Jazda na suwak: przypominamy zasady i wskazujemy błędy
W grudniu 2019 roku weszły w życie znowelizowane przepisy ustawy dotyczące tworzenia korytarza życia oraz jazdy na suwak. Od tego czasu jazda na suwak to nie tylko zwykła uprzejmość, ale obowiązek dla wszystkich kierowców. Dzięki jeździe na zamek błyskawiczny znacznie szybciej można rozładować drogowy zator i zapewnić większą płynność ruchu. To przekłada się również na bezpieczeństwo ruchu i minimalizowanie utrudnień dla kierowców.
Jazda na suwak sytuacji, gdy nie istnieje możliwość kontynuowania jazdy pasem ruchu z powodu występującego na nim utrudnienia lub zanikania pasa ruchu. Kierujący pojazdem ma wtedy obowiązek wpuszczenia jednego samochodu z pasa, który zanika. W sytuacji gdy na drodze trzypasowej można kontynuować jazdę tylko środkowym pasem, kierowca jadący takim pasem ma obowiązek bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu wpuszczenia po jednym aucie najpierw z prawej, a następnie z lewej strony.
Jazda na suwak – o tym musisz pamiętać!
Jazdę na suwak stosuj w przypadku kończącego się jednego lub więcej pasów ruchu i tylko w sytuacji dużego natężenia ruchu oraz zatorów drogowych, potocznie zwanych korkami. W tym celu:
- wykorzystaj całą długość pasa, który się kończy i jedź nim do końca,
- utrzymuj prędkość zbliżoną do pojazdu poruszającego się pasem obok,
- bezwzględnie wcześniej zasygnalizuj kierunkowskazem innym, że chcesz zmienić pas ruchu,
- jadąc pasem, który ma kontynuację, masz obowiązek wpuścić samochód jadący obok na kończącym się pasie ruchu.
Dość nietypowa, ale możliwa jest sytuacja z trzema pasami ruchu, kiedy jadący środkowym pasem ruchu musi wpuścić auta z dwóch skrajnych pasów (prawego i lewego). Wówczas przepuszcza po jednym samochodzie najpierw z prawego pasa, następnie z lewego pasa ruchu.
Jazda na suwak – jakich błędów unikać?
Podstawowym błędem niektórych kierowców jest blokowanie pasa ruchu tak, aby inni kierowcy nie mogli przejechać do końca pasa, na którym nie możliwości kontynuacji ruchu. Takie zachowania powodują utrudnienia i stwarzają zagrożenie. Są też karalne zgodnie z Prawem o ruchu drogowym.
Kierowcy, którzy jadą kończącym się pasem ruchu, nie mogą wpychać się za jednym przepuszczanym samochodem i wymuszać pierwszeństwa. Zgodnie z przepisami kierowca jadący pasem, który ma kontynuację, ma obowiązek wpuścić jedno auto.
Ważne, aby nie próbować zjeżdżać z kończącego się pasa ruchu wcześniej. Należy dojechać do jego końca i dopiero wtedy zmieniać pas ruchu.
Warto też wspomnieć, że tak jak jazda na suwak oraz korytarz życia w grudniu 2019 roku stały się obowiązkiem, tak od 1 czerwca 2021 roku weszła w życie kolejna nowelizacja przepisów Prawo o ruchu drogowym. Dzięki niej nastąpiło m.in. uregulowanie kwestii bezpiecznej odległości między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych.
Źródło informacji: GDDKiA, opracowanie własne
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI