Elektryki jednak nie takie fajne? Co piąty właściciel przesiadł się z powrotem do auta spalinowego!
Samochody elektryczne mają wiele zalet i sporo osób jest nimi pozytywnie zaskoczonych, podczas pierwszej przejażdżki. Mylnym okazuje się jednak przeświadczenie, że jeśli ktoś już kupi sobie elektryka, to nigdy nie będzie chciał wrócić do paliw kopalnych.
Zwolennicy aut elektrycznych lubią powtarzać, że już teraz są one pełnoprawną alternatywą dla samochodów spalinowych. Według nich problemem nie jest zasięg, liczba punktów ładowania, a przeszkody nie stanowi też sytuacja, w której nie mamy swobodnego dostępu do własnego gniazdka. Jedynym co nas powstrzymuje przed dokonaniem się elektrycznej rewolucji są uprzedzenia kierowców oraz niedostatecznie duże dopłaty do elektryków.
Elektryki są bardziej czyste od aut spalinowych? Ujawniamy prawdę
Osoby podchodzące nieco bardziej sceptycznie do ograniczeń współczesnej technologii, wytykają przesadny optymizm takiego rozumowania. Trudno się jednak dyskutuje, nie mogąc poprzeć swojego stanowiska jakimiś twardymi danymi. Z pomocą w rozwiązaniu tego sporu przyszedł niedawno Uniwersytet Kalifornijski, którego badacze postanowili sprawdzić, jak to jest z tym przekonaniem do elektryków.
Zużyte baterie wcale nie muszą być szkodliwe dla środowiska? Ciekawe wnioski z dyskusyjnego raportu
Zrobili więc ankietę wśród 4167 gospodarstw domowych w Kalifornii, które zdecydowały się na zakup auta na prąd. Wśród pytań pojawiło się takie czy respondenci zamierzają pozostać przy elektryku. Pierwszym zaskoczeniem było to, że 2325 z nich jeszcze nie podjęło decyzji. Najwyraźniej korzystanie z takiego auta nie jest dla nich czymś oczywistym oraz dużym krokiem naprzód i potrzebują więcej czasu, żeby rozważyć wszystkie za i przeciw.
1842 respondentów decyzję już podjęło i 1458 z nich pozostało przy elektryku. 1213 kupiło kolejne takie auto, a 245 wykupiło dotychczasowe po zakończeniu leasingu. 384 użytkowników samochodów na prąd powróciło jednak do aut spalinowych. To 18 procent z ankietowanych, którzy podjęli decyzję. Aż 70 procent z nich miało dostęp jedynie do zwykłego gniazdka i nie mogło zamontować sobie szybkiej ładowarki domowej. Natomiast 20 procent z respondentów, którzy wrócili do aut spalinowych, statystycznie było ludźmi młodymi, rozpoczynającymi dorosłe życie, wielu z nich często zmieniało miejsce zamieszkania i zwykle były to kobiety.
Rozwój elektromobilności w Polsce – propaganda czy rzeczywistość?
Badanie to wywołało niemałą konsternację. Kalifornia jest stanem bardzo promującym elektromobilność, ale nawet tutaj odsetek osób, które sprawdziły elektryka na własnej skórze i wolą auta spalinowe, jest zaskakująco duży. Nie widzieliśmy szczegółowego raportu z tych badań, ale skoro robiła je renomowana uczelnia, to zakładamy, że nie było w nim błędów metodologicznych. Dodatkowo za jego wiarygodnością przemawia bardzo duża grupa respondentów (zwykle w badaniach za reprezentatywną grupę uważa się 1000 osób).
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”