
Hiszpański producent samochodów testuje modele na wytrzymałość na szczycie Mont Blanc!
Samochody są m.in. wystawiane na działanie amplitudy temperatur dochodzącej do 100 stopni Celsjusza. Testy w komorach klimatycznych pozwalają m.in. na potwierdzenie wytrzymałości silników hybrydowych i elektrycznych w nietypowych warunkach.
Każdy testowany pojazd jest najpierw poddawany przez 10 godzin procesowi aklimatyzacji w komorze klimatycznej w temperaturze -40⁰C. Następnie w pomieszczeniu rozpylana jest woda, która zamienia się w lód. –
W tym celu specjaliści przedsiębiorstwa uruchamiają w samochodzie klimatyzację, która jest w stanie usunąć warstwy lodu w przeciągu 20 minut. Zespół ekspertów potwierdza, czy wszystkie pozostałe części auta działają prawidłowo i czy pojazd jest w pełni zdolny do dalszego użytku.
Samochód następnie wjeżdża do drugiego pomieszczenia, w którym temperatura powietrza zwiększana jest do +60⁰C. Dzięki dużym wentylatorom i panelom grzewczym generowana jest energia, jaką można odczuć w pustynnym słońcu.
Równie ważnym etapem kontroli są próby wysokościowe. Choć można mieć wrażenie, że testy pojazdów na wysokościach 5000 m.n.p.m. i większych są zbędne, podróże na takich przewyższeniach są standardem w niektórych krajach. Przykładem jest Meksyk, gdzie modele SEAT-a cieszą się sporą popularnością.
Z uwagi na bezpieczeństwo i zdrowie ekspertów marki inżynierowie mogą jednak sprawdzać wytrzymałość samochodów jedynie do symulowanej wysokości 3000 m.n.p.m. Do testów na wyższym poziomie wykorzystywana jest nowoczesna technologia. Specjalne roboty odbierają polecenia z zewnętrznego symulatora, dzięki czemu mogą bez opuszczania centrum testowego poprowadzić samochód na wysokość równą szczytowi Mont Blanc.
Centrum testowe pozwala nie tylko na sprawdzenie samochodów w komorach klimatycznych. Eksperci wykorzystują również m.in. dziewięć stanowisk multienergetycznych, które umożliwiają badanie każdego typu silnika, od fazy rozwoju do ich certyfikacji. Stacje pracują przez całą dobę i każdego roku przeprowadzają ponad 14 000 testów silników, ze szczególnym naciskiem na jednostki zelektryfikowane.
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?