Setki kilometrów dróg szybkiego ruchu tylko w tym roku. Znamy lokalizacje
GDDKiA podsumowała tegoroczne inwestycje w autostrady, drogi ekspresowe oraz obwodnice miast. Obecnie polscy kierowcy mają do dyspozycji ponad 5000 km takich dróg.
Spis treści
- Nowe odcinki dróg ekspresowych w Polsce
- Międzynarodowe szlaki przez Polskę są już na ukończeniu
- Lista dróg szybkiego ruchu oddanych w 2023 roku
Nowe odcinki dróg ekspresowych w Polsce
Do połączenia drogą szybkiego ruchu Warszawy z Krakowem brakuje jeszcze tylko dwóch odcinków w Małopolsce. Przed długim majowym weekendem otworzono trasę główną drogi ekspresowej S7, pomiędzy Lesznowolą i Tarczynem, a do końca października oddany zostanie do ruchu węzeł Tarczyn Północ. Kierowcy zyskali nowy południowy wlot do Warszawy, co pozwoliło skrócić czas podróży. Od początku września dwujezdniową drogą można dotrzeć z węzła Warszawa Lotnisko do Miechowa w woj. małopolskim.
W przyszłym roku udostępnione zostanie kolejne 5 km do węzła Szczepanowice i funkcjonującej już S7 do Widomej, a z końcem roku dojedziemy nową trasą do Krakowa i północnej obwodnicy miasta w ciągu S52. Gotowy jest już jej 3-kilometrowy fragment Węgrzce – Batowice, który planowano oddać w tym roku do ruchu, jednak po rozmowach z władzami Krakowa GDDKiA odstąpiła od tego zamiaru. Głównym powodem jest wyczerpana przepustowość dróg lokalnych na osiedlu Piastów, które nie przejęłyby dodatkowego ruchu.
Domknięta została też obwodnica wokół Łodzi oddając do ruchu jej drugi, po zachodniej stronie miasta, odcinek w ciągu S14 pomiędzy Aleksandrowem Łódzkim i Słowikiem. Kierowcy mogą też korzystać z dwóch długich fragmentów drogi ekspresowej S11, blisko 48 km od Koszalina do Bobolic oraz blisko 25-kilometrowej obwodnicy Olesna.
Zmiany UE w prawie jazdy kategorii B. Kierowcy będą dzieleni na lepszych i gorszych
Międzynarodowe szlaki przez Polskę są już na ukończeniu
Do ukończenia Via Baltica, czyli drogi ekspresowej S61 komunikującej Polskę z Litwą, brakuje tylko ok. 12-kilometrowego odcinka na wysokości Łomży, którym pojedziemy już w przyszłym roku. W tym roku oddano do ruchu blisko 50 km tej trasy. Odcinek na wysokości Ełku połączył się z oddanymi wcześniej sąsiednimi fragmentami wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta. Realizacja łącznic węzła Łomża Zachód umożliwiła udostępnienie kierowcom fragmentu trasy od węzła Łomża Południe, a niedawne oddanie do ruchu odcinka od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa skomunikowała Łomżę z siecią dróg szybkiego ruchu. W przyszłym roku po udostępnieniu zachodniej obwodnicy tego miasta S61 przejmie również ruch samochodów ciężarowych zmierzających szlakiem Via Baltica z Europy do Litwy, Łotwy, Estonii i Finlandii.
Na przeciwległym krańcu Polski ukończono budowę południowej jezdni obecnej DK18. Tym samym trasa o długości ok. 70 km, od granicy z Niemcami w Olszynie do Golnic w woj. dolnośląskim, stała się pełnoprawną autostradą A18. Kierowcy zapomnieli o betonowej poniemieckiej nawierzchni zbudowanej w latach 30. XX w. południowej nitki autostrady Berlin – Wrocław.
Kierowcy mogą też korzystać z przygranicznego odcinka drogi ekspresowej S3 od Kamiennej Góry do Lubawki. Odcinek ma długość 15 km z czego 3-kilometrowy fragment od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie udostępniony kierowcom po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej Ředitelství silnic a dálnic ČR nastąpi to w 2025 r.
Lista dróg szybkiego ruchu oddanych w 2023 roku
W 2023 r. GDDKiA oddała kierowcom łącznie 266,5 km nowych dróg, a więc trochę więcej, niż pierwotnie planowano.
Nowe odcinku autostrad (49,4 km):
- A18 granica państwa – Żary (11,7 km)
- A18 Iłowa – gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego (16,2 km)
- A18 gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego – Golnice (21,5 km)
Nowe odcinki dróg ekspresowych (198,7 km)
- S3 Kamienna Góra Północ – Lubawka (ok. 15,3 km)
- S6 obwodnica Sianowa (ok. 5,5 km)
- S7 Lesznowola – Tarczyn Północ (14,8 km oraz 2,3 km w obrębie węzła Tarczyn)
- S7 Moczydło – Miechów (18,7 km)
- S11 Koszalin Zachód – Zegrze Pomorskie (16,9 km)
- S11 Zegrze Pomorskie – Kłanino (19,3 km)
- S11 Kłanino – Bobolice (11,6 km)
- S11 obwodnica Olesna (24,8 km)
- S14 Aleksandrów Łódzki – Słowik (14,5 km)
- S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego – II jezdnia (5,4 km)
- S61 Ełk Południe – Kalinowo (22,9 km)
- S61 Podborze – Śniadowo (19,5 km)
- S61 Łomża Zachód – Łomża Południe (7,2 km – budowa zakończyła się w 2022 roku, jednak odcinek został dopuszczony do ruchu w 2023 roku po wybudowaniu węzła Łomża Zachód)
Nowe obwodnice w ciągu dróg krajowych (18,4 km):
- DK13 obwodnica Warzymic i Przecławia (4,2 km)
- DK28 obwodnica Chełmca (1,4 km)
- DK45 obwodnica Praszki (12,8 km)
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: