Citroën ë-C4 – test, opinia, wrażenia z jazdy: francuski szyk wśród elektryków
Oto nasz test ë-C4, którego wyróżnia nie tylko elektryczny napęd, ale i sylwetka, mająca wiele wspólnego z francuską ekstrawagancją i szykiem, jakiej próżno szukać na polskich ulicach. Jaki jest ten elegancki elektryk?
W dobie podobnych ubiorów z sieciówek, powtarzających się trendów w projektowaniu nadwozi, czy fuzji wielkich koncernów motoryzacyjnych, które produkują te same auta, tylko pod innym logo, warto przyjrzeć się samochodom, które nie giną w tłumie nudnych, obłych aut.
Citroën ë-C4 – wygląd: elegancja Francja
Oto Citroën ë-C4, którego eleganckie linie zwracają uwagę przechodniów na ulicy, bo z pewnością jest tu na czym zawiesić oko. Citroëny zawsze słynęły z innej niż wszystkie, ciekawej bryły auta i designersko zaprojektowanej karoserii. Mnóstwo tu modnych przetłoczeń podyktowanych lepszą aerodynamiką, załamań, czy wypukłości, dzięki czemu sylwetka elektrycznego C4 długo zachowa nowoczesność, świeżość i będzie się wyróżniać na tle innych, miejskich aut tego segmentu. Sporej wysokości nadwozie typu hatchback jest jakby wymieszane z charakterem SUV-a – ma krótkie zwisy, większy niż u konkurentów prześwit, a całość osadzono na dostępnych wyłącznie w wersji elektrycznej, 18-calowych obręczach aluminiowych, sprzyjających oszczędzaniu energii.
Przód prezentuje się zarówno elegancko, jak i wyraziście, dzięki nowej, w pełni ledowej identyfikacji świetlnej w kształcie litery V, dwóm rzędom świateł i chromowanym szewronom, przechodzącym w listwy biegnące przez całą szerokość nadwozia. Z boku dostrzeżemy kilka elementów ochronnych, zabezpieczających samochód przed uszkodzeniami, zwłaszcza podczas manewrowania w zatłoczonych aglomeracjach. Z tyłu pochylona szyba, aerodynamiczny spojler i światła połączone czarnym, błyszczącym pasem sprawiają, że modelu ë-C4 nie pomylimy z żadnym innym.
Citroën ë-C4 – bagażnik
Bagażnik o pojemności 380 l jest obszerny, ustawny, a dzięki dwupoziomowej podłodze tę przestrzeń można w łatwy sposób podzielić lub zamontować w pozycji pochyłej, co ułatwia przewożenie tu różnych przedmiotów, np. kabli do ładowania. ë-C4 wyposażone zostało w zestaw naprawczy do kół.
Po złożeniu tylnych siedzeń uzyskuje się płaską powierzchnię.
Citroën ë-C4 – wnętrze
We wnętrzu – jak to we wszystkich Citroënach – słowo komfort odmieniamy przez wszystkie przypadki. Ale zacznę od specjalnych siedzeń Advanced Comfort – to rozwiązanie unikalne dla marki Citroën – zastosowano tu 1,5-centymetrową miękką piankę o dużej gęstości, która wspaniale podpiera ciało, wytłumia wibracje i daje stabilność naszym lędźwiom w zakrętach. Warto zapisać się na jazdę testową choćby po to, żeby poczuć tę plastyczność.
Wnętrze jest też bardzo przestronne i może je doświetlać duży, elektrycznie otwierany, panoramiczny szklany dach, dzięki któremu wpada do środka mnóstwo naturalnego światła. Do wyboru mamy tu aż sześć wariantów kokpitu. W wysokiej i szerokiej konsoli centralnej kryją się pomysłowe schowki, praktyczne i funkcjonalne zarówno dla kierowcy, jak i pasażera.
Pierwszy z nich to sprytnie przemyślany, rozkładany i zintegrowany z deską rozdzielczą wspornik, który umożliwia bezpieczne zamontowanie tabletu, dzięki czemu pasażer może z niego korzystać w trakcie jazdy. Dodatkowo ta wysuwana szuflada doskonale nadaje się do przechowywania nie tylko tabletu, ale np. książki, dokumentów, czy innych płaskich przedmiotów.
Ale to nie koniec przydatnych schowków i rozwiązań. Jest tu półka z ładowarką indukcyjną, 2 gniazda USB, duży schowek przed siedzeniem pasażera, miejsce do przechowywania małych przedmiotów przed dźwignią zmiany biegów, duży schowek centralny z czarną roletą, w którym są dwa miejsca na kubki, no i bardzo pojemny schowek pod przesuwnym podłokietnikiem centralnym. Z boku w drzwiach umieścimy 1,5 l wodę.
Także z tyłu jest przestrzennie, jest tu mnóstwo miejsca na wysokości kolan – to prawie 20 cm. Do dyspozycji mamy schowek w podłokietniku, 2 uchwyty na kubki i 2 gniazda USB.
Citroën ë-C4 – multimedia
Ekran dotykowy ma przekątną 10-ciu cali, więc łatwo zarządzać na nim systemem multimedialnym, czy dostępem do smartfona. Możemy zdecydować się na wyświetlenie na ekranie auta lustrzanego odbicia tego, co mamy na telefonie, np. nawigacji, czy ulubionych aplikacji, korzystając z protokołów Android Auto lub Apple Car Play. System reaguje na polecenia głosowe, więc możemy sterować w ten sposób ustawieniami klimatyzacji czy nawigacją. Jest też możliwość zdalnego ustawienia temperatury wnętrza za pośrednictwem aplikacji My Citroën lub z poziomu ekranu dotykowego.
Citroën ë-C4 – wrażenia z jazdy
Choć ë-C4 pięknie prezentuje się w mieście, to z pewnością można nim ruszyć na wycieczkę. Nawigowanie ułatwi system, którym możemy sterować za pomocą poleceń głosowych. Wykorzystuje dane TomTom Traffic i w czasie rzeczywistym informuje kierowcę np. o dostępności i cenach parkingów na trasie.
System wyposażony jest również w funkcję wizualnych i dźwiękowych ostrzeżeń o strefach niebezpiecznych, znajdujących się na wpisanej w nawigację trasie. Dodatkowym ułatwieniem są wskazania wyświetlane w polu widzenia kierowcy na kolorowej, przeziernej płytce Head-Up Display, gdzie znajdziemy też najważniejsze informacje potrzebne kierowcy.
Po raz kolejny przywołam określenie komfort jazdy, bo gdy przemieszczam się ë-C4 to mam wrażenie, jakbym podróżowania latającym dywanem. A uzyskano ten efekt dzięki zawieszeniu z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi, przez co jazda jest bardzo harmonijna, tak przydatna w jeździe miejskiej.
Citroën dodał do każdej kolumny po dwa hydrauliczne ograniczniki: jeden odpowiedzialny za fazę rozprężania, drugi – sprężania. Dzięki temu zawieszenie działa na dwa sposoby, w zależności od obciążenia. W przypadku lekkich nierówności i niewielkich wybojów sprężyna i amortyzator wspólnie kontrolują skok zawieszenia bez angażowania hydraulicznych ograniczników. Rezultat ich pracy wywołuje wrażenie unoszenia się nad nierównościami drogi: to właśnie efekt „latającego dywanu”. W przypadku większych nierówności czy wybojów sprężyna i amortyzator współpracują z hydraulicznymi ogranicznikami, które spowalniają skok zawieszenia zapobiegając nagłemu zatrzymaniu amortyzatora w jego skrajnym położeniu. Hydrauliczny ogranicznik absorbuje i rozprasza energię uderzenia. Eliminuje to efekt dobicia zawieszenia, doskonale izolując pasażerów od niedoskonałości drogi.
Najprzyjemniejsza jednak w jeździe elektrykiem jest cicha praca silnika, a więc przemieszczanie się w poczuciu odcięcia od świata zewnętrznego. Miłym dodatkiem są przywileje dla kierowców elektryków, czyli darmowe parkowanie w miejskich strefach płatnego parkowania oraz możliwość jazdy buspasem.
Płynne przyspieszanie zapewnia automatyczna przekładnia. Na konsoli centralnej znajdziemy ustawienie B, włączające tryb Brake, który służący do odzyskiwania energii podczas zwalniania. Citroën w ë-C4 zastosował 20 technologii wspomagających prowadzenie, w tym m.in. system jazdy autostradowej, czyli połączenie adaptacyjnego tempomatu z funkcją Stop & Go oraz aktywnego systemu zapobiegania opuszczeniu pasa ruchu. Po uruchomieniu układ kontroluje prędkość oraz trajektorię samochodu.
Asystent parkowania pomaga kierowcy znaleźć odpowiednie, dostosowane do wymiarów samochodu miejsce do parkowania, po czym w automatyczny sposób wykonuje manewr parkowania prostopadłego lub równoległego. Rolą kierowcy jest operowanie pedałami przyspieszenia oraz hamulca. To przydatna i przyjemna funkcja.
Citroën ë-C4 – silnik, zasięg, akumulator, ładowanie
Citroën ë-C4 to auto w pełni elektryczne z zasięgiem wg normy WLTP do 357 kilometrów na w pełni naładowanej baterii. Oprócz wersji elektrycznej, jest też dostępna wersja benzynowa i wysokoprężna.
Silnik elektryczny ma moc równych 100 kW, co daje 136 KM, ale to moment obrotowy dostępny w stu procentach już przy ruszaniu, a wynoszący 260 Nm, daje największą frajdę podczas przyspieszania. Można przy tym wybrać odpowiedni tryb dostosowany do aktualnych potrzeb lub nastroju. Przełącznik jest zlokalizowany na konsoli centralnej. Tryb Normal daje najlepszy kompromis pomiędzy zasięgiem a osiągami, tryb eco – optymalizuje zużycie energii, no i sport, najbardziej zorientowany na osiągi tryb, dzięki któremu możemy cieszyć się naprawdę żwawą jazdą.
ë-C4 jest wyposażony w akumulatory o pojemności 50 kWh, objęte gwarancją na 8 lat lub 160 tys. km do poziomu 70% wydajności. A jak auto naładować? Można skorzystać z szybkiej ładowarki o mocy 100 kW i wówczas uzupełnimy energię do 80% pojemności baterii w 30 minut jednocześnie odzyskując spory zasięg.
Możesz naładować ë-C4 na wiele sposobów:
- Publiczna stacja ładowania o mocy 100 kW: uzupełnienie 80% energii w 30 minut
- Wall box o mocy 11 kW: 5 godzin do 100%
- Wall box o mocy 7,4 kW: 7 godzin 30 minut do 100%
- Wzmocnione gniazdko domowe typu Green’up: odzyskanie 100 km zasięgu w 4 godziny 30 minut (9 godzin w przypadku standardowego gniazdka)
Ładowanie jest wyjątkowo proste i można je zaplanować na później, aby skorzystać z preferencyjnych opłat za energię elektryczną poza szczytem. Programowanie jest możliwe za pośrednictwem ekranu dotykowego lub aplikacji My Citroën.
Aplikacja My Citroën – funkcje uzyskiwane za pośrednictwem smartfona zdalnie:
- Sprawdzać stan naładowania akumulatorów i czas pozostały do końca procesu ładowania
- Sprawdzać aktualny zasięg
- Programować odroczone ładowanie
- Zaplanować uruchomienie układu ogrzewania i klimatyzacji
Citroën ë-C4 – opinia
Warto rozważyć Citroëna ë-C4 nie tylko ze względu na niskie koszty użytkowania. Teraz można skorzystać z dofinansowania w ramach programu „Mój Elektryk” z upustem nawet o 18 750 zł lub o 27 000 zł w przypadku osoby posiadającej kartę dużej rodziny.
A poza tym? Jazda elektrycznym Citroënem jest uzależniająca. Podróżowanie tym samochodem można porównać do przebywania w szczelnym kokonie, który chroni pasażerów przed wstrząsami i hałasem. Praca napędu jest cicha, siedzimy na mięciutkich fotelach, nie czujemy wibracji, bo praca zawieszenia jest bardzo łagodna, a gdy chcemy, to możemy tu poczuć radość z jazdy – a i owszem. Innym razem ucieszy nas niezwykła płynność i relaks, niczym podczas rejsu jachtem po jakimś ciepłym morzu. Ech… Łatwo w Citroënie ë-C4 odpłynąć…
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: