Od dzisiaj obowiązują nowe przepisy! Dotyczą nie tylko elektrycznych hulajnóg
Minęło naprawdę sporo czasu od momentu, kiedy elektryczne hulajnogi szturmem zdobyły polskie miasta. Pomimo tego, że korzystania z nich nie regulowały żadne przepisy, rządzący wielokrotnie odkładali wprowadzenie odpowiedniej legislacji. Od dzisiaj nareszcie się to zmienia.
Elektryczne hulajnogi mają rzesze zwolenników i całe mnóstwo przeciwników. Do kontrowersji wokół tego typu urządzeń doprowadził między innymi brak regulacji prawnych, przez co panuje zupełna samowolka. Użytkownicy hulajnóg jeżdżą chodnikami, drogami dla rowerów oraz ulicami i trudno za niewłaściwe zachowania karać, skoro prawo nie przewiduje istnienia takich urządzeń.
Kierowco zachowaj czujność! Rozpoczął się sezon na rowery i hulajnogi!
To znaczy nie przewidywało do teraz. 20 maja weszła wreszcie w życie ustawa regulująca korzystanie z Urządzeń Transportu Osobistego. Zaliczają się do nich różne środki transportu, które zyskały popularność w ostatnich latach, takie jak elektryczne deskorolki, hoverboardy, jednokołowce, itp. Z punktu widzenia większości osób najważniejsze są jednak elektryczne hulajnogi.
Hulajnogista został potrącony na przejściu. Tylko z czyjej winy?
Zasady korzystania z nich (oraz innych UTO), są bardzo podobne do tych, znanych rowerzystom. Użytkownik hulajnogi ma więc obowiązek korzystania z drogi dla rowerów, a w przypadku jej braku winien zjechać na ulicę. Ale uwaga – jeśli na danej ulicy dozwolona prędkość wynosi więcej niż 30 km/h, możemy skorzystać z chodnika. Musimy jednak jechać wtedy z prędkością piechura. W pozostałych przypadkach dozwolona prędkość maksymalna wynosi 20 km/h.
Zgodnie z nowymi przepisami jazda na hulajnodze wymaga osiągnięcia pełnoletniości albo posiadania karty rowerowej lub prawa jazdy „niższej” kategorii, niż B. Dzieci poniżej 10. roku życia nie mogą korzystać z takich urządzeń, podobnie jak osoby będące pod wpływem alkoholu (limit to 0,2 promila). Na hulajnodze może jechać tylko jedna osoba, zabronione jest jeżdżenie po ulicy obok siebie i łapanie się przejeżdżających pojazdów. Wszelkie manewry musimy sygnalizować wyciągnięciem ręki.
Nastolatek na hulajnodze wpakował się prosto pod samochód. Nawet głowy nie odwrócił
Z punktu widzenia kierowców, zasadniczo nie zmienia się nic. Osobę na hulajnodze powinniśmy traktować tak samo jak rowerzystę i na przykład ustępować mu pierwszeństwa, kiedy skręcamy i przecinamy tor jego jazdy. Miejmy tylko nadzieję, że hulajnogiści też wezmą sobie do serca przepisy i nie będą nagle wjeżdżać na drogi, bez rozejrzenia się czy nawet zmniejszenia prędkości. Bardzo byśmy sobie tego życzyli.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP