
Jelczem z 1979 r. do Nepalu? Polacy właśnie ruszają na podbój Himalajów!
Już w sierpniu polscy śmiałkowie wyruszą w ambitną podróż z Polski do Nepalu. W ciągu miesiąca zamierzają przemierzyć 10 tysięcy kilometrów odrestaurowanym samochodem ciężarowym z 1979 r. marki Jelcz. Czy im się uda?
Trzeba przyznać, że trzeba być wybitnie przygotowanym, aby ruszyć w daleką podróż 42-letnią ciężarówką, znaną raczej z tego, że psuła się notorycznie, niż dostarczała komfortu podróżowania. Jednak takie wyzwania to normalność dla himalaistów. To właśnie Maciej Pietrowicz jest prowodyrem tego odważnego projektu. Jest synem polskiego alpinisty, który brał udział w himalajskiej ekspedycji w 1979 roku. Wyprawa zakończyła się tragiczną śmiercią trzech wspinaczy. Idąc w ślady ojca, przejedzie on 10 tys. km z Polski do Nepalu, aby powrócić do tego niezwykłego miejsca. Do Macieja Pietrowicza dołączą Ryszard Włoszczowski, który wziął udział w pierwszej ekspedycji oraz kierowca i mechanik Arkadiusz Peryga, który podjął się odrestaurowania zabytkowego Jelcza. W wyprawie jako wsparcie weźmie również udział Dariusz Majewski. Sponsorem ekspedycji upamiętniającej historyczną podróż jest firma Apollo Tyres, która wyposaży ciężarówkę w odporne na trudy górskiego podłoża ogumienie Apollo Endu Trax. Ma to zapewnić sukces akcji, podczas której grupa wspinaczy przemierzy drogę z Jeleniej Góry do Pokhary w centralnej części Nepalu.
Wydarzenie to ma uczcić złoty wiek polskiego himalaizmu. 20 sierpnia 2021 r. podróżnicy wyruszą w liczącą 10 tys. km trasę, której pokonanie zajmie co najmniej miesiąc.

Głównym celem projektu jest odtworzenie wyprawy do podnóża wielkich Himalajów przy użyciu tego samego pojazdu marki Jelcz, który został w pełni odrestaurowany. Oryginalnego samochodu ciężarowego używano do transportu wspinaczy i ich wyposażenia.
Droga do Nepalu poprowadzi grupę pięciu polskich himalaistów przez Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Turcję, Iran, Pakistan oraz Indie. Podróżnicy będą zatrzymywać się w każdym z tych krajów, aby promować projekt oraz organizować wydarzenia edukacyjne. Odwiedzą również fabrykę Apollo Tyres w Indiach.
Członkowie ekspedycji zatrzymają się w miejscach związanych z wyprawą z 1979 r., w tym w konsulatach Rzeczypospolitej Polskiej i na cmentarzu wojskowym armii generała Andersa w Iranie. Na koniec zespół spotka się z mieszkańcami Katmandu. Sześć lat temu Nepal został dotknięty przez trzęsienie ziemi, które spowodowało poważne zniszczenia na tym obszarze. Samochód ciężarowy posłuży nie tylko do odtworzenia przebiegu historycznej wyprawy – grupa wykorzysta wolne miejsce do przewiezienia przyborów szkolnych dla dzieci w Himalajach.
Trzymamy kciuki za powodzenie projektu!
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym