O włos od tragedii na przejściu dla pieszych. Tyle są warte nowe przepisy
Zmiana w przepisach, nadająca pierwszeństwo pieszym już w trakcie wchodzenia na przejście, miała wpłynąć pozytywnie na ich bezpieczeństwo. Niewiele to pomogło w tej sytuacji
Kiedy tylko pojawił się wątek rozszerzenia sytuacji, w której piesi mają pierwszeństwo przed pojazdami, wskazywaliśmy na bezzasadność wprowadzania takiej legislacji. Problemem naszych dróg nie są złe przepisy, tylko ich nieprzestrzeganie.
Dlaczego bezwzględne pierwszeństwo dla pieszych to fatalny pomysł?
Zobaczcie to nagranie. Kierowcy stoją w korku na prawym pasie, podczas gdy lewy jest pusty. Kierujący Fordem Fiestą pędzi nim, zupełnie nie biorąc pod uwagę, że zbliża się do skrzyżowania oraz przejścia dla pieszych. Musiał brać pod uwagę, że wyjedzie mu pod koła jakiś pojazd, albo zza samochodów wyjdzie pieszy. Musiał, ale tego nie zrobił. Zaczął hamować dopiero na widok pieszych.
Są pierwsze spoty mające uświadamiać pieszych i kierowców o nowych przepisach. Niezbyt udane?
Popatrzcie teraz na pierwszego pieszego. Idzie sobie z rękami w kieszeniach i patrzy w przeciwnym kierunku, niż mógł spodziewać się zagrożenia. Jak wielu przed nim naiwnie uznał, że postawienie nogi na pasach, chroni go przed każdym nieszczęściem. Dopiero pisk opon i chyba jego znajomi idący za nim, zwrócili jego uwagę i powstrzymali od wejścia pod koła auta, które zjechało na torowisko.
Kierowca nie widział pieszych, piesi nawet nie spojrzeli w stronę samochodu
Przyjrzycie się dobrze tej sytuacji. Piesi mieli pierwszeństwo także według starych przepisów. Zastanówcie się teraz, czy potrzebujemy zmian w legislacji, czy raczej lepszej edukacji kierowców i uświadomienie im istnienia obecnych zasad? Nie zaszkodziłaby także lepsza edukacja pieszych, jak dbać o własne bezpieczeństwo na drodze i czym jest zasada ograniczonego zaufania oraz szczególnej ostrożności. Warto się też zastanowić, czy powinny istnieć tak absurdalne przejścia – prowadzące przez w sumie cztery pasy i torowisko bez żadnej wysepki czy azylu!
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP