Czy czerwony samochód faktycznie jest „szybszy”?
Czerwony nie jest zwykłym kolorem. Od początku istnienia ludzkości, to właśnie ten odcień zawładnął wyobraźnią ludzi, jak żaden inny. Kiedy nasi praprzodkowie po raz pierwszy zmieszali zmieloną ochrę z wodą i uzyskali czerwonawą pastę, narodził się jeden z pierwszych kolorów, stworzonych przez człowieka. Od tego czasu czerwień nabrała w różnych kulturach wielu znaczeń, od ognistej miłości i niepowstrzymanego gniewu, po królewską władzę, dobrobyt i szczęście.
Na całym świecie i przez wieki czerwień kojarzona jest z silnymi emocjami. Głęboko w naszej podświadomości budzi skojarzenia ze zmysłowością, namiętnością – i oczywiście, nutą niebezpieczeństwa.
Nic więc dziwnego, że w świecie motoryzacji kolor czerwony od zawsze kojarzył się z ekscytującym i emocjonującym segmentem samochodów sportowych. Czerwone samochody postrzegane są jako szybsze i bardziej sportowe, a kierowcy w czerwieni jako odważni i niekonwencjonalni. W bardziej powściągliwej klasie średniej i segmencie SUV-ów śmiałość emocji wyrażana przez czerwony samochód jest raczej wyjątkiem – przeważają kolory neutralne, takie jak biały, czarny i szary. W 2020 roku tylko 6,7% wszystkich nowo zarejestrowanych samochodów miało kolor czerwony.
Ale jest jeden wyjątek… Mazda. W tym wypadku w skali globalnej odsetek ten sięga 27,2% i jest znacznie wyższy niż w jakiejkolwiek innej marce samochodowej. Można śmiało powiedzieć, że Mazda i fani marki byli zawsze szczególnie przywiązani do koloru czerwonego. Czy można się im dziwić? Od razu widać, że czerwień Mazdy jest inna niż wszystkie…
Kiedy Mazda wprowadziła na rynek swój pierwszy samochód osobowy – model Mazda R360 Coupé, kolor „Mazda Red” była już jedną z opcji dostępnych w palecie lakierów. Z biegiem lat czerwień stopniowo stawała się kolorem wyróżniającym japońskiego producenta. Przez dekady powstało wiele wersji tej kultowej barwy: Od pomarańczowej czerwieni „Sunrise Red” modelu RX-7, przez głęboką czerwień „Burgundy Ice Metallic” popularnych serii modeli 323 i 626, po odważną i jaskrawą czerwień „Classic Red” wprowadzoną wraz z legendarną Mazdą MX-5. W sumie ponad 100 odcieni czerwieni pomogło wyrazić entuzjazm i pasję.
Wraz z wprowadzeniem wzornictwa Kodo, w 2012 roku rozpoczął się dla czerwieni nowy rozdział. Język stylistyczny stara się poprzez płynne, dynamiczne kształty uchwycić piękno ruchu w nieruchomym obiekcie. Aby jeszcze bardziej ożywić język projektowania Kodo, projektanci Mazdy stworzyli nowy kojarzony z marką lakier o nazwie „Soul Red”: Żywy i mocno nasycony odcień, który doskonale harmonizuje z nowym językiem stylistycznym.
Jednak ze względu na ducha stylistyki Mazdy, Keiichi Okamoto i jego zespół, nie byli w pełni usatysfakcjonowani. Razem postawili sobie ambitny cel, stworzenia najpiękniejszej czerwieni na świecie. Czerwień, która będzie jasna, gdy pada na nią światło, natomiast w cieniu staje się bogata i ciemna; taką, która przenosi głębię barwy, która wydaje się niemal półprzezroczysta:
Chcę uzyskać głęboki odcień czerwieni, taki jak przezroczysta czerwień rubinów lub czerwonego szkła.
Rezultat został zaprezentowany w 2017 roku wraz z wprowadzeniem na rynek koloru firmowego „Soul Red Crystal”.
Aby stworzyć ten złożony odcień czerwieni, Mazda radykalnie zmieniła podejście do procesu lakierniczego. „Soul Red Crystal” nakłada się w trzech etapach: podstawowa barwna warstwa lakieru zawiera dwa różne rodzaje płatków aluminiowych – pierwsze silnie odbijające, drugie absorbujące światło. Nałożenie płatków jest dokładnie kontrolowane, dzięki czemu uzyskuje się idealne refleksy światła i cienie na całej karoserii. Druga, półprzezroczysta warstwa zawiera wysokochromowy pigment, który dodaje głębi koloru, nie stając jednocześnie na drodze światła, docierającego do znajdujących się głębiej płatków aluminium. Trzecia, bezbarwna warstwa wierzchnia nadaje dodatkowy połysk i chroni lakier nadwozia przed wpływem środowiska. W rezultacie uzyskano żywy i uwodzicielski kolor o nasyceniu większym o 20% i o 50% większej głębi niż w przypadku oryginalnego lakieru „Soul Red”.
Ten efekt był osiągalny wyłącznie dzięki skupieniu się na samej esencji czerwieni – w tworzeniu magmowych rozświetleń i głębokich, ciemnych cieni aktualnego firmowego lakieru nie ma kompletnie udziału domieszki pomarańczowego, czy niebieskiego pigmentu. Lakier harmonizuje z ogólną filozofią stylistyczną Kodo Mazdy, której celem jest oddanie piękna samego ruchu w prostych, ale wyrazistych i pełnych emocji projektach. Nie istnieje barwa, która mogłaby eksponować tę wizję lepiej niż czerwona – najbardziej emocjonalna ze wszystkich barw.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI