
Egzaminy podrożeją albo WORD-y zbankrutują
Egzaminy na prawo jazdy muszą podrożeć. W innym wypadku Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego wpadną w kłopoty - z bankructwem włącznie.
Zarząd Związków Województw RP zaapelował o podwyżki cen egzaminów na prawo jazdy. Podwyżki i galopująca inflacja spowodowały, że WORD-y działają na granicy opłacalności i za chwilę koszty mogą dobić wiele z nich.
Na obecną sytuację wpływ miało wiele czynników. W porównaniu z 2013 rokiem paliwo podrożało o 31 proc., prąd o 45 proc, podatki o 51 proc, a wywóz śmieci o 28 proc. Do tego bez wątpienia dołożył się również niż demograficzny w najpopularniejszej grupie wiekowej osób przystępujących do egzaminu.
Egzaminy nie podrożały od 2013 roku
Opłaty za egzaminy na prawo jazdy nie zmieniły się od 2013 roku. Żeby zdawać na kategorię B (samochód osobowy) trzeba zapłacić 180 zł. Z kolei kategoria A (motocykl) kosztuje 140 zł. Jak wyliczył Zarząd Związku Województw RP, koszt przeprowadzenia takiego egzaminu to 160 zł. Dla porównania w 2019 roku było to zaledwie 148 zł. Z dokładnym stanowiskiem ZZWRP można się zapoznać na oficjalnej stronie internetowej.
Przeczytaj: Chciał zapłacić 18 tys. zł za egzamin. Teraz ma kłopoty
Według ustawy Prawo o ruchu drogowym, WORD prowadzi samodzielną gospodarkę finansową. Przychodami ośrodka są wpływy z wykonywanych zadań, takich jak szkolenia czy egzaminy, a także inne czynności związane z zakresem bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Oprócz wyżej opisanych podwyżek, sytuację WORD-ów pogrążyła pandemia COVID-19. Dodatkowym utrudnieniem jest zakończenie od września szkoleń redukujących punkty. Do tej pory generowały one całkiem sporą część przychodów takich ośrodków.
ZZWRP informuje w swoim komunikacie, że od 2007 roku egzaminatorzy nie otrzymali podwyżek, ponieważ wysokość ich wynagrodzenia została określona w rozporządzeniu. Co więcej, średni wiek na tym stanowisku przekracza 50 lat, a młodszych kandydatów nie przybywa.
Dlatego Zarząd Związków Województw RP postanowił w imieniu egzaminatorów spróbować powalczyć o podniesienie stawek.
Najnowsze
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
Pośród wielu dostępnych na rynku modeli aut dostawczych Volkswagen Transporter wyróżnia się jako lider w swojej klasie, oferując nieprzeciętne możliwości dostosowane do potrzeb firm działających w sektorze logistycznym. Precyzja wykonania w połączeniu z przemyślanymi rozwiązaniami funkcjonalnymi sprawia, że model ten cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców poszukujących optymalnego pojazdu dla swojej floty. Wysokie standardy jakości idące w parze z ekonomiczną eksploatacją stanowią fundament sukcesu tego modelu na wymagającym rynku pojazdów użytkowych. -
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
Zostaw komentarz: