Kaski motocyklowe – czym się różnią? Na co zwrócić uwagę?
Kaski motocyklowe różnią się od siebie wieloma elementami budowy oraz dodatkami. Istotną różnicą jest też ich cena i to, co ma na nią wpływ.
Kaski motocyklowe są obecne w sklepach w bardzo szerokiej ofercie modeli i kolorów. Nie jednak ich wygląd jest najważniejszy, a skuteczność chronienia głowy motocyklisty/tki. A na to ma wpływ głównie budowa kasku i użyte do niej materiały.
Kaski motocyklowe – czym się różnią?
Kaski motocyklowe różnią się od siebie budową, rodzajami i przeznaczeniem. A także: materiałem skorupy, wagą, zapięciem, wentylacją, dodatkami i innymi elementami. Każdy, użyty w kasku element, jego rodzaj, jakość i wytrzymałość – ma wpływ na ostateczną cenę produktu. Dlatego kaski tak bardzo różnią się od siebie ceną właśnie.
Spis treści
Rodzaje kasków motocyklowych
Kaski otwarte – najstarszy typ kasku i uznawany za najmniej bezpieczny, głównie ze względu na brak pełnej ochrony twarzy przed urazami.
Kaski integralne – najbardziej popularne oraz uznawane za bezpieczne, ponieważ są jednolitą bryłą i dobrze osłaniają szczękę.
Kaski szczękowe – dają możliwość podniesienia szczęki. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie na krótkich postojach.
Kaski enduro, cross – przeznaczone do intensywnej jazdy w terenie. Chronią i pozwalają na swobodny przepływ powietrza. Często używane w komplecie z motocyklowymi goglami, dla osłony oczu przed urazami, gałęziami itp..
Kaski dual, tour – kask w typie enduro, ale wzbogacony w elementy przydatne w jeździe turystycznej, np. szybkę, blendę, pinlock. Zwykle szybka i daszek dają możliwość szybkiego demontażu.
Kaski modułowe – pozwalają na zmianę wyglądu i przeznaczenia kasku w prosty sposób, np. przez wypięcie szczęki czy demontaż daszka. Taki kask staje się wielofunkcyjny, bo daje możliwość noszenia go na wiele sposobów, do różnych typów jazdy, czy na rożną pogodę.
Materiały skorupy kasku motocyklowego
Materiały z których powstają kaski to: najtańszy i najmniej odporny termoplastik, technopolimer (termoplastik z włóknem szklanym), poliwęglan/policarbonat, karbon (z dodatkami), włókno szklane (z dodatkami). Waga kasku motocyklowego jest ściśle powiązana z użytym materiałem do stworzenia jego skorupy. Najcięższe są kaski szczękowe i modułowe – nie jest to jednak zasada, ponieważ dużo zależy od wagi użytych materiałów (np. model z karbonu będzie lekki).
Producenci tworzą też autorskie mieszanki tworzyw, by uzyskać określone cechy w swoich kaskach, np. HJC ma PIM (sześciowarstwowy kompozyt włókien szklanych oraz organicznych i sztucznych), Shoei ma AIM (kompozyt włókien szklanych oraz włókien organicznych), a Nolan – Lexam (żywicę poliwęglanową).
Rodzaje zapięć w kasku motocyklowym
Rozróżniamy 3 typy zapięć w kasku: na zatrzask (regulacja długością paska + zapięcie na click), zapięcie micrometryczne (klamra ze schodkową regulacją długości podczas zapinania) oraz uznawane za najbezpieczniejsze – zapięcie podwójne D, inaczej DD (przeplot paska przez dwie klamerki o kształcie litery D). Przy takim zapięciu niemożliwe staje się przypadkowe/samoczynne rozpięcie paska.
Wentylacja w kasku motocyklowym
Ilość otworów wentylacyjnych i przemyślany system kanałów dla przepływu powietrza – ma znaczny wpływ na komfort jazdy (szczególnie podczas upałów), ale często także na generowany w kasku hałas.
Dodatki w kasku motocyklowym: blenda, pinlock, zrywki
Kask może posiadać różne dodatki, które poprawiają komfort jazdy. Blenda to tak jakby ciemne okulary, wbudowane w kask, które możemy jednym ruchem podnieść lub opuścić. Szczególnie przydatne jest to dla osób, które muszą jeździć w okularach korekcyjnych.
Pinlock to wewnętrzna wkładka doczepiana do szyby, która sprawia, że nie będzie ona wcale parować. Zrywki są stosowane głównie przez zawodników, bo dzięki nim mogą mieć zawsze czystą szybkę, bez konieczności jej mycia.
Cena kasku motocyklowego – co ma na nią wpływ?
Duży wpływ na cenę kasku ma jakość użytych materiałów i technologii, wykorzystanych dla poprawy bezpieczeństwa. A także jakość wykonania i spasowania poszczególnych elementów kasku. Renomowani producenci starają się mieć w swojej ofercie kaski budżetowe, jak i takie z wysokiej półki cenowej. Wybór należy do motocyklisty/tki.
Zobacz także: Kask motocyklowy tani czy dobry – test video
Różnice między kaskami motocyklowymi można też zauważyć w materiałach wykończeniowych: wewnętrznej wyściółce, kształcie skorupy, kołnierzu, dodanych odblaskach, uszczelnieniu i spasowaniu tych wszystkich elementów. Ma to bardzo duży wpływ na komfort jazdy, a dokładniej na to, czy będzie w tym kasku głośno, czy będzie podwiewało, czy wygodnie będzie go mieć na głowie.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Komentarze: