Bezpieczna odległość, czyli właściwie jaka?
Bezpieczna odległość od poprzedzającego pojazdu to jeden z najważniejszych warunków bezpiecznej jazdy. Szczególnie zimą. Ile wynosi? Jak policjanci ją sprawdzają?
Policjanci bardzo często ostrzegają kierowców, by ci w trakcie jazdy utrzymywali bezpieczną odległość od poprzedzających pojazdów. Jaka to jest bezpieczna odległość? Warto też pamiętać, że Policja ma już narzędzia do weryfikacji, czy kierowcy nie jadą na zderzaku.
Bezpieczna odległość w Polsce już regulowana przepisami.
Z policyjnych statystyk wynika, że niezachowanie odpowiedniego odstępu od poprzedzającego pojazdu jest z jedną z częstszych przyczyn wypadków drogowych. Od czerwca 2021 roku przepisy dokładnie określają minimalny ostęp od pojazdu jadącego przed nami na drogach ekspresowych oraz autostradach.
Bezpieczna odległość w Polsce jak u naszych zachodnich sąsiadów
Podobnie jak w Niemczech czy we Francji, ustawodawcy w Polsce przyjęli zasadę, że bezpieczny odstęp (a dokładniej taki, za który w razie kontroli nie otrzymamy mandatu) powinien być wartością wynikającą z połowy aktualnej prędkości jazdy, wyrażoną w metrach. Warto jednak mieć na uwadze również złe warunki na drogach, szczególnie zimą.
Bezpieczna odległość wymagana również w tunelach
Oznacza to w praktyce, że np. kierowcy jadący z autostradową prędkością 140 km/h powinni na autostradzie zachować przynajmniej 70 metrów odstępu. Prowadzący na drogach ekspresowych z szybkością 120 km/h, odpowiednio 60 metrów odstępu. Przy 100 km/h odstęp powinien być nie mniejszy niż 50 metrów. Warto pamiętać, że inne są zasady prawidłowego odstępu w tunelach. W tym przypadku jeżeli tunel znajduje się poza obszarem zabudowanym i ma długość większą niż 500 metrów, kierowcy aut o dmc do 3,5 tony powinny zachować 50 metrów odstępu (nawet gdy np. prędkość wynikająca z ograniczenia jest niższa). Wyjątkiem jest sytuacja, gdy w tunelu mamy zator, ale nawet wówczas odległość od poprzedzającego pojazdu nie może być mniejsza niż 5 metrów. Warto pamiętać że przepis mówiący o 5 metrach odległości między pojazdami w korku w tunelu dotyczy każdego tunelu bez względu na długość, czy na miejsce (teren zabudowany czy niezabudowany, nie ma znaczenia). W przypadku pojazdów o dmc wyższym niż 3,5 tony w tunelu dłuższym niż 500 metrów, znajdującym się poza terenem zabudowanym należy zachować odstęp 80 metrów.
Bezpieczna odległość – policja ma jak ją mierzyć, to nie jest martwy przepis
Czy obowiązujące przepisy zmieniły coś w kwestii jazdy na zderzaku? Daje się zauważyć pewną poprawę, dokładnych danych dostarczą tegoroczne statystyki, których spodziewamy się na początku przyszłego roku, niemniej warto pamiętać, że już dziś policjanci mają narzędzia umożliwiające kontrolę odległości. Przykładem mogą być ostatnie działania stargardzkich funkcjonariuszy uzbrojonych w miernik prędkości TRUCKAN z odblokowanym trybem DBC, umożliwiającym nie tylko kontrolę prędkości, a właśnie również i zachowywanego odstępu pomiędzy pojazdami.
Bezpieczna odległość – jaka kara za jej brak?
Jaka kara za jazdę na zderzaku? Według najnowszego taryfikatora, kierowca, który nie zachowuje właściwego odstępu od poprzedzającego go pojazdu naraża się na mandat w kwocie 300 – 500 zł oraz dopisanie do konta w CEPiK 6 punktów karnych.
Policjanci apelują: Apelujemy do wszystkich kierujących o zachowanie rozsądku na drodze i przestrzeganie przepisów. Kierowco odpowiednia odległość zwiększy Twój czas reakcji i pozwoli bezpiecznie zahamować, w tym zmniejszając prawdopodobieństwo zdarzenie drogowego. Zachowajmy bezpieczny odstęp od pojazdu poprzedzającego. Nigdy nie jeździjmy ,,na zderzaku’’ innego pojazdu, nasz pośpiech i niezachowanie należytej ostrożności może kosztować czyjeś zdrowie, a nawet życie.
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Zostaw komentarz: