Długi weekend na polskich drogach. Co zrobić, żeby podróż była bezpieczna?
Czerwcowy długi weekend wiąże się nie tylko z kilkoma dniami odpoczynku, ale również ze wzmożonym ruchem drogowym w całej Polsce. Osoby wyruszające w podróż samochodem muszą pamiętać o szeregu zasad dotyczących kierowców oraz o obowiązujących od 1 czerwca nowych przepisach.
Warunkiem udanego wypoczynku jest bezpieczne dotarcie na miejsce podróży i bezpieczny powrót do domu. To czy uda się spełnić ten warunek, zależy przede wszystkim od kierowców i innych użytkowników dróg. Najważniejsze jest odpowiedzialne i rozsądne zachowanie na drodze.
Przypominamy o najważniejszych zasadach dotyczących poruszania się po autostradach i drogach ekspresowych:
- Kierowco – patrz na znaki o zmiennej treści
- Kierowco – utrzymuj bezpieczny odstęp
- Kierowco – korytarz życia może uratować niejedno życie
- Kierowco – pas awaryjny tylko do awaryjnych sytuacji
- Kierowco – włączaj się bezpiecznie do ruchu i korzystaj z „suwaka”
- Kierowco – patrz na znaki, nie łam przepisów
- Kierowco – świeć przykładem, skupiaj się na drodze i dbaj o odpoczynek
Bezpieczna podróż wymaga odpowiedniego przygotowania, m.in. sprawdzenia warunków pogodowych i ewentualnych utrudnień na trasie. Od maja te i wiele innych informacji dostępne jest pod jednym adresem drogi.gddkia.gov.pl. W serwisie można też zgłosić uszkodzony element infrastruktury drogowej lub nawierzchni, czy przesłać uwagi dotyczące oznakowania dróg krajowych.
1 czerwca weszła w życie nowelizacja przepisów Prawo o ruchu drogowym. Nastąpiło ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h niezależnie od pory dnia oraz zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych. Nowe przepisy nałożyły także obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przez pieszego oraz uregulowały kwestię bezpiecznej odległości między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych.
Źródło informacji: GDDKiA, opracowanie własne
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP