Dacia Sandero Stepway – test, opinia, dane techniczne, cena. Prostota i funkcjonalność, która sprawdza się w drodze
Dacia to nazwa, która wywodzi się od historycznej krainy, leżącej dziś na terenie Rumunii. Przyciągała całe rzesze osadników, kuszonych pokaźnymi zasobami złota. Dziś samochody tej marki również cieszą się coraz większą sympatią. Czy trzecia generacja Dacii Sandero Stepway przyciągnie rzesze kierowców do salonów marki? Sprawdziłyśmy!
Od powstania w 1968 roku, poprzez wykupienie przez Renault Group w 1999 roku aż do dziś receptą na sukces tej „małej rumuńskiej marki”, która stała się międzynarodowa, było oferowanie tego, co najważniejsze w jak najlepszej cenie. Patrząc na drogi, można odnieść wrażenie, że pomysł ten sprawdza się idealnie. To po prostu widać na ulicach. Wyjście z domu i niespotkanie Dacii graniczy niemal z cudem. Czy nowa Dacia Sandero Stepway również zostanie stałym elementem krajobrazu polskich dróg?
Dacia Sandero Stepway – design
Trzecia generacja Daci Sandero Stepway zyskała zupełnie nową stylistykę. Auto ma auto ma nowy pas przedni i tylny, inne reflektory, a maska jest bardziej wypukła, z mocniejszymi przetłoczeniami. Model ma typowe cechy crossovera: większy prześwit, relingi dachowe (które można zmienić w bagażnik dachowy), szerokie nakładki na nadkola i wzmocnienia w dolnej części drzwi wyróżniające się inną fakturą. Do tego dochodzą chromowane logo Stepway pod osłoną chłodnicy i wyraziste listwy nad światłami przeciwmgłowymi. Przedni i tylny zderzak mają osłonę w kolorze metalu.
Dacia Sandero Stepway – wnętrze
Wewnątrz trzecia generacja Daci Sandero Stepway może się pochwalić całkowicie zmienioną deską rozdzielczą, pokrytą nowymi materiałami wykończeniowymi, które współtworzą całkiem przyjemny klimat. Jednak mimo wszystko kabina sprawa wrażenie lekko plastikowej i takiej, która po dłuższym użytkowaniu będzie w rozsypce. Plastik bardzo łatwo się rysuje (testowana przez nas wersja już miała kilka rys), a część elementów zdaje się, że może przy zbyt gwałtownym przesunięciu czy pociągnięciu odpaść.
Przyciski na konsoli centralnej są ergonomicznie usytuowane, czytelne i łatwo się je obsługuje. Znajdziemy tu również ekran do multimediów (gdzie nie wiadomo, czemu pod ikoną od nawigacji jest nazwa „Ustawienia”), który długo reaguje na dotyk, ale jest bardzo intuicyjny. Po jego lewej stronie znajduje się wejście USB (jedno z dwóch, drugie znajdziemy przy półce obok drążka do zmiany biegów) oraz uchwyt na telefon.
Tutaj od razu chciałabym poruszyć kwestię nawigacji, która nie działa najlepiej. Jeśli chcemy pojechać w konkretne miejsce, musimy znać jego dokładny adres. Wpisanie „Pałac w Wilanowie” nic nam nie da. Dodatkowo nawigacja prowadzi nas dziwnymi, wcale nie najkrótszymi drogami, sprawiając, że zamiast omijać korki trafiamy w sam ich środek.
Miejsce kierowcy jest bardziej ergonomiczne niż w poprzedniku, dzięki nowym siedzeniom z wieloma możliwościami regulacji, a także możliwości regulacji ustawienia kierownicy. Jak dla mnie dźwignia od pochylenia oparcia jest dosyć głęboko schowana, przez co odruchowo łapiemy uchwyt od ustawień wysokości fotela. Siedzenia są wygodne i dobrze wyprofilowane, podczas jazdy po mieście, jak i w trasie nie czuć zmęczenia. Siedzenie kierowcy wyposażone zostało dodatkowo w podłokietnik, pod którym znajduje się miejsce na napoje. Dosyć niefortunne umiejscowienie gdyż, ciężko podczas jazdy trudno sięgnąć po butelkę z piciem.
Dacia Sandero Stepway – silniki
Testowana przez nas Dacia była wyposażona w 3-cylindrowy silnik TCe o mocy 90 KM, sparowany z manualną skrzynią biegów. Charakteryzuje się on niezłą reakcją na gaz i płynnością w czasie jazdy.
Dacia Sandero Stepway – wrażenia z jazdy
Sandero Stepway dobrze wybiera nierówności i całkiem pewnie trzyma się drogi, także przy wyższych, autostradowych prędkościach. Może samochód mógłby być bardziej zrywny i dynamiczny, ale testowana przeze mnie Dacia z manualną skrzynią biegów miała pod maską silnik o mocy 90 KM, więc nie można oczekiwać, że po wciśnięciu w podłogę pedału gazu, wgniata nas w fotel. Od 0 do 100 km/h Dacia Sandero Stepway rozpędza się w 12 sekund. Ale koniec końców z wyprzedzaniem maruderów na drodze Sandero Stepway nie miało żadnego problemu.
Dacia Sandero Stepway – cena
Ceny nowej Daci Sandero Stepway w wersji wyposażenia Essential zaczynają się od 55 400 złotych. Za samochód w najbogatszej wersji wyposażenia Comfort, trzeba zapłacić 58 900 złotych.
NA TAK:
- cena
- design
- wygodna pozycja za kierownicą
- łatwość w manewrowaniu
NA NIE:
- materiały we wnętrzu kabiny
- działanie nawigacji
- nienajlepsza praca dźwigni zmiany biegów
Dacia Sandero Stepway – dane techniczne
Silnik | TCe 90 |
Moc maksymalna | 90 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 160 Nm |
Prędkość maksymalna | 172 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12 sekund |
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Finał trzeciego sezonu TOYOTA GR CUP
-
Dynamiczne i wszechstronne: Audi Q5 Sportback drugiej generacji
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?