
Baterie w elektrykach będą wytrzymywały dłużej? Chce tego Europejska Komisja Gospodarcza i ONZ
Podczas Światowego Forum ds. Harmonizacji Przepisów Dotyczących Pojazdów (WP.29) w Genewie, pojawił się pomysł określenia tego, jak szybko mogą degradować baterie w samochodach elektrycznych. Jest to bardzo słuszna troska, ale co oznaczałaby ona w praktyce?
Europejska Komisja Gospodarcza przy Organizacji Narodów Zjednoczonych, dyskutuje nad wprowadzeniem wymogów trwałości akumulatorów stosowanych w samochodach elektrycznych. Chodziłoby o określenie ile z pierwotnej sprawności bateria musiałaby zachować, po określonym czasie lub określonym przebiegu.
Elektryki są bardziej czyste od aut spalinowych? Ujawniamy prawdę
Obecnie są to jedynie propozycje, ale bardzo możliwe, że wejdą one w życie. Według nich akumulator musi zachować:
– co najmniej 80 proc. swojej sprawności po 100 tys. km lub po 5 latach
– co najmniej 70 proc. swojej sprawności po 160 tys. km lub po 8 latach
Co to oznacza dla właściciela samochodu elektrycznego? W teorii pewność, że degradacja baterii, a więc skracanie się maksymalnego zasięgu na jednym ładowaniu, nie zaskoczy go po kilku latach użytkowania, lecz będzie czymś przewidywalnym. Zwróćmy tylko uwagę, że gwarancję na 8 lat lub 160 tys. km daje na baterię (w elektrykach oraz hybrydach) większość producentów. Opisywane porozumienie, gdyby zostało przegłosowane, co może nastąpić w marcu przyszłego roku, niewiele by zmieniło.
Zużyte baterie wcale nie muszą być szkodliwe dla środowiska? Ciekawe wnioski z dyskusyjnego raportu
Z punktu widzenia polskich kierowców, o wiele ważniejsze jest to, co dzieje się po tym ośmioletnim okresie. Przypomnijmy, że średnia wieku sprowadzanych do naszego kraju samochodów to 11-12 lat. Czy taki używany elektryk będzie się jeszcze do czegoś nadawał, bez konieczności wymiany baterii (kosztującej wtedy znacznie więcej od całego pojazdu)? Na to nikt nam gwarancji nie da, co akurat nie jest przejawem złej woli, ale wynika ze specyfiki technologii, jaką obecnie dysponujemy.
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: