
Od dzisiaj obowiązują nowe przepisy! Dotyczą nie tylko elektrycznych hulajnóg
Minęło naprawdę sporo czasu od momentu, kiedy elektryczne hulajnogi szturmem zdobyły polskie miasta. Pomimo tego, że korzystania z nich nie regulowały żadne przepisy, rządzący wielokrotnie odkładali wprowadzenie odpowiedniej legislacji. Od dzisiaj nareszcie się to zmienia.
Elektryczne hulajnogi mają rzesze zwolenników i całe mnóstwo przeciwników. Do kontrowersji wokół tego typu urządzeń doprowadził między innymi brak regulacji prawnych, przez co panuje zupełna samowolka. Użytkownicy hulajnóg jeżdżą chodnikami, drogami dla rowerów oraz ulicami i trudno za niewłaściwe zachowania karać, skoro prawo nie przewiduje istnienia takich urządzeń.
Kierowco zachowaj czujność! Rozpoczął się sezon na rowery i hulajnogi!
To znaczy nie przewidywało do teraz. 20 maja weszła wreszcie w życie ustawa regulująca korzystanie z Urządzeń Transportu Osobistego. Zaliczają się do nich różne środki transportu, które zyskały popularność w ostatnich latach, takie jak elektryczne deskorolki, hoverboardy, jednokołowce, itp. Z punktu widzenia większości osób najważniejsze są jednak elektryczne hulajnogi.
Hulajnogista został potrącony na przejściu. Tylko z czyjej winy?
Zasady korzystania z nich (oraz innych UTO), są bardzo podobne do tych, znanych rowerzystom. Użytkownik hulajnogi ma więc obowiązek korzystania z drogi dla rowerów, a w przypadku jej braku winien zjechać na ulicę. Ale uwaga – jeśli na danej ulicy dozwolona prędkość wynosi więcej niż 30 km/h, możemy skorzystać z chodnika. Musimy jednak jechać wtedy z prędkością piechura. W pozostałych przypadkach dozwolona prędkość maksymalna wynosi 20 km/h.
Zgodnie z nowymi przepisami jazda na hulajnodze wymaga osiągnięcia pełnoletniości albo posiadania karty rowerowej lub prawa jazdy „niższej” kategorii, niż B. Dzieci poniżej 10. roku życia nie mogą korzystać z takich urządzeń, podobnie jak osoby będące pod wpływem alkoholu (limit to 0,2 promila). Na hulajnodze może jechać tylko jedna osoba, zabronione jest jeżdżenie po ulicy obok siebie i łapanie się przejeżdżających pojazdów. Wszelkie manewry musimy sygnalizować wyciągnięciem ręki.
Nastolatek na hulajnodze wpakował się prosto pod samochód. Nawet głowy nie odwrócił
Z punktu widzenia kierowców, zasadniczo nie zmienia się nic. Osobę na hulajnodze powinniśmy traktować tak samo jak rowerzystę i na przykład ustępować mu pierwszeństwa, kiedy skręcamy i przecinamy tor jego jazdy. Miejmy tylko nadzieję, że hulajnogiści też wezmą sobie do serca przepisy i nie będą nagle wjeżdżać na drogi, bez rozejrzenia się czy nawet zmniejszenia prędkości. Bardzo byśmy sobie tego życzyli.
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym