Jak prawidłowo siedzieć w samochodzie? Kilka rad od eksperta
Właściwa pozycja ciała, ułożenie rąk na kierownicy oraz ustawienie fotela mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Prezentujemy najważniejsze zasady dotyczące ułożenia ciała podczas podróży oraz wyjaśniamy jak prawidłowo korzystać z pasów bezpieczeństwa.
O tym jak ważne jest właściwa pozycja ciała podczas jazdy mówi Robert Šťastný, członek zespołu badań nad bezpieczeństwem ruchu drogowego Škoda:
Właściwe ułożenie ciała jest niezbędne, aby jeździć bezpiecznie. Kierowca musi mieć możliwość swobodnego dostępu do wszystkich elementów sterujących, zwłaszcza kierownicy i pedałów, bez konieczności wykonywania nienaturalnych ruchów.
Ważne jest siedzenie w jak najbardziej wyprostowanej pozycji. Nie należy jednak zapominać, że prawidłowy kąt oparcia odnosi się do fotela, a nie do podłogi.
Wygoda a bezpieczeństwo
Istnieją trzy powody, dla których nie powinno się siedzieć w pozycji „leżącej”. Oprócz dobrej widoczności i odpowiedniej kontroli nad samochodem, dzieje się tak również dlatego, że pas bezpieczeństwa nie może utrzymać kierowcy w miejscu, jeśli istnieje luka między ciałem a pasem – ciało ma wtedy tendencję do ześlizgiwania się pod spodem.
Istnieje również zasada dotycząca regulacji fotela. Nogi nigdy nie powinny być wyprostowane, nawet przy całkowicie wciśniętym pedale. Fotel musi być ustawiony tak, by były one co najmniej lekko zgięte – inaczej kości w stawach będą wypychane przez ciało.
Ważna jest także pozycja kierowcy w stosunku do kierownicy. Nie może on pozwolić, aby ramiona zablokowały się w stawach. Prawidłowym sposobem trzymania kierownicy jest ułożenie rąk w pozycji „za kwadrans trzecia”. Ten chwyt pozwala na znacznie szerszy zakres manewrów. Dzisiejsze kierownice ułatwiają to swoim kształtem – są zagłębione w odpowiednich miejscach, a także poszerzone, co stanowi wsparcie dla dłoni. Ma to również znaczenie dla bezpieczeństwa, gdy uruchomi się poduszka powietrzna. Wypycha ona ręce w wolną przestrzeń po bokach.
Robert Šťastný zdradza nam też przepis na idealną odległość między fotelem a kierownicą. Plecy i łopatki powinny być wygodnie oparte o fotel. Wyciągniętą rękę należy trzymać tak, by nadgarstek spoczywał na kierownicy. Ręce mają być zgięte w łokciach.
Ochrona szyi i kręgosłupa
Ważną kwestią jest również odpowiednie ustawienie zagłówka. Najlepiej, gdyby jego górna część kończyła się tam, gdzie czubek głowy kierowcy lub pasażera. Górna część zagłówka nigdy nie powinna znajdować się niżej niż górna część małżowiny usznej.
Ostatnim aspektem regulacji fotela jest wysokość. Zaciśnięta pięść powinna zmieścić się między głową a sufitem samochodu. Ma to na celu zminimalizowanie ryzyka uszkodzenia górnej części kręgosłupa w przypadku przewrócenia się samochodu.
Pasy bezpieczeństwa
Prawidłowa pozycja pasów to kolejny ważny aspekt dotyczący bezpieczeństwa. Ich dolna część musi zawsze przechodzić przez miednicę, a nie brzuch. Z kolei górna część powinna przebiegać idealnie przez środek klatki piersiowej i przez środek barku, nigdy zbyt blisko szyi.
Zasady bezpieczeństwa dotyczą również pasażerów. Osoby na fotelu pasażera – zwłaszcza jeśli nikt nie siedzi za nimi często mają tendencję do przesuwania swojego siedzenia daleko do tyłu i odchylania oparcia. Ale to sprawia, że znajdują się one poza strefą efektywną pasa bezpieczeństwa. Żeby spełnić swoją funkcję, powinien on zawsze przylegać ściśle do ciała. Robert Šťastný tłumaczy, dlaczego to takie ważne:
Gdy tylko pojawi się przerwa między ciałem a pasem bezpieczeństwa, czy to w okolicy ramion, czy nawet w dolnej części klatki piersiowej, istnieje ryzyko obrażeń wewnętrznych.
Najnowsze
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskich -
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
-
To auto kończy właśnie 10 lat – było pierwszą hybrydą coupe tej japońskiej marki