To już koniec 25-letniej historii Audi TT
Z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni egzemplarz Audi TT. Po trzech generacjach i 25 latach jego historia dobiegła końca.
Pierwszą generację Audi TT zaprezentowano w 1998 roku podczas salonu we Frankfurcie. Auto było wówczas jedynym sportowym modelem w gamie producenta z Ingolstadt i „duchowym następcą” rajdowego Audi Quattro.
Pierwsza generacja TT była oparta na VW Golfie i Skodzie Octavii, ale to nie przeszkodziło „TT-ce” w osiągnięciu sukcesu. W aucie montowano też kultowy motor VR6 konstrukcji Volkswagena. Druga generacja TT była już zupełnie nową konstrukcją, opartą na bazie ramy przestrzennej. Oprócz szkieletu nośnego, 69% karoserii zostało wykonanych z aluminium, dzięki czemu auto zyskało na lekkości.
Najnowsza, trzecia generacja Audi TT pojawiła się w 2014 roku i była najdłużej produkowaną. W ciągu 25 lat produkcji, na ulice wyjechało 662 762 egzemplarzy Audi TT. Obok Audi R8, które także już kończy swój żywot było to jedyne, czysto sportowe auto w gamie Audi. Samochód był chwalony za lekkość i dobre właściwości jezdne. Pochwały popłynęły też od Jeremiego Clarksona, który był fanem TT.
Ostatni egzemplarz Audi TT to wersja TTS w kolorze Chronos Gray Metallic, przyozdobiony ciemnym chromem i 20-calowymi felgami. Produkcja wszystkich trzech generacji Audi TT miała miejsce w węgierskim Győr.
Audi TT I
25 lat temu, w październiku 1998 roku zadebiutowało pierwsze Audi TT, które wywołało uśmiech na twarzach wielu fanów motoryzacji. Był to pierwszy sportowy model marki z Ingolstadt, którego wyczekiwało wielu. Początkowo auto oferowano ze świetnym 20-zaworowym silnikiem 1.8 z turbodoładowaniem w dwóch wersjach: 180 KM z napędem na przednią oś lub 225 KM z napędem Quattro. Mocniejsza wersja różniła się od podstawowej większą turbosprężarką, zmodyfikowanym układem wydechowym oraz dodatkowym intercoolerem.
Rok później pojawiła się odmiana roadster. Potem auto zmodernizowano dodając tylny spojler, ESP w standardzie oraz zmodyfikowano zawieszenie.
W 2003 roku pojawił się nowy, kultowy już silnik VR6 o pojemności 3.2 i mocy 250 KM, seryjnie wyposażony w napęd Quattro. Rok później wprowadzono, raczkującą dopiero dwusprzęgłową skrzynię biegów S tronic.
Aż do połowy 2006 roku z linii produkcyjnej w Győr zjechało 178 765 Audi TT Coupé pierwszej generacji (Typ 8N). W latach 1999-2006 powstało dokładnie 90 733 Audi TT Roadster.
Audi TT II
Zaprojektowane przez Waltera de Silvę Audi TT drugiej generacji pojawiło się w 2006 roku. Auto urosło o kilka centymetrów w każdą stronę, co było wyczuwalne we wnętrzu. Mimo to drugie TT było lżejsze i 50% sztywniejsze niż poprzednik dzięki skonstruowaniu samochodu na bazie ramy przestrzennej. Do konstrukcji użyto w większości aluminium, co nadało sztywności i lekkości.
Auto początkowo było dostępne z 200-konnym silnikiem z Golfa GTI, potem wprowadzono także 250-konny wariant V6. W 2009 roku po raz pierwszy pojawiło się Audi TT z mocnym 5-cylindrowym silnikiem w wariancie TT RS. Samochód swoim silnikiem nawiązywał do kultowego Audi Quattro, które podbijało rajdowe oesy. Ten motor przetrwał aż do końca istnienia Audi TT. Warto dodać, że ta jednostka aż dziewięć razy z rzędu otrzymała tytuł „International Engine of the Year”.
Rok później auto przeszło facelifting, a z oferty wycofano jednostką 3.2 V6, ze względu na normy spalin. Druga generacja Audi TT po raz pierwszy dostępna była także z dieslem 2.0 TDI.
Przełomowym rozwiązaniem drugiej generacji TT było adaptacyjne zawieszenie Audi Magnetic Ride. Dzięki niemu amortyzatory dopasowują siłę tłumienia do rodzaju drogi, a dzięki specjalnemu systemowi magnesów zawieszenie mogło znacznie się usztywnić.
Audi TT RS III
Ostatnia, trzecia generacja Audi TT pojawiła się w marcu 2014 roku w Genewie. Auto pokazano od razu wraz z wariantem sportowym TTS o mocy 310 KM. Auto zyskało nowoczesny wygląd, matrycowe światła LED, a także wirtualny kokpit.
Ostatni facelifting auto przeszło w 2018 roku. Wówczas zapowiadano, że powstanie czterodrzwiowa wersja TT, coś na wzór Porsche Panamera w mniejszej skali. Niestety, informacja o zakończeniu produkcji Audi TT jest gwoździem do trumny tego modelu.
Koniec historii Audi TT zasmuciło wielu fanów motoryzacji, bowiem małych sportowych modeli nie ma na rynku zbyt wiele. Auto było konkurentem m.in. dla Porsche Cayman, czy BMW Serii 2. Będziemy wspominać z sentymentem…
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: