Skonfiskowano ponad 1,6 miliona podróbek Mercedesa – coraz więcej nalotów
Każdego dnia na całym świecie organy nadzoru handlowego i ścigania przeprowadzają średnio ponad dwa naloty w sprawie podróbek części Mercedes-Benz.
Spis treści
- Naloty i konfiskaty
- Jak wygląda dochodzenie i egzekucja?
- Co można zrobić, aby uniknąć zakupu podrobionych produktów?
Mercedes-Benz prowadzi walkę z podróbkami we współpracy z organami nadzoru handlowego i ścigania. Skupia się przy tym na elementach związanych z bezpieczeństwem, które – jeśli nie reprezentują jakości oryginalnych części – mogą stanowić zagrożenie dla wszystkich użytkowników dróg. Na przykład w maju i czerwcu 2023 r. skonfiskowano papierowe filtry powietrza, których montaż może doprowadzić do poważnego wypadku. Skonfiskowano również podrobione części hamulców i układów kierowniczych, felgi oraz panele nadwozia. Po zajęciu podróbki zostają zniszczone.
Naloty i konfiskaty
Tylko w 2023 r. w ramach ponad 740 nalotów przeprowadzonych na całym świecie służby skonfiskowały ponad 1,6 miliona podróbek części do Mercedesów. W porównaniu z poprzednim rokiem liczba nalotów wzrosła znacząco, o prawie 20%.
„Branża podróbek generuje ogromne marże i ma struktury typowe dla przestępczości zorganizowanej. Zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego i nie bierze pod uwagę ochrony środowiska, uczciwych płac oraz bezpieczeństwa pracy. Nie ma tu kontroli jakości. Podejmując działania przeciwko tym przestępczym strukturom w sposób spójny i wszelkimi środkami prawnymi, chronimy nie tylko reputację naszej marki, ale także naszych klientów, innych użytkowników dróg i – finalnie – wszystkie ofiary przemysłu podróbek. W ścisłej współpracy z władzami zdołaliśmy bezpośrednio namierzyć już wiele fabryk podróbek” – powiedziała Renata Jungo Brüngger, członkini zarządu Mercedes-Benz Group AG ds. integralności, ładu korporacyjnego oraz zrównoważonego rozwoju.
Jak wygląda dochodzenie i egzekucja?
Naloty często poprzedzają miesiące dochodzeń i przygotowań. Specjaliści ds. ochrony marki Mercedes-Benz sprawdzają oferty na stronach internetowych, badają typowe dla podróbek cechy i prowadzą intensywne śledztwa w celu zidentyfikowania fabryk podrobionych produktów. Zespół dzieli się efektami swoich prac z władzami odpowiedzialnymi za przeprowadzanie nalotów. Aby niezawodnie wykrywać podróbki, konieczne są odpowiednie przeszkolenie i wieloletnie doświadczenie, ponieważ wizualnie podróbki nierzadko wyglądają jak części oryginalne. Z tego względu władze często wzywają globalny zespół Mercedes-Benz ds. egzekwowania praw własności intelektualnej do ich szybkiej weryfikacji. W 2023 r. na całym świecie średnio realizowano ponad dwa naloty dziennie.
Sieci wyspecjalizowane w dystrybucji podróbek coraz częściej przenoszą się na platformy internetowe i media społecznościowe. Podczas handlu wykorzystują rozległą anonimowość i zdecentralizowaną naturę internetowych rynków oraz technologii. Z tego względu Mercedes-Benz nieustannie poszerza swoje strategiczne i operacyjne środki przeciwdziałania podrabianiu, również w handlu detalicznym online. W 2023 r. specjaliści ds. ochrony marki usunęli ponad 142 000 ofert podrobionych produktów Mercedes-Benz i treści naruszających prawa do znaku towarowego. Strategia ochrony marki opiera się na trzech filarach: śledzeniu, atakowaniu i zapobieganiu. Specjaliści ds. ochrony marki Mercedes-Benz regularnie wspierają organy celne oraz dostawców usług, prowadząc szkolenia i dostarczając materiały informacyjne zwiększające ich świadomość.
Co można zrobić, aby uniknąć zakupu podrobionych produktów?
W identyfikacji podróbek pomaga przestrzeganie kilku prostych kryteriów. Po pierwsze należy starannie przeanalizować oferty szczególnie rzucające się w oczy. Typowymi sygnałami alarmowymi, które sugerują, że mamy do czynienia z potencjalnie podrobionymi częściami, są: znacznie niższe ceny, nieprawidłowa jakość lub sprzedaż za pośrednictwem wątpliwych (internetowych) źródeł. W niektórych przypadkach już na podstawie zdjęć lub oznaczeń produktów widać, że nie ma mowy o ich oryginalnym pochodzeniu – na przykład gdy Mercedes-Benz nie produkuje tych produktów samodzielnie. Laik będzie miał jednak trudności z wizualnym odróżnieniem wielu ofert podróbek od ogłoszeń sprzedaży oryginalnych produktów.
Najnowsze
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
Volvo Cars Tech Hub w Krakowie obchodzi drugą rocznicę działalności. Firma chwali się, że to właśnie tam powstały kluczowe technologie dla nowego elektrycznego sedana ES90. Ale czy rzeczywiście polscy inżynierowie mieli tak duży wpływ na ten samochód? Przyjrzyjmy się faktom. -
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
-
Polskie warsztaty na skraju bankructwa? Długi sięgają 458 mln zł, a wiarygodność płatnicza spada
-
Elektryczny SUV – sprawdź model EX90 od szwedzkiej marki Volvo
Zostaw komentarz: