W tych sytuacjach jazda na suwak nie działa! Nie popełnij błędu, bo mandat to 5000 zł
Polscy kierowcy przyzwyczaili się już do jazdy na suwak, która niewątpliwie bardzo ułatwia poruszanie się w okolicach drogowych zwężeń. Nie wszyscy znają jednak dokładne brzmienie przepisów dotyczących poruszania się w takim miejscu, przez co może dochodzić do nieporozumień, a nawet wykroczeń, zagrożonych wysokimi mandatami.
Jazda na suwak – co mówią przepisy?
Przypomnijmy najpierw przepisy, dotyczący jazdy na suwak. Zgodnie z art. 22, ust. 4a Prawa o ruchu drogowym:
W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.
Tak to wygląda w przypadku drogi, mającej dwa pasy ruchu w jednym kierunku. Jeśli pasów jest więcej, to należy sięgnąć do art. 22, ust. 4b:
W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony.
Wszystko jest jasne? Nie zawsze i nie dla każdego. Wyjaśnijmy zatem, kiedy powyższe przepisy nie mają zastosowania.
Kiedy nie wolno jechać na suwak i jak nie jechać na suwak?
Wypunktujmy kilka popularnych błędów kierowców, dotyczących jazdy na suwak:
- Nie masz pierwszeństwa na zanikającym pasie – drugi kierowca powinien cię wpuścić, ale nie możesz wjeżdżać przed niego na siłę
- Nie możesz jechać na suwak przed dojechaniem do zwężenia – dopiero gdy pas się skończył, stosujemy jazdę na suwak.
- Jazdy na suwak nie stosuje się, gdy korek jest tylko na jednym pasie – gdy na drugim ruch jest płynny, musisz poczekać.
- Nie możesz stosować jazdy na suwak przy płynnym ruchu – jeśli ruch odbywa się normalnie, musisz zjechać z zanikającego pasa zgodnie z zasadami ogólnymi.
- Jazda na suwak dotyczy tylko zwężeń – korzystając z pasa rozbiegowego, nie możesz wymagać, żeby inny kierowca cię wpuścił. To będzie tylko jego dobra wola.
Jaki mandat za nieprawidłową jazdę na suwak?
Niestosowanie się do jazdy na suwak, zagrożone jest mandatem do 3000 zł. Policjant ma duże pole do decydowania, na ile w jego ocenie wasz manewr był niebezpieczny.
Pamiętajcie też o tym, że za stwarzanie zagrożenia w ruchu drogowym, możecie dostać mandat nawet 5000 zł. Może to mieć miejsce na przykład, kiedy ruch na sąsiednim pasie będzie odbywał się normalnie, a wy i tak wjedziecie pod koła innego pojazdu. Albo będziecie uważać, że obowiązek jazdy na suwak daje wam pierwszeństwo i zaczniecie przepychać się z innym kierowcą.
Dlatego warto dokładnie znać przepisy dotyczące jazdy na suwak.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: