Długi weekend 2022 w czerwcu – podpowiadamy, którą trasę wybrać, aby nie zbankrutować
1,5 godziny dłużej w aucie czy 70 zł więcej za bramki i paliwo? Wybrać trasę usłaną radarami, ale za to najtańszą? Z takimi dylematami będą się mierzyć kierowcy, którzy zdecydują się wybrać na długi weekend nad morze, w góry lub na Mazury.
Spis treści
- Mapa autostrad w Polsce 2022
- Warszawa – którędy nad morze?
- Którędy w góry?
- Którędy na Mazury?
- Wrocław
- Poznań
Twórcy nawigacji NaviExpert przeanalizowali trasy z Warszawy, Poznania i Wrocławia do popularnych miejscowości turystycznych pod kątem czasów dojazdów, wydatków na paliwo oraz liczby radarów i kontroli drogowych. Wszystko po to, aby ułatwić kierowcom wybór.
Wyjazdy na długi weekend czerwcowy mogą się okazać w tym roku szczególnie drogie dla kierowców. Ceny paliwa to jedno, ale na baczności muszą się mieć także kierowcy ze zbyt ciężką nogą. W razie kontroli nie tylko więcej zapłacą za mandat, ale także – w przypadku otrzymania punktów karnych – mogą się liczyć z podniesieniem składki OC. Od 17 czerwca ubezpieczyciele będą mieć bowiem wgląd w historię mandatów oraz liczbę punktów karnych kierowców. Firmy ubezpieczeniowe już zapowiadają, że będą tę wiedzę wykorzystywać przy ustalaniu wysokości składek za ubezpieczenie.
Co wynika z analiz specjalistów z Telematics Technologies, firmy będącej dostawcą nawigacji NaviExpert? Przede wszystkim to, że… wybór oczywisty nie istnieje i dla każdego – szczególnie w dzisiejszych czasach – może oznaczać coś innego. Przedstawione trasy pochodzą z systemu NaviExpert i uwzględniają warunki drogowe z 30 kwietnia – innej popularnej okazji wyjazdowej. Tego dnia system NaviExpert odnotował największy ruch związany z wyjazdami na majówkę.
Mapa autostrad w Polsce 2022
Warszawa – którędy nad morze?
Niewielka różnica w czasie, ale odczuwalna dla portfela. Wybierając się na odpoczynek na Hel, niezależnie od trasy, musicie liczyć się z ponad 5 godzinami w aucie. Jadąc krajową “siódemką”, spotkacie 2 fotoradary, 3 potencjalnie niebezpieczne miejsca, odcinkowy pomiar prędkości w Rekowie Górnym, kamerę na światłach oraz kilka kontroli drogowych. Spalicie za to mniej cennego paliwa i… nie traficie na pobór opłat za autostradę. Decydując się na trasę wiodącą przez A2 i A1 będziecie na miejscu chwilę szybciej, jednak odbędzie się to kosztem większych nakładów finansowych za bramki (29,90 zł), większej liczby pokonanych kilometrów i wyższych, prawie o 46 zł, wydatków na paliwo*. W tym przypadku czekają też na Was pomiar odcinkowy prędkości oraz niebezpieczne miejsce.
Którędy w góry?
Jadąc ze stolicy do Krynicy Zdroju, nie trzeba martwić się dodatkowymi kosztami bramek – najszybsza trasa wiodąca odcinkiem A4 pomiędzy Sędziszowem Małopolskim a Tarnowem jest bezpłatna. Spalicie na niej za to niestety najwięcej paliwa, bo prawie 37 l (ok 300 zł). Dużo korzystniej wypada trasa rekomendowana (28 l) przez Nadarzyn, S7, Jędrzejów i Kazimierzę Wielką, choć czekać tam będą: 3 fotoradary, kamera na światłach i co najmniej dwie szanse na spotkanie z drogówką.
Którędy na Mazury?
Trasa z Warszawy do Mikołajek to ponad 3 godziny podróży. Jeżeli zdecydujecie się na trasę rekomendowaną, czeka Was tylko 1 fotoradar i małe prawdopodobieństwo kontroli drogowych. Do celu dotrzecie kilka minut szybciej niż w przypadku trasy ekonomicznej, ale… zużyjecie więcej paliwa. Droga ekonomiczna to mniejszy dystans (oszczędzacie na paliwie), ale nieco dłuższy czas przejazdu. Z czego to wynika? Prawdopodobnie z obecności fotoradarów (na tej trasie możecie spotkać ich aż 7) oraz średniej prędkości – na S8 pojedziecie szybciej, ale i spalicie więcej. Dodatkowo możecie trafić także na kontrolę drogową. Opcja najszybsza i rekomendowana to także odcinkowy pomiar prędkości w Pieckach.
Wrocław
Wrocław – Świnoujście
Podróż do Świnoujścia to dobre 5 godzin w aucie. Wyższy komfort jazdy zagwarantuje Wam trasa rekomendowana. Musicie jednak liczyć się z opłatą za autostradę (33 zł) i większym zużyciem paliwa. Na miejscu będziecie za to chwilę szybciej. Druga opcja to nieco dłuższa czasowo, za to o 74 zł tańsza trasa ekonomiczna. Wybierając ją zaoszczędzicie równowartość 5 litrów benzyny i cenę bramek. Możecie zatem oszczędzić, ale kosztem spotkania z 3 fotoradarami i odcinkowym pomiarem prędkości (Lubin).
Wrocław – Zakopane
Podróż z Wrocławia do Zakopanego może potrwać 4,5 lub ponad 6 godzin. W celu zminimalizowania czasu spędzonego w aucie polecamy wybrać drogę rekomendowaną wiodącą przez A4 i Kraków. Jest to odcinek autostrady podlegający systemowi poboru opłat e-TOLL. O dostępnych metodach płatności na bramkach przeczytacie tutaj. Trasa ta wiąże się z dodatkowymi kosztami bramek (40,20 zł), min. 5 fotoradarami i 3 kontrolami drogowymi, ale gwarantuje odczuwalną oszczędność czasu – aż 1,5h! Tym, co czasu nie liczą, proponujemy trasę ekonomiczną przez Opole, Gliwice, Katowice i Oświęcim. Nie zapłacicie za bramki i oszczędzicie na paliwie, ale czeka na Was 6 fotoradarów i odcinkowy pomiar prędkości (Łosiów).
Wrocław – Gdańsk
Ten sam dystans – 485 km, a jednak różnice dość istotne. Dotyczą zarówno czasu dojazdu, kosztów oraz liczby fotoradarów. I tak, jeśli nie lubicie płacić za autostrady to wybierzcie trasę ekonomiczną. Choć unikniecie opłat za przejazd, tak omijając A1 wydłużycie czas spędzony w aucie o 40 minut. No i trzeba uważać na fotoradary – na tej trasie znajduje się ich aż 5. Jeżeli jednak szukacie efektywniejszego planu jazdy, zdecydujcie się na wersję rekomendowaną – to trasa wiodąca przez odcinek autostrady A1, wymagający uregulowania kosztów na bramce (17,60 zł), ale gwarantuje za to szybsze dotarcie do celu.
Poznań
Poznań – Mikołajki
Przenosimy się do stolicy Wielkopolski. Podróżującym do Mikołajek proponujemy trzy trasy, które łączy jedno: fotoradary. Najmniej tego typu niespodzianek zapewni Wam trasa przez Bydgoszcz, choć czeka Was niewielka opłata za bramki na A1 (3,20 zł). Trasa ekonomiczna, co prawda pozwoli zaoszczędzić na autostradzie i spalonym paliwie – dystans krótszy o 46 km i 4,8 l, jednak wydłuży podróż o pół godziny i będzie wiązać się z aż 7 fotoradarami a także odcinkowym pomiarem i kamerą na światłach. Możecie też wybrać trzecią opcję, czyli trasę wiodącą głównymi drogami – spotkacie tam 8 fotoradarów.
Poznań – Kołobrzeg
10,5 litra zaoszczędzonego paliwa w baku (czyli prawie 83 zł!) i brak opłat na bramkach czy 45 minut spędzone krócej w aucie? Zwolennikom oszczędności finansowych proponujemy trasę przez Oborniki, Czaplinek i Świdwin, natomiast ceniącym sobie czas – trasę rekomendowaną. To opcja dłuższa pod względem pokonanych kilometrów, ale szybsza dzięki temu, że trasa prowadzi przez płatny odcinek autostrady A2 (33 zł) oraz drogi ekspresowe S3 i S6. Bez względu na to, którą opcję wybierzecie, szansa na spotkanie przynajmniej 1 patrolu policji jest spora.
Poznań – Karpacz
Podróż z Poznania do Karpacza będzie należeć do jednych z najprzyjemniejszych. Dzięki oddanej w zeszłym roku do użytku całej trasie S5 na odc. Wrocław – Poznań, przejazd tą drogą jest bardziej komfortowy i pozbawiony dodatkowych atrakcji. Najkorzystniej pod względem rejestratorów prędkości wypada trasa rekomendowana, omijająca Polkowice, Głogów i Wschową. Decydując się na trasę ekonomiczną minimalnie zaoszczędzicie na pokonanym dystansie i spalonym paliwie, jednak miniecie 3 fotoradary, a w przypadku trasy alternatywnej aż 5, plus odcinkowy pomiar prędkości (Szlichtyngowa). Na wszystkich trasach możliwa kontrola policji.
Aby weekendowe wyjazdy niczym nas nie zaskoczyły na drodze, warto sięgnąć po dodatkowe wsparcie. Korzystając z nawigacji NaviExpert można zminimalizować ryzyko wystąpienia nieprzewidzianych sytuacji oraz zaoszczędzić czas i pieniądze. Aplikacja uwzględniając remonty pomoże ominąć korki, dzięki aktualnym limitom prędkości i ostrzeżeniom o sytuacji na drodze uchroni przed mandatami, a ze względu na współpracę z Mazda Motor Poland – podpowie oryginalne miejsca na wypoczynek w okolicy. Długi weekend to dobra okazja, by wypróbować możliwości aplikacji. Nowi użytkownicy mogą skorzystać z 14 dniowego okresu testowego, a osoby, które już z niego skorzystały – od 15 czerwca kupią roczne abonamenty z 20% rabatem.
–W tym roku szczególnie zwracamy uwagę na to, ile wydajemy. Także przy planowaniu weekendowych czy wakacyjnych podróży. Lepiej dojechać do celu szybciej i zapłacić więcej czy wybrać dłuższą, ale pozwalającą oszczędzić, trasę? Odpowiedź na to pytanie pozostawiamy naszym użytkownikom. To z myślą o nich udostępniamy w NaviExpert kilka wersji tras, spośród których można wybrać tę najszybszą, najtańszą lub najbardziej komfortową. Wiemy, że dobrze mieć wybór, także by poszukać czegoś bliżej – tłumaczy Katarzyna Przybylska z firmy Telematics Technologies, dostawcy nawigacji NaviExpert.
I właśnie na ten ostatni aspekt, jeśli chodzi o wybór trasy wyjazdowej, zwraca uwagę Szymon Sołtysik, PR Manager Mazda Motor Poland:
Projekt Slow Road, prowadzony przez naszą markę od kilku lat pozwala dostrzegać i doświadczać. Chcemy dostarczać radość z podróżowania, odkrywania nieoczywistych miejsc i odpoczynku z dala od miejskiego zgiełku. Użytkownicy nawigacji NaviExpert mogą skorzystać z inspirującej bazy punktów slow, stworzonych z myślą o regeneracji na łonie natury lub wybrać jedną z nieoczywistych, ale urokliwych tras doskonałych na rodzinną wyprawę. Często zapominamy, że wyjątkowe miejsca są na wyciągnięcie ręki, a najlepsze wycieczki nie kosztują wiele – my o tym przypominamy.
Aby skorzystać z punktów Slow Road w nawigacji NaviExpert wystarczy już po wytyczeniu trasy docelowej wybrać opcję: Wyszukaj wzdłuż trasy, kliknąć ikonę SLOW ROAD, a później – dodaj do trasy.
—
Prezentowane trasy (ich przebieg, czas podróży, liczba kontroli) są trasami proponowanymi przez nawigację NaviExpert i uwzględniają odcinki płatne. Analizując je należy pamiętać, że system wyznaczając tę samą trasę innego dnia, o innej porze, w innych warunkach drogowych, może zaproponować inny jej przebieg.
Trasy zostały wytyczone w poniedziałek, 13 czerwca i bazują na danych historycznych z 30 kwietnia br., przed południem, a więc w dniu, kiedy w systemie NaviExpert odnotowano największy ruch związany z wyjazdami na majówkę.
* przy założeniu, że średnie zużycie paliwa to 7,5 l (38,2/506 x 100 = 7,5 l), a koszt paliwa Pb95 to 7,90 zł/l.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: