Karolina Chojnacka

Mercedes klasy C All-Terrain – czy to „terenowa” alternatywa dla SUVów?

Po wprowadzeniu wiosną 2017 roku dość ciepło przyjętej wersji All-Terrain w klasie E, nowa klasa C jest drugim takim kombi – o efektownym wyglądzie, i jak zapewnia Mercedes, wielu talentach. Jakich? I co „terenowa” klasa C skrywa pod maską?

Mercedes wprowadza do oferty nową klasę C w wersji All-Terrain. Dzięki zwiększeniu prześwitu względem odmiany kombi o około 40 mm, a także seryjnego napędu na cztery koła 4MATIC, dwóch trybów jazdy off-roadowej oraz większych kół nowa klasa C All-Terrain ma z łatwością radzić sobie w lekkim terenie.

Mercedes-Benz Klasy C w wersji All-Terrain

W porównaniu do kombi wersja All-Terrain ma nieco większe wymiary. Jest o 4 mm dłuższa – mierzy 4755 mm. Dzięki nakładkom nadkoli szerokość wzrosła o 21 mm, do 1841 mm. Z kolei zwiększony o około 40 mm prześwit sprawia, że wysokość pojazdu wynosi 1494 mm. Wielkość i funkcjonalność przestrzeni ładunkowej pozostają bez zmian: tył mieści bagażnik o pojemności od 490 do 1510 l. Oparcie tylnej kanapy składa się w proporcji 40:20:40.

Mercedes-Benz Klasy C w wersji All-Terrain
Mercedes-Benz Klasy C w wersji All-Terrain, fot. materiały prasowe / Mercedes

Zwiększony prześwit i koła o większej średnicy mają sprawić, że klasa C doskonale poradzi sobie podczas jazdy po złej jakości nawierzchniach. Czterowahaczowe przednie zawieszenie zaopatrzono w nieco większe zwrotnice. Z tyłu pracuje układ wielowahaczowy. Aby zapewnić zrównoważony komfort jazdy i wysoką stabilność, klasa C All-Terrain standardowo otrzymuje komfortowe zawieszenie z pasywnym systemem tłumienia: efekt tłumienia jest dostosowany do nawierzchni i zależy od amplitudy drgań.

Mercedes-Benz Klasy C w wersji All-Terrain

Oprócz trybów Eco, Comfort, Sport i Individual wariant All-Terrain oferuje dwa dodatkowe tryby do jazdy poza asfaltem: Offroad, przeznaczony do lekkiego terenu, takiego jak drogi gruntowe, żwir lub piasek, oraz Offroad+ z regulacją prędkości zjazdu (DSR), zalecany do nieco cięższego terenu i dróg o większym nachyleniu. Zależnie od wybranego programu system odpowiednio dostosowuje charakterystykę pracy silnika, skrzyni biegów, układu kierowniczego, ESP oraz napędu 4MATIC.

„Terenowy” design klasy C

„Terenowy” design obejmuje charakterystyczną osłonę chłodnicy, specjalne zderzaki z dolnymi osłonami oraz matowe, ciemnoszare nakładki nadkoli. Listwy, obramowania bocznych szyb i relingi dachowe zyskują wykończenie z polerowanego aluminium. W przypadku zamówienia pakietu Night wybrane elementy ozdobne (np. obramowania szyb, lusterka boczne, osłony zderzaków oraz listwa ochronna progu bagażnika) mają czarne, lśniące wykończenie.

Mercedes-Benz Klasy C w wersji All-Terrain
Mercedes-Benz Klasy C w wersji All-Terrain, fot. materiały prasowe / Mercedes

We wnętrzu „terenowej” klasy C konsola środkowa jest lekko pochylona w kierunku kierowcy (o 6°), a wolnostojący zestaw wskaźników w postaci ekranu LCD wydaje się „unosić” nad resztą kokpitu. Klienci mają do wyboru wersje o przekątnej 10,25” (26,0 cm) lub 12,3” (31,2 cm). Dla nowego wariantu zaprojektowano nowy widok „Offroad”. Zawiera on szczegółowe informacje, takie jak nachylenie drogi czy kąt skrętu kół. Wyświetlane są tu również współrzędne geograficzne i kompas.

Mercedes-Benz Klasy C w wersji All-Terrain

DIGITAL LIGHT z terenowym oświetleniem

Z zewnątrz auta opcjonalne reflektory DIGITAL LIGHT oferują specjalne oświetlenie terenowe. Podczas jazdy w lekkim terenie szerokokątne oświetlenie drogi pozwala kierowcy na szybsze dostrzeżenie przeszkód – nawet podczas pokonywania zakrętów. Funkcja włącza się po uruchomieniu trybu jazdy terenowej i jest aktywna do 50 km/h; powyżej tej prędkości automatycznie się dezaktywuje.

DIGITAL LIGHT korzysta z modułu świetlnego z trzema niezwykle mocnymi LED-ami w każdym reflektorze. Emitowanie przez nie światło jest załamywane i kierowane przez 1,3 miliona mikroluster. Rozdzielczość lamp wynosi zatem ponad 2,6 miliona pikseli na pojazd. W rezultacie oświetlenie ma niemal nieograniczone możliwości dystrybucji światła, doskonale dopasowane do aktualnych warunków. Jednak decydującym czynnikiem jest nie tylko technika reflektora, lecz również stojąca za nią cyfrowa inteligencja. Pokładowa kamera i systemy czujników wykrywają innych użytkowników drogi, a wydajne komputery w ciągu milisekund oceniają dane oraz cyfrowe mapy i przekazują do lamp „instrukcje” dotyczące aktualnego uformowania snopu światła.

Mercedes-Benz Klasy C w wersji All-Terrain
Mercedes-Benz Klasy C w wersji All-Terrain, fot. materiały prasowe / Mercedes

Co więcej, technikę oświetleniową DIGITAL LIGHT można wzbogacić o funkcje projekcyjne – dostępne opcjonalnie fabrycznie, przy zamawianiu samochodu, lub online, w sklepie Mercedes-Benz, poprzez aktualizacje bezprzewodowe. System ten może zwiększyć bezpieczeństwo jazdy, wyświetlając na drodze linie pomocnicze, symbole i animacje. Przykład: gdy samochód wjedzie w strefę robót drogowych, DIGITAL LIGHT pokazuje na nawierzchni dwie linie prowadzące, które w zbliżony sposób określają szerokość pojazdu i pozwalają łatwiej kontrolować tor jazdy. Ponadto inteligentna technika dodatkowo oświetla pieszych wykrytych w strefie zagrożenia i informuje kierowcę o złamaniu zakazu wjazdu na drogach szybkiego ruchu oraz jednokierunkowych.

Zelektryfikowane jednostki napędowe

Klasa C All-Terrain jest dostępna z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym. W wariancie benzynowym zastosowano nowy 4-cylindrowy silnik benzynowy (M 254) ze zintegrowanym rozrusznikoalternatorem (ISG) drugiej generacji. Na krótki czas elektryczne wsparcie może podnieść moc jednostki spalinowej nawet o 20 KM. Dzięki rekuperacji i możliwości „żeglowania” z wyłączonym silnikiem benzynowa jednostka M 254 jest bardzo efektywna. Mercedes-Benz po raz pierwszy połączył w jednej konstrukcji wszystkie innowacje modułowej rodziny 4- i 6-cylindrowych motorów benzynowych i wysokoprężnych. Obejmują one powłokę cylindrów NANOSLIDE, honowanie cylindrów CONICSHAPEoraz układ oczyszczania spalin umieszczony bezpośrednio przy silniku. Nowością jest segmentowa turbosprężarka ze wspólnym przepływem, stanowiącym dalszy etap rozwoju techniki twin-scroll. Efektem ma być jeszcze sprawniejsza reakcja sprężarki.

Również wariant z silnikiem wysokoprężnym korzysta z instalacji miękkiej hybrydy. Czterocylindrowy silnik OM 654 M jest wyposażony w zintegrowany rozrusznikoalternator drugiej generacji i 48-woltową instalację elektryczną, może odzyskiwać energię i żeglować z wyłączonym motorem. Elektryfikacja pozwoliła na zastosowanie elektrycznej sprężarki czynnika chłodniczego układu klimatyzacji.

Mercedes klasy C All-Terrain będzie świętować swoją światową premierę we wrześniu br., na salonie samochodowym w Monachium, i pojawi się u europejskich dealerów jeszcze w tym roku.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze