Karting – tak zaczynali Lewis Hamilton, Ayrton Senna i Robert Kubica, ten sport może być bezpieczniejszy. Ile kosztuje? Ile mamy torów?
Karting to elementarz motorsportu, ale właśnie dobry start może oznaczać w przyszłości obiecującą karierę w motorsporcie.
Spis treści
- Karting w Polsce – jak wygląda obecna sytuacja?
- Karting w Polsce – ilu zawodników, jaki jest ich wiek?
- Karting w Polsce – klasyfikacja
- Karting w Polsce – bezpieczeństwo na każdym poziomie
- Karting w Polsce – nasi zawodnicy w światowej czołówce
- Karting w Polsce – ile to kosztuje?
Karting jest uznawany za bardzo dobre miejsce, by młodzi, nawet bardzo młodzi ludzie mogli zacząć swoją przygodę z motorsportem. Często etap kartingu określany jest jako „przedszkole motorsportowe”. W taki sposób zaczynali najsłynniejsi zawodnicy Formuły 1, tacy jak Ayrton Senna, Lewis Hamilton, Michael Schumacher, czy nasz krajan, jedyny dotychczas polski zwycięzca Grand Prix Formuły 1 – Robert Kubica.
Karting w Polsce – jak wygląda obecna sytuacja?
Obecnie w Polsce działa ok. 60 komercyjnych torów kartingowych, z czego 10-15 to typowe tory sezonowe, pozostałe to tzw. tory halowe. Ciągle też oddawane są do użytku nowe obiekty. Przykłady można znaleźć w tym roku jak np. oddany w I kwartale 2023 tor w Mielcu, czy uruchomiony 22 kwietnia tor we Wrocławiu, a nieco później – w Gdańsku. Zatem choć osoby nie znające dobrze tej dyscypliny mogą sądzić, że Polska jest zaściankiem motorsportu, to jeżeli chodzi o jazdę na gokartach, nie jest tak źle, a rynek stale się rozwija.
Karting w Polsce – ilu zawodników, jaki jest ich wiek?
W skali całego kraju sport ten uprawia kilka tysięcy zawodników. Zacząć można naprawdę wcześnie, wiele szkół uczących jazdy na gokartach organizuje szkolenia indywidualne (z instruktorem), na specjalnie dostosowanych pojazdach, na których pierwsze szlify za kierownicą mogą zdobywać już nawet pięciolatkowie, w zasadzie jedynym warunkiem jest wzrost nie mniejszy niż 110 cm. Jeżeli z kolei chodzi o zawody, to w tych startują dzieci w wieku już od 7 roku życia (kategoria junior, wzrost nie mniej niż 130 cm). Jak podkreśla Karol Romańczyk z serwisu PROkarting.pl nie ma też górnej granicy wieku. Na zawodach seniorskich spotkać można zawodników, który w metryce „wiek” mają już siódemkę z przodu.
Karting w Polsce – klasyfikacja
Jazda gokartem może być formą przygotowania do profesjonalnych zawodów, ale także jest to również forma rekreacji, z której korzystają amatorzy, którzy chcieliby po prostu poczuć trochę adrenaliny. Rozróżniamy obecnie karting halowy (amatorski, komercyjny) i wyczynowy (sportowy, profesjonalny). W Polsce coraz większą popularność zdobywa karting amatorski. Romańczyk podkreśla, że choć funkcjonuje nazwa „karting halowy”, to w istocie pod tę kategorię podpadają wszelkie tory amatorskie, również te sezonowe, zlokalizowane na odkrytym terenie.
Karting w Polsce – bezpieczeństwo na każdym poziomie
Kwestia bezpieczeństwa w motorsporcie jest kluczowa, tego nie trzeba nikomu tłumaczyć. Odpowiedni ubiór, instruktaż, odpowiednia opieka (szczególnie w przypadku dzieci). Ostatnio coraz popularniejszym rozwiązaniem zwiększającym bezpieczeństwo jest stosowanie w gokartach tzw. benzyny alkilatowej. Co to w ogóle za paliwo? Benzyna alkilatowa w przeciwieństwie do klasycznej benzyny, którą tankujemy do baków naszych samochodów jest paliwem pozbawionym węglowodorów aromatycznych, alkoholi, eterów, benzenu, olefin i związków tlenowych. Takie paliwo nadaje się do stosowania w małych silnikach spalinowych, takich jakie znajdziemy m.in. w kosiarkach, pilarkach spalinowych, w silnikach zaburtowych niedużych łodzi, quadach, skuterach wodnych i śnieżnych, a także właśnie w gokartach. Spaliny powstające ze spalenia takiego paliwa są dużo czystsze niż w przypadku klasycznej benzyny, co ma szczególne znaczenie na torach zbudowanych w przestrzeni zamkniętej.
Karting w Polsce – nasi zawodnicy w światowej czołówce
Jak Polacy wypadają na tle zawodników z innych krajów? Kiedy spojrzymy na międzynarodowy ranking zawodów rozgrywanych na torach Sodi World Series (SWS), gdzie ponad 100 tys. kierowców z całego świata ściga się gokartami renomowanego francuskiego producenta Sodikart, zauważymy, że na 8. miejscu na świecie jest Polak Mateusz Matysa, a na 34. – Bartosz Babicz. To chyba najlepszy dowód na to, jak nasi kierowcy radzą sobie na tle światowej czołówki.
Jak wyjaśnia Karol Romańczyk – Poziom kartingu halowego w Polsce jest wysoki. Zawody w naszym kraju regularnie odwiedzane są przez gości z zagranicy (Czechów, Węgrów, Niemców, Belgów czy Holendrów). Przez ostatnie lata poziom ten bardzo wzrósł, dzięki czemu nasi zawodnicy zaczęli się liczyć w światowych zmaganiach, a umiejętnościami dorównują sąsiadom, którzy licznie nas odwiedzają. – Wraz z powstawaniem nowych ośrodków kartingowych zwiększa się liczba sympatyków tego sportu. Widać to po coraz liczniej odwiedzanych i częściej organizowanych zawodach czy rosnącej liczbie klientów torów kartingowych. Można zdecydowanie stwierdzić, że karting halowy to sport, który w naszym kraju zyskuje popularność, a dzięki temu stale się rozwija i dociera do coraz szerszego grona ludzi – przekonuje Karol Romańczyk.
Karting w Polsce – ile to kosztuje?
Najtańsza opcja to po prostu wykupienie przejazdów na dowolnym torze kartingowym. Ceny są różne w zależności od toru, ale trzeba liczyć się z wydatkiem 50-80 zł zależnie od wieku, toru czy gokartu. Np. w Warszawie na torze zlokalizowanym przy PGE Narodowym, 8-minutowy przejazd gokartem kosztuje 69 zł. O dużo większych kwotach trzeba myśleć, jeżeli chcemy zająć się (nieważne, czy sami, czy z naszą pociechą) gokartami na poważniej. Sam zakup gokarta, to od kilku tysięcy zł za używany sprzęt do nawet ponad 20 tys. za nowy pojazd. Do tego konieczny jest jeszcze ubiór, a ten profesjonalny też kosztuje. Sam kask (bo przecież nie chcemy oszczędzać na bezpieczeństwie), to wydatek rzędu 2000 zł lub więcej. Dlatego na początek warto zacząć od wykupienia przejazdu i sprawdzenia czy to właśnie to, co nas kręci.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: