
Co warto wiedzieć o bieżniku opony?
Poszukujesz informacji o bieżniku opony? Warto wiedzieć, że jest jedyna część, która ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Dlatego Twój zakup musi być zdecydowanie przemyślany! W związku przed zakupem warto zdobyć podstawową wiedzę w tym temacie. Sprawdź artykuł i dowiedz się więcej o stosowanych bieżnikach w oponach.
Obecnie w oponach rozróżniamy trzy rodzaje bieżników. A są to: bieżnik asymetryczny, symetryczny oraz kierunkowy. Jeśli chodzi o bieżnik symetryczny – jest to najbardziej klasyczny bieżnik, a koszty jego produkcji są najniższe. Dlatego uświadczymy go w oponach w klasie ekonomicznej lub średniej (często też wykorzystywany do pojazdów ciężarowych).
Co więcej, kolejnym bieżnikiem, jest tzw. bieżnik kierunkowy, który dzięki działaniom zaawansowanym matematycznie często ma wzór w kształcie litery V lub U. Ostatni bieżnik posiada wzór mieszany. Czyli hybryda różnych kształtów, co ma na celu zapewnić uniwersalność i najlepszą przyczepność.
Jakie są rodzaje bieżników?
Bieżnik asymetryczny
Ogumienie z tym bieżnikiem powinno zapewnić dobre osiągi zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni. Zwłaszcza podczas agresywnej jazdy krętymi zakrętami. Zaletą opon asymetrycznych niezły moment obrotowy w różnych warunkach pogodowych.
Wedle opinii wielu ekspertów tego typu ogumienie świetnie współpracuje z zawieszeniem wielowahaczowym, a także układami kontroli trakcji, które wspomagają hamowanie. W związku z tym, opony o charakterystyce asymetrycznej wykorzystuje się często do samochodów klasy premium.
Zaletami opon z bieżnikiem V są dobre właściwości trakcyjne, duże możliwości radzenia sobie w warunkach deszczowych oraz sposobność do agresywnej i szybkiej jazdy.
Bieżnik symetryczny kierunkowy
Potocznie nazywany po prostu bieżnikiem kierunkowym. Świetnie radzi sobie na mokrej nawierzchni. W dodatku jest bardziej odporny na zjawisko aquaplaningu. Opony z bieżnikiem kierunkowym uświadczysz u kierowców, którzy potrzebują świetnej kontroli auta w trudnych warunkach.
Jednym z minusów jest fakt, że opony zazwyczaj pracują głośniej niż opony ze wzorem asymetrycznym i są podatne na ząbkowanie.
Bieżnik symetryczny
Jak mówi sama nazwa, opony symetryczne mają taki sam kształt po obu stronach. Dostrzeżemy je głównie w małych autach (13, 14, 15 cali średnicy) lub w pojazdach ciężarowych.
Zaletami tego bieżnika są: przy montażu opon kierunek rotacji nie ma znaczenia, więc pomyłka jest niemożliwa, korzystna cena w porównaniu do konkurentów, duża stabilność jazdy po prostej – auto dobrze trzyma się drogi.
Jaki może być minimalny bieżnik w oponach zimowych i letnich?
Nowe opony zimowe powinny posiadać bieżnik w granicach 8 a 10 mm. Natomiast wielu kierowców pyta, jaka jest minimalna głębokość bieżnika ogumienia zimowego, która pozwala na bezpieczną jazdę?
Według testów i badań szacuje się, że minimalna granica eksploatowania opony letniej to 3 mm, a minimalna granica opony zimowej to 4,5 mm. Poniżej tychże wartości opony tracą swoje właściwości jezdne i nie dają nam gwarancji bezpiecznej podróży.
Jak sprawdzić głębokość bieżnika?
Wielu ówczesnych producentów opon stworzyło specjalne oznaczenia bieżnika, co pozwala nie korzystać ze specjalistycznego sprzętu. Natomiast, jeśli chcemy kupić takowe urządzenia – warto rozejrzeć się za manometrem. Jeśli preferujemy proste środki – moneta może tutaj odegrać kluczową rolę.
Artykuł sponsorowany
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?