Nowe etykiety na opony. Co się zmienia i czy wpłynie to na kierowców?
Od 1 maja 2021 roku wchodzą nowe wymogi europejskie dotyczące etykiet i oznaczeń na oponach . Celem zmian jest zwiększenie bezpieczeństwa, ochrony zdrowia oraz efektywności ekonomicznej i środowiskowej transportu drogowego przez dostarczanie użytkownikom końcowym obiektywnych, wiarygodnych i porównywalnych informacji na temat opon – co pozwoli im na wybór opon o wyższej efektywności paliwowej, większe bezpieczeństwo na drodze i niższą emisję hałasu.
Jakie są zmiany w porównaniu do poprzednich etykiet?
Nowa etykieta zawiera te same trzy klasyfikacje co poprzednio – dotyczące efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomu hałasu. Jednak ikony klas w przyczepności na mokrej nawierzchni i efektywności paliwowej zostały przeprojektowane tak, by upodobnić je do etykiet urządzeń gospodarstwa domowego. Puste klasy zostały usunięte, a skala oznaczona jest literami od A do E. Ponadto, klasę hałasu zależną od poziomu decybeli podano w nowy sposób, przy użyciu liter od A do C.
Na nowej etykiecie wprowadzono dodatkowe piktogramy informujące o zwiększonej przyczepności opon na śniegu i/lub na lodzie (uwaga: piktogram dotyczący przyczepności na lodzie dotyczy tylko opon do samochodów osobowych). Pokazują one dopuszczalność użycia opony w określonych warunkach zimowych. Na etykietach, w zależności od modeli opon, może wystąpić sytuacja braku tych oznaczeń, tylko oznaczenia przyczepności na śniegu, tylko oznaczenia przyczepności na lodzie lub obu tych oznaczeń.
Przeczytaj też: Szukasz nowych opon? Pamiętaj o zasadzie 3P!
Do nowych etykiet dodano także kod QR, który można zeskanować – aby uzyskać łatwy dostęp do europejskiej bazy danych o produktach (EPREL), gdzie dostępna jest karta informacyjna produktu, którą można pobrać oraz etykieta opony. Zakres stosowania etykiety oznaczenia opon zostanie rozszerzony i obejmie również opony do samochodów ciężarowych i autobusów, w przypadku których do tej pory wymagane było jedynie przedstawianie klas etykiet w materiałach marketingowych i technicznych materiałach promocyjnych.
Celem zmian jest zwiększenie bezpieczeństwa, ochrony zdrowia oraz efektywności ekonomicznej i środowiskowej transportu drogowego przez dostarczanie użytkownikom końcowym obiektywnych, wiarygodnych i porównywalnych informacji na temat opon – co pozwoli im na wybór opon o wyższej efektywności paliwowej, większe bezpieczeństwo na drodze i niższą emisję hałasu.
Odnowiona etykieta to także mniejszy, negatywny wpływ na środowisko. Ma na celu pomoc użytkownikowi końcowemu w wyborze bardziej paliwooszczędnych opon – a w konsekwencji zmniejszenie emisji CO2 przez pojazd do środowiska. Informacja odnośnie poziomu hałasu pomoże w redukcji zanieczyszczenia hałasem związanym ruchem drogowym. Wybierając opony należące do najwyższej klasy pod względem energooszczędności zużycie energii będzie nawet o 45 TWh rocznie niższe. Odpowiada to oszczędności około 15 milionów ton emisji CO2 rocznie.
Jakie kategorie opon są objęte przepisami o nowych etykietach?
Opony do samochodów osobowych, z napędem 4×4, SUV-ów, van-ów, lekkich ciężarówek, ciężarówek i autobusów.
Na jakich materiałach muszą być umieszczane etykiety?
W papierowych ofertach sprzedaży na odległość, we wszelkich reklamach wizualnych dotyczących konkretnego typu opony, we wszelkich technicznych materiałach promocyjnych dotyczących konkretnego typu opony. W materiałach na temat kilku typów opon etykiety mogą nie być umieszczane.
Gdzie będzie można znaleźć nowe etykiety w sklepach stacjonarnych i salonach samochodowych?
Naklejone na każdej z opon bądź przekazywane w formie drukowanej, jeśli dotyczy partii (więcej niż jednej liczby) identycznych opon. W sytuacji, gdy opony oferowane do sprzedaży nie są̨ widoczne dla użytkownika końcowego w momencie sprzedaży, dystrybutorzy zapewniają̨ dostarczenie egzemplarza etykiety opony przed sprzedażą̨.
W przypadku salonów samochodowych, przed sprzedażą, klientowi dostarczana jest etykieta odnośnie opon sprzedawanych wraz z pojazdem lub montowanych w sprzedawanym pojeździe oraz dostęp do karty informacyjnej produktu.
Przeczytaj też: Opony całoroczne – wiemy, dlaczego europejscy kierowcy coraz chętniej je wybierają!
Gdzie będzie można znaleźć nowe etykiety w sklepach internetowych?
Grafika etykiety opony musi być umieszczona w pobliżu podanej ceny za oponę oraz musi być dostęp do karty informacyjnej produktu. Etykietę można udostępniać́ dla konkretnego typu opony za pomocą̨ wyświetlania rozwijanego.
Gdzie będzie można uzyskać dostęp do etykiety każdej opony na rynku UE?
W bazie EPREL (europejska baza danych o produktach). Będzie można sprawdzić prawdziwość danej etykiety wchodząc poprzez jej kod QR albo wchodząc na stronę internetową producenta, gdzie będą umieszczone linki do bazy EPREL przy danych oponach. Dane w bazie EPREL, które muszą być zgodne z etykietą wprowadzającą.
Źródło informacji: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), opracowanie własne
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Zostaw komentarz: