Co samochody Hondy mają wspólnego z bolidami Formuły 1?
Odpowiedź brzmi oczywiście: hybrydowy układ napędowy. Zastosowane w samochodach osobowych Hondy rozwiązania zostały najpierw przetestowane w bolidach Formuły 1.
W klasyfikacji generalnej konstruktorów tegorocznego sezonu Formuły 1 na pierwszym miejscu znajduje się zespół Red Bull Racing Honda. Mają na to wpływ świetne wyniki osiągane przez Maxa Verstappena oraz Sergio Pereza. Pierwszy z nich odniósł do tej pory zwycięstwa w Grand Prix Emilii-Romanii, Monako, Francji, Styrii i Austrii, drugi okazał się najlepszy w Grand Prix Azerbejdżanu. Dzięki temu Holender prowadzi w klasyfikacji generalnej kierowców, a Meksykanin jest trzeci. Niebagatelną rolę w sukcesach tych zawodników odgrywają hybrydowe jednostki napędowe Hondy. Są one również wykorzystywane w bolidach należących do zespołu AlphaTauri.
Zaawansowane technologicznie rozwiązania stosowane w Formule 1 nie pozostają bez wpływu na „zwykłe” samochody i układy napędowe e:HEV, znajdujące się w Hondzie Jazz i Crosstar, CR-V oraz modelu HR-V, który będzie dostępny w Polsce pod koniec tego roku. Podczas wyścigów inżynierowie nieustannie monitorują i korygują stosunek odzyskiwanej energii do tej pobieranej przez układ hybrydowy, starając się osiągnąć optymalne osiągi. Wiedza dotycząca idealnych proporcji wydajności i mocy uzyskiwanych podczas eksploatacji jednostek napędowych stała się bezcenna w kontekście projektowania jednostek, w które zostały wyposażone samochody osobowe Hondy.
Yasuaki Asaki, szef działu rozwoju Power Unit w Honda Racing, tłumaczy:
Podczas weekendowych sesji w wyścigach Formuły 1 zespoły muszą bardzo skrupulatnie zarządzać zużyciem paliwa, żeby nie złamać regulaminów przyjętych w tej klasie sportowej. W wyścigu dzielimy całkowity limit paliwa przez liczbę okrążeń, ale zdarzają się sytuacje, w których zespół może planować wyższe osiągi i większe zużycie w części wyścigu, a w innych jego partiach oszczędza paliwo na później, np. na wypadek poruszania się za samochodem bezpieczeństwa.
Komunikacja między inżynierem wyścigowym a kierowcą jest kluczem do osiągnięcia optymalnego wyniku. Natomiast w gamie seryjnie produkowanych modeli hybrydowych e: HEV wykorzystujemy naszą wiedzę specjalistyczną do projektowania jednostek sterujących układu napędowego, które zapewniają kierowcy idealne proporcje mocy do oszczędności, w każdym wymaganym trybie jazdy.
Jak działa system hybrydowy stosowany w modelach e:HEV?
System hybrydowy stosowany w modelach e:HEV składa się z dwóch kompaktowych, mocnych silników elektrycznych połączonych z silnikiem benzynowym, akumulatora litowo-jonowego, innowacyjnej przekładni o stałym przełożeniu i inteligentnej jednostki sterującej mocą, które harmonijnie ze sobą współpracują, zapewniając płynną i bezpośrednią reakcję. Żeby zagwarantować jak najlepsze wrażenia z jazdy i wyjątkową wydajność, zaawansowana konfiguracja e: HEV płynnie wybiera jeden z trzech trybów jazdy.
Pierwszy z nich jest elektryczny. Akumulator litowo-jonowy dostarcza energię bezpośrednio do elektrycznego silnika napędowego. Drugi to układ hybrydowy. Silnik benzynowy dostarcza energię do generatora, który z kolei przekazuje ją do elektrycznego silnika napędowego. Trzecia opcja to tryb silnika spalinowego. W tym przypadku silnik benzynowy jest połączony bezpośrednio z kołami za pomocą sprzęgła blokującego, dzięki czemu siła napędowa jest przenoszona bezpośrednio z silnika benzynowego na koła.
Optymalna wydajność modeli e:HEV, uzyskiwana jest dzięki płynnemu przechodzeniu pomiędzy trybem elektrycznym a napędem hybrydowym. Podczas jazdy z wysoką prędkością (np. podczas jazdy po drogach szybkiego ruchu) stosowany jest tryb silnika spalinowego, w którym moc silnika benzynowego uzupełniana jest na żądanie, „doładowaniem” mocy z elektrycznego silnika napędowego, żeby doszło do szybkiego przyspieszenia. W przypadku trybu hybrydowego nadwyżka mocy z silnika benzynowego może być również skierowana w celu doładowania akumulatora za pośrednictwem generatora. Tryb elektryczny jest załączany również wtedy, gdy samochód zwalnia, odzyskując energię poprzez hamowanie rekuperacyjne, żeby doładować akumulator.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI