Błędy kierowców, które prowadzą do awarii skrzyni automatycznej
Skrzynie automatyczne mają coraz więcej zwolenników. Idealnie nadają się do jazdy po zatłoczonych miastach. Jednak błędy kierowców przyczyniają się do szybszego zużycia skrzyni. Jakie błędy popełnia się najczęściej?
Automaty mają swoich zwolenników i przeciwników. Jedni uwielbiają skrzynie automatyczne za ich komfort i płynność podczas jazdy. Natomiast drudzy twierdzą, że automatyczna skrzynia odbiera im frajdę jaką jest prowadzenie samochodu. Jednak niezależnie od tego jaką skrzynię wolimy to każda z nich jest narażona na nasze błędy, które mogą skutkować jej uszkodzeniem. Szczególnie wrażliwe są skrzynie automatyczne, dlatego lepiej nie popełniać poniższych błędów.
Awaria automatycznej skrzyni biegów – przyczyny
Pierwszym pospolitym błędem jest zmiana trybu podczas jazdy. Niezależnie czy chcemy włączyć D, R czy P – przed każdą zmianą trybu samochód musi całkowicie się zatrzymać. Niestety nie wszyscy się do tego stosują i uznają, że jak pojazd wolno się toczy, to można zmienić tryb. Jednak takie zachowanie skutkuje skróceniem żywotności przekładni. Na szczęście niektóre skrzynie mają blokadę, która uniemożliwia taką zmianę biegów. Zapamiętajmy prostą zasadę, czyli jak chcemy zmienić tryb, to musimy mieć wciśnięty pedał hamulca, a samochód musi całkowicie się zatrzymać.
Podczas użytkowania pojazdu ze skrzynią automatyczną powinno unikać się też włączania trybu N podczas jazdy. Skrzynia do pracy potrzebuje smarowania, a po wrzuceniu N znacząco ono spada. Może nie doprowadzi to od razu do awarii, ale może skrócić żywotność skrzyni. Natomiast włączanie podczas postoju na światłach trybu P lub N skutkuje szybszym zużyciem się tarczek sprzęgłowych. Dlatego oduczmy się starych przyzwyczajeń ze skrzyń manualnych, w których na światłach wrzucało się luz. Skrzynie automatyczne powstały po to, aby nie machać tyle ręką, dlatego nie przełącza się trybów podczas postoju, tylko trzyma się nogę na hamulcu.
Olej w skrzyniach automatycznych – wymiana i temperatura
Pierwszą sprawą jest jego wymiana. Pomimo tego, że producenci nie przewidują jego wymiany to mechanicy mają odmienne zdanie. Jak każdy płyn olej skrzyni automatycznej również się starzeje, przez co z czasem traci swoje właściwości. Dlatego warto regularnie go wymieniać, średnio co 40-70 tys. kilometrów. Koszt wymiany oleju nie jest duży, a wydłużymy tym sposobem żywotność skrzyni, której naprawa jest znacznie droższa.
Następną sprawą jest odpowiednia temperatura oleju. Zanim zaczniemy sprawdzać możliwości naszego auta poczekajmy kilkanaście minut, aby olej się rozgrzał. Przez ten czas poruszajmy się spokojnie, dzięki czemu olej nabierze odpowiedniej temperatury i zwiększy się jego wydajność. Dobrze rozgrzany olej zapewnia lepsze smarowanie, przez co elementy skrzyni będą wolniej się zużywać.
Holowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegów
W tym punkcie możemy rozróżnić dwie sytuacje. Pierwsza polega na tym, że to my holujemy, np. przyczepkę, a druga polega na tym, że to my jesteśmy holowani. Podczas holowania przyczepy skrzynia jest narażona na większe obciążenia, dlatego warto wcześniej sprawdzić czy auto ma zamontowaną chłodnicę oleju, która odpowiadałaby za redukowanie temperatury oleju skrzyni. Jeżeli takiej nie ma to warto taką zamontować. Chłodnica oleju przyda się też w pojazdach terenowych, ale w takich, które rzeczywiście są wykorzystywane w terenie.
Kolejną kwestią jest sytuacja, kiedy nasz pojazd musi być holowany. Teoretycznie lepiej jest nie holować pojazdu z automatyczną skrzynią biegów, ale w ostateczności można. Producenci przewidzieli taki scenariusz, ale trzeba przestrzegać kilka zasad. Po pierwsze, zazwyczaj pojazd nie może przekroczyć 50 km/h, a po drugie może być holowany na odcinku maksymalnie 20-40 kilometrów. Dlaczego nie wolno holować automatów? Nie są one do tego przystosowane, podczas holowania skrzynia nie jest smarowana, a jej mechanizmy cały czas się obracają. Dlatego podczas holowania warto robić co kilkanaście kilometrów przerwy, aby skrzynia mogła się schłodzić. Kiedy dojdzie do takiej sytuacji, że nasz pojazd będzie musiał być holowany, to warto jeszcze w takiej sytuacji zajrzeć do instrukcji obsługi i sprawdzić, co rzeczywiście na ten temat sądzi producent.
Jak widać pojazdy ze skrzynią automatyczną wymagają trochę specjalnego traktowania, a właściwie wystarczy zmienić nasze nawyki (o ile takie są) po użytkowaniu pojazdów z manualną skrzynią. Jednak skrzynie manualne i automatyczne to dwa inne światy, o które inaczej się dba. Dostosowanie się do tych kilku zasad pozwoli nam dłużej cieszyć się bezawaryjnością skrzyni.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI