Mama Kierowca – rozmowa z Jagną Stankiewicz
Jagna Stankiewicz to trenerka samochodowej jazdy i była zawodniczka rajdowa. Rok temu została mamą, co sporo w jej życiu zmieniło. Z tej nowej perspektywy powstała strona „Mama Kierowca” oraz pomysł na szkolenia z jazdy samochodem dla mam małych dzieci.
Twoje życie wygląda teraz nieco inaczej, niż kilka lat temu. Na co zamieniłaś tą rajdową adrenalinę?
Przestałam się ścigać pod koniec 2016 roku, a ostatecznie w 2018. Złożyło się na to wiele czynników, między innymi zmęczenie wieczną walką o budżet, który był niewystarczający, żeby zapewnić sobie bezpieczeństwo na najwyższym, możliwym poziomie. Równolegle do ścigania, od wielu lat jestem instruktorem doskonalenia techniki jazdy samochodem.
Chyba, że pytasz o macierzyństwo? To rok temu zostałam mamą i faktycznie zamieniłam adrenalinę sportową na zupełnie inną – np. czy uda mi się wykąpać, zanim się dziecko obudzi, czy zdążę jej założyć pieluchę, zanim zrobi kupę. Wzbijam się też na wyżyny sprawności fizycznej łapiąc muchy, które przeszkadzają jej w drzemce oraz podnosząc z ziemi zabawki, gdy mam ją na rękach. I to nie jest ironia! To naprawdę niezłe wyzwanie i każda mama o tym wie! (śmiech).
fot. Studio Dobre Chwile
Takie zmiany tempa i profilu życia mają duży wpływ na Twoją psychikę i emocje? Jesteś wewnętrznie inną osobą?
Jestem wewnętrznie dokładnie tą samą osobą! Jestem tak zwaną „późną mamą”, ale byłam całkowicie gotowa na dziecko i wszystko co za tym się wiąże, no powiedzmy – na prawie wszystko… Oczywiście bycie mamą ma ogromny wpływ na psychikę i emocje, szczególnie dopóki działają hormony – wtedy emocje są fantastyczne (zapytajcie moich bliskich).
A na serio, to oczywiście wszystko się zmieniło. Teraz włączył mi się dodatkowy zmysł i troska o kogoś, totalnie najważniejszego w życiu. Jak wcześniej pracowałam, to byłam bardziej wypoczęta, nawet jeśli jeździłam z toru na tor przez dwa miesiące i pracowałam bez dnia przerwy. Teraz jestem mega zmęczona i generalnie wiecznie niewyspana, ale za to bardzo szczęśliwa. Moje macierzyństwo jest szczęśliwe, bardzo się odnalazłam w roli mamy i jest mi z tym naprawdę dobrze (chociaż wiem, że często to wygląda inaczej).
Ale nadal jesteś blisko motoryzacji, torów i samochodów – czym się dokładnie zajmujesz?
Jestem instruktorem doskonalenia techniki jazdy samochodem i trenerem na szkoleniach z jazdy, organizowanych dla dwóch marek premium. Uczymy i pokazujemy, jak powinny wyglądać prawidłowe reakcje w sytuacjach awaryjnych i jak odpowiednio patrzeć na drogę. Uczymy też przez zabawę na zajęciach z driftu. Na szybszych programach pojawiają się też elementy jazdy sportowej. To tak w dużym skrócie.
Obecnie jednak chcę się bardziej skupić na szkoleniach dla kobiet i „mamusiek”. Fajnie jest się szkolić w babskim towarzystwie. Nie zrozum mnie źle, kobiety jeżdżą dokładnie tak samo jak mężczyźni, a rzekłabym, że nawet lepiej w wielu sytuacjach. Takie szkolenie to jednak nie tylko kwestia sprawności manualnej za kierownicą, bo jest też sporo aspektów w samym podejściu do jazdy, nad którymi często trzeba pracować i tutaj już płeć ma trochę znaczenie. Poza tym, chciałabym w dużej mierze skupić się na różnego rodzaju szkoleniach dla mam małych dzieci.
Czy właściciele samochodów marki premium wymagają także szkoleń na premium poziomie?
Jeśli trener jest na premium poziomie, to nie ma znaczenia kogo i dla kogo szkoli, bo zawsze stara się być tak samo profesjonalny i mieć takie samo podejście do każdego kursanta. A jeśli chodzi o klientów marek premium, to jest jak w życiu – pełen przegląd charakterów i podejścia.
Łatwo połączyć pracę i rodzicielstwo, czy bywają chwile, kiedy wszystko wymyka się spod kontroli?
Jest bardzo trudno połączyć moją pracę i bycie mamą, a w zasadzie jest to w tej chwili niemożliwe. Próbowałam, ale jednak jest to zbyt skomplikowane logistycznie. Pracuję zazwyczaj około 12h dziennie i to przez wiele dni z rzędu. W tym czasie potrzebna jest opieka nad dzieckiem, właściwie to po moim powrocie również, bo już sił na nic nie mam. W tej chwili dziecko jest na to za małe, więc skupię się na rozwijaniu swojego profilu na facebook’u i strony internetowej – będę tam wrzucać treści edukacyjne, ale też takie z życia rodzica (z przymrużeniem oka).
Napisałam też projekt do budżetu obywatelskiego na szkolenie dla mam dzieci żłobkowych i mam nadzieję, że w wyniku głosowania to wygram. Trzymajcie kciuki, bo wtedy dużo mam w województwie mazowieckim miałoby takie szkolenie za darmo. Sama też chciałabym, w niedalekiej przyszłości, organizować różnego rodzaju szkolenia grupowe, ale też zająć się treningami indywidualnymi.
Jaką, praktyczną wiedzę z Twojego szkolenia mogłaby wynieść taka mama?
Jedna sprawa – to wiedza praktyczna, a druga, z pozoru prozaiczna, to kwestia organizacji. Czyli dogodnych terminów i godzin, w których szkolenia się będą odbywać. Moim marzeniem jest też organizowanie takich szkoleń, gdzie mamy będą mogły przyjechać ze swoimi, małymi pociechami.
Jeżeli chodzi o kwestie merytoryczne, to na pewno duży nacisk będzie kładziony na bezpieczeństwo, w tym przewozu dzieci. Przyjrzymy się też temu, jaki wpływ na jazdę mają sytuacje dekoncentracji i odwrócenia uwagi (np. odwracanie się do dziecka). Chciałabym też zachęcić mamy do powrotu za kierownicę, bo wiem, że dla wielu z nich jeżdżenie z dzieckiem jest stresujące. Poza tym, mam całą masę pomysłów na szkolenia.
A myślałaś o tym, żeby szkolić też dzieci? Np. w jakiejś szkółce kartingowej?
To jest bardzo dobry pomysł. Myślę o tym, żeby powstały szkolenia dla nastolatków. Nie planuję jednak zajęć dla maluchów i nie planuję szkoleń na kartach, ale kto wie, co się jeszcze wydarzy?
Wrócisz jeszcze do rywalizacji sportowej?
Nie, zdecydowanie nie. Decyzję o zakończeniu rywalizacji sportowej podjęłam kilka lat przed planami rodzinnymi. To była świadoma i przemyślana decyzja. To był wspaniały okres w moim życiu, dość długi jednak. Poznałam masę świetnych ludzi i doskonale się bawiłam, a teraz czas na inne wyzwania!
Strona Facebook: www.facebook.com/jagnastankiewicz
Strona www: www.mamakierowca.com
Youtube: www.youtube.com/c/jagnastankiewicz
Instagram: www.instagram.com/jagna.stankiewicz/
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI