Jeśli chcecie zrozumieć 25-letnią historię Porsche Boxstera, to do września możecie zobaczyć ciekawą wystawę w Porsche Museum
Do dziś stoi za nim jedna z najważniejszych historii sukcesu Porsche – Boxster, który w 1996 r. wszedł do produkcji seryjnej, szybko zyskał światową sławę. Aby uczcić 25. rocznicę jego premiery, Porsche Museum zorganizowało specjalną wystawę, która właśnie została przedłużona do 12 września 2021 r.
Ćwierć wieku temu na rynek trafiło pierwsze Porsche z nazwą modelu na tylnym pasie, a nie tylko z liczbowym oznaczeniem. Z połączenia słów „boxer” (silnik) i „roadster” narodził się Boxster. W 1993 r., podczas targów motoryzacyjnych w Detroit, Porsche zaprezentowało koncepcyjne studium, które trzy lata później osiągnęło produkcyjną dojrzałość jako samochód sportowy z centralnie umieszczonym silnikiem – samochód, który w ramach nowej strategii rozwoju wyprowadził firmę z topniejących wyników sprzedaży notowanych na początku lat 90.
Grant Larson, który zaprojektował nadwozie nowego roadstera i z powodzeniem „zaszczepił” mu DNA Porsche, inspirację do stworzenia wyglądu konceptu czerpał ze świata sportu motorowego oraz modeli 550 Spyder i 718 RS 60. Z kolei powiązania Porsche Boxster z koncepcją 914 z 1969 r. nie ograniczały się tylko do centralnie umieszczonego silnika i związanego z tym optymalnego rozkładu mas, ale obejmowały także idee tańszego podstawowego modelu dla młodszej grupy docelowej.
Celem było stworzenie dwumiejscowego samochodu, który byłby pozycjonowany obok gamy 911, czerpałby jednak z komponentów i koncepcji kolejnej generacji 911 (typ 996). Dwumiejscowy pojazd z otwartym nadwoziem został więc opracowany wespół z nowym wydaniem sportowej ikony i otrzymał sprawdzony sześciocylindrowy silnik typu bokser. Inteligentna koncepcja współdzielenia części umożliwiła Porsche powrót do rentownej produkcji.
Specjalna wystawa pozwala gościom Porsche Museum zrozumieć 25-letnią historię Boxstera. Można na niej zgłębić również liczne informacje na temat innych modeli zbudowanych wedle centralnosilnikowej koncepcji, która została wykorzystana już w 1948 r. w Porsche 356 „No. 1” Roadster – pierwszym samochodzie produkowanym pod nazwą Porsche.
Zwiedzający mogą cieszyć oczy pięcioma eksponatami prezentowanymi na obrotowych podestach, w tym 550 Spyder z lat 50. (pierwszy wóz Porsche zbudowany na potrzeby rywalizacji w wyścigach), 914/4 z 1975 r. i przekrojowy egzemplarz Porsche Boxster S (986) z 1996 r. W ramach jubileuszowej wystawy po raz pierwszy jest też prezentowane historyczne 909 Bergspyder z 1968 r. – najlżejszy pojazd wyścigowy, jaki kiedykolwiek zbudowało Porsche (384 kg), oraz Boxster Bergspyder, czyli hołd dla pierwowzoru o tej samej nazwie zbudowany około 50 lat później na bazie modelu Boxster.
Z okazji jubileuszu producent samochodów sportowych z Zuffenhausen wypuścił specjalną edycję aktualnej generacji (982) – Boxster 25 Years, limitowaną do 1250 sztuk na całym świecie. Absolutną atrakcją dla odwiedzających jest studium koncepcyjne Porsche Boxster z Detroit, zbudowane w 1992 r. i zaprezentowane w styczniu 1993. W bezpośrednim sąsiedztwie stoi jeden ze specjalnych egzemplarzy edycji Boxster 25 Years, który przenosi gości do teraźniejszości. To odpowiedni sposób na uczczenie urodzin roadstera: hołd złożony konceptowi, który posłużył do stworzenia pierwszej serii, i umożliwił osiągnięcie światowego sukcesu.
Do najbardziej rzucających się w oczy cech specjalnej edycji należy kolor Neodyme, w nowej interpretacji nawiązujący właśnie do eksponatu z 1993 r. Miedziany brąz, który w Detroit tworzył ekscytujący kontrast z bazowym odcieniem GT Silver Metallic, znalazł się na przednim pasie, bocznych wlotach powietrza, oznaczeniach oraz dwukolorowych 20-calowych obręczach. Zwinny roadster z centralnie umieszczonym silnikiem jest napędzany czterolitrową, sześciocylindrową jednostką typu bokser o mocy 294 kW (400 KM). Wolnossący motor ma niezwykłą chęć do wchodzenia na obroty, generuje „soczysty” dźwięk i gwarantuje szczególnie emocjonujące wrażenia z jazdy.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI