
BP wycofuje swoje udziały w rosyjskim Rosniefcie. To decyzja warta 25 miliardów dolarów
Zarząd koncernu BP podjął radykalną decyzję o pozbyciu się wszystkich udziałów w rosyjskim Rosniefcie. Cena, którą BP zapłaci za swoją decyzję, będzie bardzo wysoka.
BP jest właścicielem 19,75% akcji rosyjskiego Rosnieftu. Rosnieft zapewniał około połowy rezerw gazu i ropy naftowej koncernu BP oraz dostarczał jego 1/3 produkcji tych paliw.
W związku a rosyjską agresją na Ukrainę, zarząd koncernu BP podjął radykalną decyzję o pozbyciu się wszystkich udziałów w rosyjskim Rosniefcie. Co więcej, obaj prezesi BP, były i aktualny, zrezygnowali ze stanowisk w zarządzie Rosnieftu. Bernard Looney i Bob Dudley odeszli ze skutkiem natychmiastowym.
Problem w tym, że nie wiadomo, w jaki sposób BP pozbędzie się akcji. Moskiewska giełda jest zamknięta, nie działa nawet jej strona internetowa, bo została zablokowana atakiem DDOS przez kolektyw hakerski Anonymous. Jeśli giełda w Moskwie ruszy, czeka ją całkowity krach. Wartość rubla drastycznie spada, a banki tracą płynność finansową w efekcie nałożonych blokad i sankcji.
Sytuacja jest nieprzewidywalna i z tych powodów oczywistym jest, że akcji Rosnieftu nikt nie będzie chciał kupić. Jednak decyzja brytyjskiego koncernu ma powody polityczne, a nie finansowe i zarząd BP chce ją wprowadzić w życie, niezależnie od sposobu, w jaki uda się to zrobić. W najgorszym razie po prostu zrezygnuje z akcji Rosnieftu i zaksięguje je po stronie swoich strat.

To oznacza olbrzymie straty finansowe dla brytyjskiego koncernu. Przed zamknięciem giełdy w Moskwie pakiet akcji, w posiadaniu, których jest BP był wart około 14 miliardów dolarów, jednak ich cena z pewnością drastycznie spadnie. Jeśli dodamy do tego dodatkowe koszty niegotówkowe (skumulowane odpisy na pozycje korygujące wynikające głównie z ujemnych różnic kursowych), które nie będą miały wpływu na kapitał, mogące wynieść do 11 miliardów dolarów, to razem wyjdzie aż 25 miliardów dolarów.
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: