
Peugeot 106 kończy 30 lat! I jest już autem zabytkowym
We wrześniu bieżącego roku Peugeot 106 będzie obchodził 30-lecie debiutu rynkowego. Kultowy model staje się youngtimerem z prawem do rejestracji jako samochód zabytkowy.
Peugeot 106 był pierwszym modelem marki z serii „6”. Miał poszerzyć ofertę francuskiego producenta w segmencie B małych samochodów miejskich, który w tamtym czasie stanowił ponad jedną trzecią samochodów zarejestrowanych w Europie i 40% samochodów zarejestrowanych we Francji.
Oficjalne Peugeot 106 zadebiutował na rynku 12 września 1991 roku. W ówczesnej prasie był prezentowany jako:
tryskające uśmiechem, pełne uroku, sympatyczne auto. Ten wszechstronny samochód, o długości nadwozia 3,56 m, przeznaczony zarówno do jazdy po mieście, jak i w trasie, jest ikoną elegancji i stylu. Napęd na przednie koła i montowany poprzecznie silnik konstruktorzy zaczerpnęli z bogatego know-how i tradycji marki Peugeot.

Do momentu wycofania ze sprzedaży w 2003 roku został wyprodukowany w liczbie niemal 2 800 000 egzemplarzy, początkowo w wersji trzydrzwiowej, a od 1992 roku również pięciodrzwiowej. Auto ma napęd na przednią oś i dysponuje 4-cylindrowymi silnikami benzynowymi typu TU o pojemności od 954 do 1587 cm3 oraz od 1360 do 1558 cm3 w wersji wysokoprężnej.
Peugeot 106 był modelem oferowanym w wyjątkowo dużej liczbie serii specjalnych, łącznie około dwudziestu w ciągu dwunastu lat obecności na rynku. Te najbardziej kultowe to między innymi wyjątkowo piękne edycje „Roland Garros” i „Zenith” z 1993 roku, słynne 106 Kid z dżinsowymi siedzeniami z 1994 roku, prezentowane przez Droopyego 106 Cartoon, od 1996 do 1999 roku, elegancką edycję „Inès de la Fressange” z 1997 roku, a także serię Enfant Terrible, która trafiła na rynek w 2000 roku.

Powstały także sportowe wersje modelu: 106 Rallye w 1993 r, 106 XSI o mocy 95 KM w 1992 roku, podwyższonej do 105 KM w 1995 roku oraz 106 S16 o mocy 120 KM w 1996 roku, który był ostatnim rokiem obecności na rynku.
Samochód ma też na swoim koncie ciekawą karierę sportową w ramach imprez Peugeot Sport i rajdów w Grupie N. W 1997 roku odbyła się inauguracja wersji Peugeot 106 Maxi wzorowanej na wersji 306 Maxi. Od 1998 roku w pracach rozwojowych brał udział Lionel Montagne, który zasiadł za jego sterami. W 2000 roku samochód, prowadzony przez Cedrica Roberta, uplasował się na 5 miejscu w finale Rajdowych Mistrzostw Francji.
Peugeot 106 był również samochodem z napędem elektrycznym, który do 2010 roku pozostawał światowym liderem sprzedaży samochodów elektrycznych. Wersja elektryczna, skierowana zarówno do klientów indywidualnych jak i flotowych, została sprzedana w liczbie niemal 3 550 egzemplarzy.
Najnowsze
-
6. Rajd Motocyklowy Weteranów – hołd na dwóch kołach dla tych, którzy nie wrócili z misji. Start już 24 kwietnia!
Wkrótce rusza 6. edycja Rajdu Motocyklowego Weteranów - start już 24 kwietnia 2025 roku. Setki motocyklistów, weteranów i pasjonatów ruszą w trasę, by oddać hołd tym, którzy nie wrócili z misji. -
Od kartingu do F1 Academy? Kornelia Olkucka walczy o marzenia we włoskiej Formule F4!
-
XPENG P7, G6 i G9 – wideo z pierwszych jazd w Polsce! Ceny, dane techniczne, rywale. Oto chińskie modele, które rzucają rękawicę Tesli
-
Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie – poznaj nowe systemy w Toyocie C-HR
-
Audi Q4 e-tron – elektryczny SUV klasy premium dla nowoczesnych kierowców