Karolina Chojnacka

Dacia Jogger – pierwsza jazda, opinia, dane techniczne, cena. Rodzinie się spodoba

Prosty samochód w przystępnej cenie dla zdroworozsądkowego kierowcy. Taka w skrócie jest Dacia Jogger, która w portfolio rumuńskiej marki zastąpi dwa modele - Logana MCV i Lodgy. Jak się prowadzi?

Kompaktowe kombi i kompaktowy minivan ustępują miejsca samochodowi, który jest praktyczny, wszechstronny, całkiem miły dla oka i przyjazny cenowo. Jednak pewnie jesteście ciekawi, jak się prowadzi? O tym za chwilę, a na dobry początek kilka słów wprowadzenia.

Dacia Jogger to nowy rodzinny samochód rumuńskiej marki. Na pokładzie zmieści pięć lub siedem osób albo bardzo dużo bagażu i będzie dostępny w dwóch wersjach silnikowych (w przyszłości pojawi się także hybryda).

Jak sprawdza się w drodze? Czy połączenie praktycznego kombi z modnym SUV-em spodoba się kierowcom? Sprawdziłyśmy!

Dacia Jogger
Dacia Jogger, fot. Karolina Chojnacka

Dacia Jogger – wygląd

Na pierwszy rzut oka Dacia Jogger wygląda jak samochód z kryzysem tożsamości. Producent twierdzi, że nowy Jogger łączy w sobie najlepsze cechy wielu segmentów. Jest tu przestrzeń i funkcjonalność kombi, pojemność minivana, jak również sprawność w terenie godna SUV-a (co jest jednak lekką przesadą, bo samochód nie ma napędu na cztery koła).

Duże koła o średnicy 660 mm, osłony nadkoli oraz odpowiednio ukształtowany przód nadwozia podkreślają off-roadowy charakter Joggera. Wygląd osłony chłodnicy odzwierciedla także wzornictwo znane z innych samochodów Dacii.

Zarówno światła do jazdy dziennej jak i światła mijania korzystają z technologii ECO-LED. Auto jest dobrze przeszklone – szyby drzwi tylnych są o 40 mm wyższe niż szyby przednich, co eksponuje dostępną wewnątrz przestrzeń.

Dacia Jogger
Dacia Jogger, fot. Karolina Chojnacka

Dacia Jogger bazuje na płycie podłogowej aktualnego Logana i Sandero, stanowiąc po prostu wydłużoną odmianę tych pojazdów, mogącą pochwalić się trzema rzędami foteli. Jogger zapożycza większość rozwiązań technicznych i wizualnych właśnie z Sandero i Logana. Widać to na pierwszy rzut oka. Przednia część nadwozia oraz wnętrze niewiele różnią się od Sandero Stepway. To, co odróżnia ten model, to wyżej poprowadzona linia dachu i kanciasty tył skrywający trzeci rząd siedzeń lub całkiem sporą przestrzeń bagażową.

Dacia Jogger – wymiary

Jogger jest najdłuższym modelem Dacii ma 4,55 metra długości, a ponadto 1,78 metra szerokości i 1,63 metra wysokości. Warto zauważyć, że długość samochodu jest mniejsza, niż w przypadku większości kompaktowych kombi, ale idealnie wpisuje się w segment C. Prześwit to 20 centymetrów. Rozstaw osi wynosi 2,9 m. Koła znajdujące się blisko narożników nadwozia sprawiają, że wygląd Joggera jest dość atletyczny.

Dacia Jogger
Dacia Jogger, fot. Karolina Chojnacka

Dacia Jogger – elementy wyposażenia seryjnego

W wyposażeniu standardowym Joggera znajdziemy: elektryczne szyby, centralny zamek, relingi dachowe oraz systemy bezpieczeństwa (AEBS) i 6 poduszek powietrznych. 

Wewnątrz zastaniemy prosty system Media Control, który współpracuje z aplikacją Dacia Control Media. Składa się na niego radioodbiornik DAB z 2 głośnikami i możliwością podłączenia urządzeń zewnętrznych przez Bluetooth. System wyświetla informacje na 3,5-calowym panelu TFT, który znajduje się bezpośrednio za kierownicą.

Wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa pasywnego to standardowo 6 poduszek powietrznych: 2 przednie, 2 boczne i 2 kurtyny powietrzne. Dodatkowo otrzymujemy rozwiązania ADAS: aktywny system wspomagania nagłego hamowania – AEBS Interurban (ochrona przed kolizją z innym pojazdem), system wspomagania ruszania pod górę, system kontroli martwego pola, automatycznie sterowane oświetlenie, elektryczny hamulec postojowy, dostęp bezkluczykowy, przednie i tylne czujniki parkowania, kamerę tylną, automatycznie uruchamiane wycieraczki. Także całkiem sporo.

Dacia Jogger
Dacia Jogger, fot. Karolina Chojnacka

Dacia Jogger – multimedia

Systemem audio można sterować przełącznikami na kierownicy, pilotem znajdującym się za kierownicą, albo bezpośrednio za pomocą sparowanego telefonu, umieszczonego bezpiecznie w uchwycie ze znajdującym się w pobliżu wysoko położonym portem USB. Ekran główny Joggera można spersonalizować, dodając widgety np. Waze, i korzystać w ten sposób między innymi z systemu nawigacji.

Ci, którzy zechcą wyjść poza wersję standard? Otrzymają system Media Display, wyposażony w 8-calowy ekran dotykowy w desce rozdzielczej i zwrócony nieznacznie w stronę kierowcy i 4 głośniki. System da już możliwość replikacji ekranu smartfona poprzez Apple CarPlay lub Android Auto.

Trzecia opcja systemu multimedialnego to Media Nav z bezprzewodową replikacją ekranu smartfona i wbudowaną nawigacją, Audio ma w tej wersji 6 głośników (w tym 2 wysokotonowe) oraz 2 porty USB.

Większość z powyższych rozwiązań jest już stosowana w nowym Dusterze i nowym Sandero.

Dacia Jogger – wnętrze

Wnętrze Dacii Jogger jest identyczne jak w modelach Sandero i Sandero Stepway. Przyciski na konsoli centralnej są ergonomicznie usytuowane, czytelne i łatwo się je obsługuje. Znajdziemy tu również ekran do multimediów, który długo reaguje na dotyk, ale jest bardzo intuicyjny. Po jego lewej stronie znajduje się wejście USB (jedno z dwóch, drugie znajdziemy przy półce obok drążka do zmiany biegów) oraz, w wyższych wersjach wyposażenia, uchwyt na telefon.

Schowki w kabinie mają łącznie ponad 23 litry pojemności, a dodatkowo wewnątrz pojazdu rozmieszczono 3 gniazda 12V.

Dacia Jogger
Dacia Jogger, fot. Karolina Chojnacka

Wysokość siedzenia jest regulowana, tak samo jak kierownicy, która regulowana jest na wysokość oraz horyzontalnie. Siedzenia są wygodne i całkiem dobrze wyprofilowane, podczas kilku godzin jazd nie było czuć zmęczenia. Jogger ma aż 60 kombinacji ustawienia siedzeń. Te z 3 rzędu można z łatwością zdemontować, jeśli nie są używane. Ich waga nie jest duża.

Między siedzeniem kierowcy a pasażera znajduje się podłokietnik,  pod którym znajduje się miejsce na napoje. Dosyć niefortunne umiejscowienie, bo podczas jazdy trudno sięgnąć po butelkę z piciem.

Twarde plastiki? Owszem, są praktycznie wszędzie, ale dla kogoś, kto często będzie przewoził dzieci, czy bagaże, raczej nie będzie to problem. Wręcz przeciwnie, być może będzie to nawet zaleta, bowiem zadrapania będą mniej bolały.

Dacia Jogger
Dacia Jogger, fot. Karolina Chojnacka

Kierowcy będą mieli do wyboru dwie konfiguracje Dacii Jogger: pięcio- i siedmioosobową. Można całkiem sprawnie i szybko ustawić trzymiejscową kanapę, składaną w układzie 1/3-2/3, w drugim rzędzie siedzeń i dwa indywidualnie składane i wyjmowane fotele w trzecim rzędzie. W trzecim rzędzie w miarę komfortowo zmieszczą się osoby mierzące nawet 1,70 m wzrostu. To w pełnym tego słowa znaczeniu modularne, przemyślane wnętrze.

Dacia Jogger – bagażnik

W pięcioosobowym wariancie bagażnik pomieści aż 708 litrów – to ogromna przestrzeń, a po złożeniu foteli wzrośnie do 1819 litrów. Czteroosobowa rodzina spakuje się do tego samochodu bez najmniejszego problemu, biorąc dosłownie wszystkie ulubione gadżety – także te, związane z maluchami (gondole, spacerówki itp.).

W wersji siedmioosobowej pojemność bagażnika to jedynie 160 litrów – coś za coś. W tej sytuacji, jeśli oprócz pasażerów będziemy chcieli przewieźć też bagaże, konieczny będzie zakup bagażnika dachowego. Na dachu przewidziano mnóstwo przestrzeni do zagospodarowania oraz relingi dachowe, które współgrają z outdoorowym designem. Możliwe jest zastosowanie rozwiązania modułowego: wystarczy odkręcić kilka śrub i relingi zmieniają się w poprzeczki o nośności do 80 kg. To rozwiązanie opatentowane przez Dacię.

Dacia Jogger
Dacia Jogger, fot. Karolina Chojnacka

Dacia Jogger – silniki

Dacia Jogger będzie dostępna w dwóch wersjach silnikowych z 6-biegową skrzynią manualną: z silnikiem benzynowym TCe 110 oraz z silnikiem TCe 100 z fabryczną instalacją LPG (w tą jednostą podobno jest możliwe osiągnięcia nawet 1000 km zasięgu). Silnik TCe to nowość w gamie Dacii.

Producent zapowiada, że w 2023 roku oferta zespołów napędowych zostanie uzupełniona o wersję hybrydową. Wówczas Dacia Jogger będzie najtańszym na rynku 7-osobowym samochodem hybrydowym. Wtedy też w ofercie pojawi się automatyczna skrzynia biegów.

Dacia Jogger – wrażenia z jazdy

Na krętych drogach Lazurowego Wybrzeża miałyśmy okazję przetestować siedmioosobową wersję Dacii Jogger z silnikiem TCe 110, który ma maksymalny moment obrotowy wynoszący 200 Nm, a 90% tej wartości jest dostępne już od 1750 obr./min. Jednostka jest skonfigurowana z 6-biegową manualną skrzynią biegów. Auto otrzymałyśmy w najwyższej wersji wyposażenia SL Extreme.

Dacia Jogger
Dacia Jogger w wersji SL Extreme

3 cylindry, litr pojemności, bezpośredni wtrysk, 110 KM mocy i 200 Nm momentu obrotowego w siedmioosobowym samochodzie nie brzmią zbyt obiecująco. O dziwo, pusty Jogger jest zaskakująco sprawny i zrywny, oczywiście jak na ten segment auta. Z pewnością wiele w tym zasługi masy własnej, która wynosi jedynie 1261 kilogramów (to o 200-300 kg mniej niż u konkurencji, mniej więcej tyle ważą cztery dorosłe osoby…). Od 0 do 100 km/h rozpędza się w 11,2 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 183 km/h. Trochę szkoda, że nie było możliwości sprawdzić jak Jogger porusza się z obciążeniem, ale nadrobimy to, gdy samochód pojawi się w Polsce.

Na prostej Dacia Jogger nie miała najmniejszych problemów z wyprzedzaniem maruderów. W zakrętach auto zachowywało się stabilnie. Na plus oceniam precyzyjnie działającą skrzynię biegów, którą wrzucało się biegi znacznie sprawniej niż na przykład w Sandero. Zużycie paliwa również jest rozsądne. W trasie, przy prędkości 100-110 km/h udało się osiągnąć wynik około 6,5 l/100km, na drogach podmiejskich można bez problemu zejść poniżej 6 l/100km. Tylko przy większych prędkościach (powyżej 120 km/h) w kabinie szumi.

Dacia Jogger
Dacia Jogger, fot. Karolina Chojnacka

Polskich kierowców z pewnością zainteresuje Jogger z silnikiem TCe z fabryczną instalacją LPG o mocy nominalnej 100 KM i momencie obrotowym 170 Nm. Ta wersja jest tańsza i mniej dynamiczna – od 0 do 100 km/h auto rozpędza się w 12,3 sekundy, a prędkość maksymalna to 175 km/h.

Dacia Jogger
Dacia Jogger, fot. Karolina Chojnacka

Dacia Jogger – cena

Ceny 5-miejscowej Dacii Jogger zaczynają się już od 63 400 złotych, a wariantu 7-miejscowego – od 66 400 złotych (wersja Essential z silnikiem TCe 100 LPG). Testowany przez nas egzemplarz to wydatek około 80 400 złotych.

Nowy, rodzinny samochód rumuńskiej marki, Dacia Jogger, pojawi się w polskich salonach na przełomie marca i kwietnia 2022 roku. Od początku sprzedaży w Polsce, czyli od 1 grudnia 2021 roku, na nową Dacię Jogger złożono już kilkaset zamówień.

Dacia to to marka samochodów dla tych, którzy potrafią kalkulować i nie lubią marnować pieniędzy. Dacia Jogger jest samochodem, który ma na pokładzie to, co istotne dla rozsądnego kierowcy. Nie ma przesadnych luksusów, ale dziś ludzie rzadko chcą przepłacać za elementy, których zwyczajnie nie potrzebują. Tutaj liczy się przede wszystkim funkcjonalność i prostota. Jeśli ktoś szuka siedmioosobowego auta z oszczędnym napędem w rozsądnej cenie, raczej nie znajdzie nic lepszego.

NA TAK:

  • cena
  • wersja z LPG w standardzie
  • przyjemny design
  • przestronne i praktyczne wnętrze
  • niewielkie spalanie

NA NIE:

  • kiepska dynamika z kompletem pasażerów i bagażem
  • twarde plastiki we wnętrzu
  • wolno działający system multimedialny

Dacia Jogger – dane techniczne

SilnikTCe 110
Moc maksymalna110 KM
Maksymalny moment obrotowy 200 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,2 sekundy
Prędkość maksymalna183 km/h

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze