Karina Konys

Dym z rury wydechowej – co oznaczają białe, czarne i błękitne spaliny?

Wydobywanie się bezbarwnych spalin z rury wydechowej jest naturalnym skutkiem pracy silnika benzynowego i wysokoprężnego. Jednak problem pojawia się, kiedy dym z rury wydechowej jest koloru białego, błękitnego lub czarnego.

Spaliny zazwyczaj są bezbarwne, ale mogą zdarzyć się sytuacje, kiedy mogą one przybrać barwę białą i wówczas nie oznacza to nic złego. Mianowicie biały dym z rury wydechowej pojawia się w chłodniejsze dni i jest to po prostu para wodna, która powstaje na skutek nagromadzenia się wody w układzie wydechowym. Ale należy zaznaczyć, że para wodna pojawia się zaraz po uruchomieniu silnika i biały dym widoczny jest zazwyczaj przez pierwsze kilka minut. Jeśli biały dym będzie wylatywał dłużej to nie wróży nam to nic dobrego. Dopuszczalna jest również niewielka ilość czarnego dymu, ale tylko w silnikach diesla. Wówczas oznacza to m.in. rozpoczęcie procesu wypalania sadzy z filtra DPF. Jednak długotrwałe pojawianie się spalin o jakimkolwiek kolorze oznacza, że coś jest nie tak z jednostką napędową.

Biały dym z rury wydechowej

Jak już wspomniałam białe spaliny nie zawsze muszą oznaczać, że z silnikiem dzieje się coś złego. Jeżeli biały dym wydobywa się przez chwilę zaraz po uruchomieniu silnika, to nie musimy się martwić. Jednak, jeśli białe spaliny utrzymują się dłużej to może to świadczyć o przedostawaniu się płynu chłodniczego do komór spalania. W celu sprawdzenia czy płyn chłodniczy przedostaje się do komór spalania warto skontrolować jego poziom w zbiorniku. Jeżeli jego poziom się zmniejsza, a chłodnica i przewody są szczelne, to znak o przecieku do silnika. Najczęściej płyn przedostaje się przez nieszczelną uszczelkę pod głowicą, ale mogło również dojść do pęknięcia głowicy lub bloku silnika.

Niebieski dym z wydechu

Z kolei niebieski czy błękitny dym z rury wydechowej świadczy o spalaniu oleju. Niestety często jest to oznaka kompletnego zużycia się silnika, a im bardziej kolor jest intensywny, tym więcej przepala oleju. Jednak niebieskie spaliny nie zawsze muszą świadczyć o wyeksploatowanym silniku. W pojazdach wyposażonych w turbosprężarkę spaliny o błękitnej barwie mogą świadczyć o jej zużyciu i konieczności regeneracji lub wymiany na nowy element. Niestety w obu przypadkach naprawa tych awarii jest kosztowna, ponieważ zarówno naprawa silnika, jak i naprawa turbosprężarki jest droga. Jednak z dwojga złego lepiej, aby niebieskie spaliny były skutkiem uszkodzonego turbo.

Czarny dym z rury wydechowej

Niewielka ilość czarnych spalin w pojazdach z silnikiem Diesla podczas gwałtownego otwarcia przepustnicy czy podczas jazdy na wysokich obrotach to nic złego. Martwić możemy się zacząć dopiero, gdy występuje on zbyt często, czyli nawet delikatne wciśnięcie gazu skutkuje wydobyciem się czarnej chmury. Ulatnianie się czarnego dymu z rury wydechowej jest skutkiem awarii elementów układu wtryskowego.

Spaliny tego koloru mogą pojawić się również w przypadku silników benzynowych. Jest to wtedy skutkiem wtryskiwania do komory spalania zbyt dużej ilości paliwa. W takiej sytuacji czarny dym z rury wydechowej pojawia się nie tylko podczas jazdy, ale również podczas postoju na biegu jałowym. Najczęściej za jego pojawienie się odpowiada układ sterowania jednostką napędową.

Pojawienie się spalin o innym kolorze niż bezbarwnym (chociaż nie wiem czy bezbarwny to kolor) nie zawsze musi oznaczać coś złego. Ważne jest zaobserwowanie, kiedy dokładnie pojawia się dany kolor spalin. Mimo wszystko, kiedy zauważymy, że spaliny są jakiegoś koloru, to na wszelki wypadek warto udać się do mechanika lub jeśli potrafmy, to sami skontrolujmy odpowiednie elementy. W przypadku białych spalin pierwszym krokiem, który możemy zrobić to skontrolować poziom płynu chłodniczego. Jeśli spaliny są niebieskie to warto sprawdzić poziom oleju silnikowego. Z kolei, w przypadku czarnych spalin jest trochę trudniej, bo wymaga od nas skontrolowania m.in. układu wtryskowego.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze