
Parkowanie prostopadle przodem – jak prawidłowo wykonać ten manewr?
Maj przyniósł poluzowanie obostrzeń związanych z trwającą pandemią koronawirusa, w kolejnych dniach nastąpi dalsze zniesienie wielu ograniczeń. Może to oznaczać wzmożony ruch na parkingach przy sklepach czy centrach handlowych, zwłaszcza w miastach. Nieprawidłowe parkowanie aut niestety nie należy do rzadkości.
W kolejnym etapie odmrażania gospodarki można robić zakupy w galeriach handlowych i sklepach budowalnych. Mimo upowszechnienia zakupów online wciąż nie wszystko da się zamówić przez Internet, a na parkingach przed marketami zrobiło się tłoczno. Dodatkowo nastąpił częściowy powrót do nauki stacjonarnej wiążący się z odwożeniem najmłodszych do szkoły i z powrotem. Można także już korzystać z obiektów sportowych, a wkrótce zostaną otwarte kolejne placówki kultury czy restauracje. To wszystko oznacza wzmożony ruch między innymi wszędzie tam, gdzie znajdują się parkingi i miejsca postojowe.
Na zatłoczonym parkingu i gdy na zaparkowanie auta jest niewiele miejsca, należy zwrócić szczególną uwagę, aby wykonywane manewry były przede wszystkim bezpieczne. Chociaż najmniej miejsca wymaga parkowanie tyłem, może sprawiać kierowcom najwięcej trudności. Najpopularniejszym sposobem parkowania jest parkowanie prostopadłe przodem. Pomimo tego wielu kierowców, nie tylko tych mniej doświadczonych, wykonuje ten manewr nieprawidłowo i niedbale.
Parkowanie prostopadle przodem – jak prawidłowo wykonać ten manewr?
- Rozpocznij manewr parkowania prostopadle przodem z miejsca znajdującego się znacznie dalej od linii samochodów niż w przypadku parkowania prostopadłego tyłem. Zasada jest taka, że im dalej od linii samochodów, tym większe pole do wykonania manewru. Przód auta musi zmieścić się w miejscu parkingowym, zatem odległość ta zależy od gabarytów maski auta. Tu potrzeba cierpliwości, bowiem umiejętność właściwej oceny odległości przychodzi wraz z doświadczeniem za kierownicą.
- Wpasuj się przodem auta pomiędzy samochody sąsiadujące z twoim miejscem parkingowym.
- Obserwuj tył samochodu w lusterkach.
- Po uzyskaniu pozycji mniej więcej prostopadłej do osi jezdni, wyprostuj kierownicę
- i wjedź prosto na miejsce parkingowe.
- W przypadku konieczności korekty skręć nieco kierownicą w przeciwnym kierunku.
- Na koniec upewnij się, że manewr parkowania został wykonany prawidłowo i nie trzeba przestawić samochodu.
Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault, dodaje:
Mimo że parkowanie należy do manewrów codziennych i rutynowych, dla wielu kierowców bywa stresujące. Dlatego kluczowe jest przemyślenie kolejno wykonywanych ruchów, aby uzyskać pożądane ustawienie samochodu. Pamiętajmy przede wszystkim o zapewnieniu sobie odpowiedniej ilości miejsca, tak by po zaparkowaniu móc swobodnie otworzyć drzwi oraz nie blokować możliwości wyjazdu innym.
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?