Dacia Sandero Stepway i Duster mają tajną broń przeciwko zarysowaniom lakieru. Jaką?
Dacia jak zawsze stawia na pomysłowe rozwiązania oraz poszukuje tego, co naprawdę niezbędne. Rezygnuje z dotychczasowej metody produkcji osłon podwozia na rzecz technologii... barwienia w masie.
Sanam, lat 31, stylistka ds. doboru kolorów i materiałów w Dacii: Koncepcja osłon podwozia w Nowej Dacii Sandero Stepway i Nowej Dacii Duster dobrze ilustruje nasz cel dostarczenia klientom inteligentnych rozwiązań, które koncentrują się na tym, co najważniejsze. Wszystko to po to, aby zapewnić najlepszy stosunek jakości do ceny, jednak w żadnym wypadku kosztem wyglądu. Osiągamy to w szczególności poprzez dopracowanie oszczędnych procesów produkcyjnych, przy jednoczesnym uwzględnieniu aspektów ekologicznych.
Tradycyjna metoda produkcji osłon podwozia składa się z dwóch etapów. W pierwszym tworzywo, konkretnie polipropylen, jest wtryskiwane do formy, która nadaje elementowi właściwy kształt. Po wyjęciu z formy osłona może zostać polakierowana lub może zostać na nią nałożony inny, tłoczony element, na przykład chromowany, dodatkowo wzbogacający jego stylistykę.
Trwały kolor
Marka Dacia wybrała inną drogę. W Nowej Dacii Sandero Stepway i Nowej Dacii Duster osłony podwozia są barwione w masie. Oznacza to, że barwione jest samo tworzywo wtryskiwane do formy, z którego wykonany jest element. Dzięki temu kolor ten pozostaje trwały, w przeciwieństwie do standardowej powłoki lakierniczej.
Sanam dodaje: W przypadku lakierowania elementów zewnętrznych, takich jak osłona podwozia, nawet przy użyciu bardzo odpornych lakierów, z upływem czasu w efekcie uderzeń i zarysowań powłoka ulega stopniowemu zniszczeniu, czasami aż do jej całkowitego starcia. Natomiast w przypadku barwienia tworzywa w masie, trwałość elementu zostaje radykalnie wydłużona.
Istotnie, pomimo iż niemożliwe do uniknięcia uderzenia i zarysowania osłony podwozia wciąż będą zostawiać na niej ślady, to dzięki zachowaniu fabrycznego koloru będą one niemal niewidoczne.
Prosta, przyjazna i skuteczna metoda
Ta metoda produkcji gwarantuje trwałość koloru osłony podwozia i bardziej atrakcyjny stylistycznie poziom wyposażenia poprzez zmianę koloru z czarnego na szary… Elementy są solidne i znacznie bardziej eleganckie z estetycznego punktu widzenia.
Oznacza to także potencjalne oszczędności dla właściciela samochodu, który nie będzie już musiał wymieniać tej części po zarysowaniu, aby zachować w niezmienionym stanie ogólny wygląd swojego Sandero Stepway bądź Dustera.
W procesach produkcyjnych prostota jest zaletą. Osłona podwozia barwiona w masie jest wytwarzana w jednym etapie wtryskiwania tworzywa do formy, zamiast co najmniej dwóch etapów w przypadku osłon pokrywanych dodatkowymi powłokami. Oprócz głównego celu, jakim jest obniżanie kosztów wdrożenia do produkcji, jest to także koncepcja bardziej ekologiczna.
Jeśli chodzi o środowisko, osłona podwozia barwiona w masie oferuje znacznie więcej.
Element jednomateriałowy, w tym przypadku wykonany w całości z tworzywa, jest bardzo interesujący z punktu widzenia możliwości recyklingu. Natomiast chromowane osłony podwozia lub zawierające inne materiały, niekoniecznie równie łatwo można poddać recyklingowi. A w dzisiejszych czasach kwestia przydatności elementów do recyklingu staje się kluczowa dla designera marki Dacia.
Sanam, stylistka ds. doboru kolorów i materiałów w Dacii
Gospodarka o obiegu zamkniętym – kluczowy element polityki Dacii
Gospodarka o obiegu zamkniętym jest kluczowym elementem globalnej polityki Dacii: Osłona podwozia barwiona w masie jest przykładem wewnętrznej polityki marki: jak tworzyć wartość dla klienta, jak projektować samochody w ramach procesów produkcyjnych, aby były one solidne, ekonomiczne i inteligentne pod względem gospodarki o obiegu zamkniętym i przydatności do recyklingu, co ma dziś kluczowe znaczenie dla Dacii i całej Grupy.
Z tego punktu widzenia Dacia Bigster Concept daje pewne pojęcie o przyszłości marki. Sanam nie kryje swojego entuzjazmu: Przyszłość marki jest szczególnie ekscytująca. Zamierzamy pozostać wierni oszczędności kształtów, zmierzając jednocześnie w stronę samochodów bardziej „outdoorowych” i jeszcze bardziej wytrzymałych. Mówiąc o solidności mam na myśli inteligentnie zaprojektowane materiały. Temat, nad którym intensywnie pracujemy, to tworzywa.
Uważamy, że wykorzystując tworzywa pochodzące z recyklingu lub nadające się do recyklingu będziemy w stanie kontynuować strategię, którą zaprezentowaliśmy jako Dacia Bigster Concept, tworząc coraz bardziej zaskakujące modele o wciąż jednakowo atrakcyjnym stosunku jakości do ceny.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI