Ewa Kania

Oto najlepsze polskie miasta dla kierowców. Gdzie są najmniejsze korki i najtańsze paliwo?

Po raz kolejny Yanosik wraz z Oponeo przygotowały ranking polskich miast, uwzględniając różne wskaźniki, świadczące o ich przyjazności dla kierowców. Od stopnia zakorkowania i łatwości w znalezieniu miejsca postojowego, po ceny paliw oraz ubezpieczenia OC.

Jak powstał ranking najbardziej przyjaznych polskich miast?

Autorzy rankingu dzielą wybrane polskie miasta według kategorii: powyżej 300 tysięcy mieszkańców oraz poniżej 300 tysięcy mieszkańców. Każde z nich jest oceniane przez specjalistów w ośmiu różnych kategoriach: prędkości jazdy, aktualnych cen paliw, kosztów ubezpieczenia i wymiany opon, liczby kolizji, dostępności miejsc parkingowych, carsharingu i infrastruktury przyjaznej elektrykom.

Tak dobrane parametry podsumowują stopień otwartości miasta na codzienne potrzeby kierowców. Każda z kategorii jest odpowiednio punktowana – dla miast z liczbą mieszkańców powyżej 300 tysięcy od 1 do 9 punktów, a dla mniejszych od 1 do 10 punktów. Wyjątkiem są dwie kategorie: carsharing i koszt wymiany opon, które są oceniane w skali od 1 do 6 punktów.

Najbardziej przyjazne kierowcom polskie miasta

W tej edycji rankingu Gdańsk oraz Częstochowa zostały uznane jako najbardziej przyjazne kierowcom miasta. Gdańsk w swojej kategorii (miasta powyżej 300 tys. mieszkańców) uzyskał 47 punktów. Na podium wraz z nim znalazła się również Łódź (42 pkt) i Warszawa (38 pkt). Czwarte miejsce otrzymał Poznań i Szczecina (37 pkt), piąte Kraków oraz Bydgoszcz i Lublin (36 pkt), a szóste Wrocław (28 pkt).

W kategorii mniejszych miast, liczących poniżej 300 tysięcy mieszkańców, Częstochowa zajęła pierwsze miejsce z wynikiem 51 punktów. Na podium znalazły się również Sosnowiec (50 pkt) i Rzeszów (48 pkt). Czwarte miejsce zajęły Gliwice (43 pkt), piąte Kielce (42 pkt), szóste Katowice oraz Radom (38 pkt), siódme Gdynia (37 pkt). Ostatnie miejsca należą do Białegostoku i Torunia, które uzyskały 36 punktów w tegorocznym zestawieniu.

Już w ubiegłym roku Gdańsk zajął wysoką pozycję w rankingu, uzyskując 40 punktów. W tym roku otrzymał o 7 punktów więcej, tym samym wybijając się na pozycję lidera wśród najbardziej przyjaznych kierowcom miast. To o 3 punkty wyższy wynik, niż uzyskał w zeszłym roku Lublin. Częstochowa, z kolei obroniła swój tytuł z ubiegłego roku, uzyskując 51 punktów w tegorocznym rankingu. W 2021 roku otrzymała ich 49, zatem i tu widać poprawę i większe uznanie kierowców.

komentuje Julia Langa, Yanosik

Które polskie miasta są najmniej zakorkowane?

Zebraliśmy informacje na temat korków, stanu infrastruktury oraz robót drogowych, które wpływają na ruch pojazdów w mieście. Sprawdziliśmy również średnie prędkości jazdy kierowców w miastach ocenianych w rankingu. Okazuje się, że najwyższe średnie prędkości w 2021 roku w dniach roboczych w czasie od 7 do 21, rozwijali kierowcy w Warszawie, Lublinie i Katowicach – 34 km/h. Najmniejsze średnie prędkości odnotowaliśmy w centrum Bydgoszczy (23 km/h) i Kielc (25 km/h) – informuje Julia Langa, Yanosik

W podsumowaniu z 2020 roku najlepiej jeździło się kierowcom w centrum Warszawy, Gdańska, Lublina, Katowic i Torunia – mogliście w nich jechać ze średnią prędkością 34 km/h. Najwolniej z kolei w Bydgoszczy (23 km/h) i Kielcach (25 km/h), co również nie zmieniło się w tym roku.

Przeanalizowano także bezpieczeństwo w polskich miastach, biorąc pod uwagę liczbę wypadków oraz zdarzeń drogowych, które kierowcy zgłaszali aplikacji. Według tych danych, to we Wrocławiu miała miejsce najmniejsza liczba kolizji = 7,3/1000 mieszkańców, a w ciągu roku 4698. Najwięcej zdarzeń odnotowaliśmy w Warszawie, w której wystąpiło 15,5 kolizji na 1000 mieszkańców oraz 27 854 w ciągu całego roku.

W mniejszych miastach, to w Radomiu było najmniej zgłoszeń o kolizjach – 5,9/1000 mieszkańców oraz 1242 w ciągu roku. Najwięcej zdarzeń wystąpiło w Katowicach – 15,8 kolizji na 1000 mieszkańców oraz 4599 w roku.

W ubiegłorocznym rankingu, również Wrocław zyskał pierwsze miejsce w kategorii najbezpieczniejszego miasta z liczbą 7 kolizji na 1000 mieszkańców. Wśród mniejszych miast, także Radom został uhonorowany tym tytułem z wynikiem 5,9 kolizji na 1000 mieszkańców. Najniebezpieczniejszymi miastami okazały się Warszawa z liczbą 15,5 kolizji na 1000 mieszkańców oraz Katowice – 15,8 kolizji na 1000 mieszkańców.

W których polskich miastach najtrudniej się parkuje?

W rankingu polskich miast znajdziemy także informacje na temat parkowania w przestrzeni miejskiej i opłat, które należy ponieść za pozostawienie pojazdu na parkingu. Najniższą średnią opłatę za parkowanie w mieście uiszczają zmotoryzowani z Bydgoszczy (2,54 zł) i Kielc (2,30 zł). W Sosnowcu kierowcy nie muszą w ogóle płacić, ponieważ nie obowiązuje tu strefa parkowania.

Największą średnią kwotę za parkowanie w mieście uiszczają zmotoryzowani poznaniacy (5,73 zł) i mieszkańcy Torunia (3,67 zł).

Autorzy raportu sprawdzili również rozwój infrastruktury Park N Go – miejsc do parkowania pojazdu w wyznaczonej strefie, która umożliwia szybką przesiadkę do komunikacji zbiorowej. Najlepiej rozwiniętą strefę mają mieszkańcy stolicy, która oferuje im 15 parkingów z 4522 miejscami parkingowymi. Doceniony został również Rzeszów, który oferuje mieszkańcom 3 parkingi oraz 1692 miejsca parkingowe. Najgorzej w tej kategorii wypadł Bydgoszcz, który nie posiada w ogóle strefy Park N Go, tak samo jak Białystok, Gdynia, Radom, Sosnowiec, Toruń i Gliwice.

Kolejnym kryterium były abonamenty i usługi dla parkujących kierowców. Najlepiej w tej kategorii wypadły Kraków, Poznań, Gdańsk oraz Szczecin, które oferują zmotoryzowanym Polakom pakiety ogólnodostępne, dla mieszkańców i przedsiębiorców oraz nie pobierają opłat od motocyklistów. Wśród mniejszych miast tylko Toruń spełnia te wszystkie kryteria.

W ubiegłorocznym rankingu, to Poznań oraz Toruń zostały ocenione jako najgorsze pod względem parkowania pojazdu w przestrzeni miejskiej, zarówno w jednym mieście, jak w i drugim obowiązywały bardzo wysokie opłaty za postój oraz długie godziny płatnych stref parkowania. Najlepiej oceniono za to Szczecin oraz Łódź, które oferowały kierowcom stosunkowo niskie ceny za zaparkowanie pojazdu w mieście.

Które polskie miasta mają najwięcej ładowarek do aut elektrycznych?

Autorzy raportu sprawdzili liczbę stacji ładowania w polskich miastach oraz podzielili je w zakresie kilometrów kwadratowych na jedną stację. Wśród dużych miast to Warszawa oferuje kierowcom pojazdów elektrycznych i hybrydowych najwięcej stacji ładowania (177). Mniej ładowarek znajduje się w Krakowie (68) i Poznaniu (50).

W gronie mniejszych miast zmotoryzowani Polacy znajdą najwięcej ładowarek w Katowicach (77). Znacznie mniej oferuje ich Rzeszów (22), Gdynia (17) i Białystok (15).

Carsharing w polskich miastach

Rosnący w popularność carsharing, czyli wynajmowanie pojazdów na minuty, jest oferowany przez coraz więcej polskich miast. W których z nich jest najbardziej rozbudowany?

W Gdańsku na 1000 mieszkańców przypada 1 auto, a łącznie do wynajęcia znajduje się ich 475. W Warszawie na 1000 mieszkańców do dyspozycji jest 0,7 auta, a łącznie znajdziecie ich 1 212. W mniejszych miastach – Gdynia oferuje swoim tysiącu swoich mieszkańców 0,9 auta, a łącznie miasto oferuje 233 aut carsharingowych.

Najgorzej pod tym względem wypadły: Bydgoszcz z liczbą 16 pojazdów do wynajęcia, Gliwice z 2 autami carsharingowymi oraz Kielce, Toruń i Częstochowa, które oferują swoim mieszkańcom zaledwie 6 pojazdów do wynajęcia.

Ceny paliw w Polsce – gdzie są najniższe?

Ponieważ raport oparto na danych zebranych w 2021 roku, również ceny paliw są z zeszłego roku. Najtańsze paliwo było do dyspozycji mieszkańców łodzi, Wrocławia oraz Poznania. Najdroższe z kolei czekało na kierowców w Warszawie, Szczecinie oraz Gdańsku. Różnice w kwotach za Pb95 wahały się od 8 do 20 groszy za litr.

W mniejszych miastach najtaniej tankowali kierowcy z Sosnowca, Gdyni i Częstochowy. Średnie ceny Pb95 wahały się od 4,33 do 4,37 zł/l. Najdrożej płacili zmotoryzowani Polacy w Białymstoku, Toruniu i Radomiu. Tu benzyna kosztowała od 4,48 zł/l do 4,55 zł/l.

Najtańsze ubezpieczenie OC i najtańsza wymiana opon

W naszym kraju ubezpieczenie OC jest obowiązkowe, każdy kierowca musi je mieć i zapłacić za nie raz w roku lub rozłożyć płatność na raty. Najtaniej płacili kierowcy z Lublina (590 zł), Krakowa (606 zł) oraz Łodzi (653 zł). Z kolei najdroższą polisę kupowali kierowcy z Warszawy (722 zł), Wrocławia (710 zł) i Gdańska (687 zł). W mniejszych miastach najtańsze OC można było kupić w Częstochowie (574 zł), Gliwicach (580 zł) i Rzeszowie (581 zł). Najwięcej z kolei płacili kierowcy z Gdyni (697 zł), Radomia (647 zł) i Torunia (612 zł).

Serwis Oponeo przygotował także zestaw informacji na temat najtańszej wymiany opon. Przyjęta próba ogumienia na felgach aluminiowych i stalowych dla popularnego rozmiaru 205/55 R16 pozwoliła ustalić średnią cenę za wymianę jednej opony. Najtaniej płacili za nią kierowcy w Lublinie (21,22 zł), Gdańsku (23,855 zł) i Bydgoszczy (24,425 zł). Najdrożej za tę usługę płacili zmotoryzowani Polacy w Szczecinie (28,655 zł), Poznaniu (28,37 zł) i Wrocławiu (28,195 zł).

W mniejszych miastach najbardziej opłacalna była wymiana jednej opony w Radomiu (18,25 zł), Częstochowie (21,64 zł) i Gliwicach (22,72 zł). Najdroższa zaś w Kielcach (25,80 zł), Białymstoku (25,78 zł) i Toruniu (24,42 zł).

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze