Lubisz Audi? Ale tego na pewno nie wiesz o tych samochodach!
Marka Audi od lat ma specjalne miejsce w sercach Polaków. Sprawdź, czy wiesz o niej - i oferowanych przez nią modelach - na prawdę wszystko?
Czy wiesz, że:
Fotele Audi A3 zrobione są z 45 1,5-litrowych butelek PET? Kolejne 62 butelki PET poddaje się recyklingowi, aby wytworzyć dywanik.
Obicie fotela Audi Q4 e-tron jest w 45 procentach wykonane z recyklatów? Tkanina Dinamica wygląda i w dotyku przypomina zamsz, ale prawie w połowie jest wytwarzana z poliestru pochodzącego z recyklingu, na przykład z tekstyliów i butelek PET. A tak przy okazji: surowce do wykonania pokrywy bagażnika również pochodzą z recyklingu. W podłodze znajduje się ponad sześć kilogramów materiałów z recyklingu.
Plastikowe włókno, z którego wytwarza się przędzę materiału obiciowego foteli w modelu A3 przesuwa się przez dysze przędzalnicze z prędkością 280 km/godz.
Z odpadów z produkcji samochodów można wytworzyć olej popirolityczny? Można go następnie znowu przetworzyć w tworzywo sztuczne. Audi dokonało tego odkrycia w ramach projektu pilotażowego prowadzonego wraz z Instytutem Technologii z Karlsruhe (KIT). Osiągnięto już pierwsze sukcesy w tym zakresie – proces okazuje się być technicznie wykonalny. Obecnie partnerzy pracują nad zwiększeniem jego skali.
Stare sieci rybackie są wykorzystywane w produkcji Audi e-tron GT? Wykładzina i dywaniki są wykonane z materiału zwanego econyl – składającego się w 100 procentach z włókien nylonowych pochodzących z recyklingu. Pochodzą one z odpadów produkcyjnych, skrawków tkanin i dywanów oraz plastikowych odpadów z oceanów. Ponadto jedno z 20-calowych kół w Audi e-tron GT jest wykonane z aluminium wytworzonego w procesie charakteryzującym się niską emisją związków węgla.
Dwa moduły akumulatora e-tron wymontowane z używanych samochodów zapewniają zasilanie elektryczne i możliwość pracy w nocy kupcom w Uttar Pradesh w Indiach? Fundacja Audi Environmental Foundation zapewnia finansowanie niemiecko-indyjskiemu start-upowi, Nunam, zajmującemu się produkcją takich układów magazynowania energii.
Jednostka magazynowania energii wytworzona z wymontowanych z pojazdów prototypowych Audi akumulatorów litowo-jonowych na kampusie Euref w Berlinie ma pojemność 1,9 MWh
i może samodzielnie zapewnić energię elektryczną dla całego 5,5-hektarowego obszaru kampusu przez niemal dwie godziny?
Trzy kostki magazynujące energię w centrum ładowania Audi (Audi charging hub) o łącznej pojemności 2,45 MWh wymagają jedynie standardowego 400-woltowego złącza wysokonapięciowego do zasilenia sześciu punktów ładowania o mocy wyjściowej do 300 kW?
W zakładzie Audi w Győr 36 400 ogniw solarnych wytwarza 9,5 gigawatogodzin energii rocznie i zajmuje obszar w przybliżeniu równy powierzchni 22 boisk piłkarskich?
W 2019 r. w Niemczech wytworzono około 507 000 ton aluminium pierwotnego? Wymagało to 7,6 terawatogodzin energii – tylko nieco mniej niż to, co jedna elektrownia jądrowa może wyprodukować w ciągu roku. Dlatego właśnie warto zbierać odpadki blachy aluminiowej do powtórnego przetopienia. W tym celu w zakładzie Audi w Neckarsulm w 2017 r. wprowadzono „zamknięty obieg aluminium”. Został również wdrożony w Ingolstadt (2020 r.) i w Győr (2021 r.). W samym 2020 r. pozwoliło to zapobiec emisji 165 000 ton związków węgla.
Najnowsze
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
Cadillac coraz chętniej wkracza w świat elektrycznych samochodów. Po zaprezentowaniu modeli takich jak Celestiq czy Escalade IQ, teraz przyszedł czas na kolejnego elektrycznego SUV-a. Cadillac Vistiq ma być autem, dzięki któremu amerykańska marka będzie miała swój ,,luksusowy” model w każdym segmencie SUV-ów. -
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
-
Kia EV3 w gronie finalistów konkursu Car of the Year 2025
-
Europejska premiera BYD Sealion 7
-
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych