Katarzyna Frendl

Audi A4 B8 (2007-2015) – opis modelu, silniki, dane, częste usterki. Czego się wystrzegać przy kupnie?

Audi A4 B8 to jeden z najbardziej popularnych modeli z drugiej ręki, który sprowadzają Polacy z zagranicy. Przyglądamy się fenomenowi tego auta i przestrzegamy przed jego wadami.

Spis treści

Audi A4 od wielu lat plasuje się w ścisłej czołówce najczęściej sprowadzanych aut używanych. W ubiegłym roku zajmowało nawet pierwsze miejsce. W swoim segmencie oraz grupie wiekowej to jedna z droższych propozycji w zakupie, jednak kusi solidnym wykonaniem i doskonałym zaopatrzeniem w części zamienne. Oto najważniejsze informacje na temat tego modelu oraz unikalne dane statystyczne przygotowane w oparciu o raporty carVertical.

Audi A4 B8 – opis modelu

Audi A4 B8 to samochód przednionapędowy. Droższe wersje są wyposażone w stały napęd na cztery koła quattro, który należy do najlepszych tego typu rozwiązań na rynku. Nie tylko doskonale sprawdza się podczas jazdy, ale także nie generuje większych kosztów. Unikalną cechą modelu jest wzdłużne ułożenie układu napędowego. Większość samochodów, które są przednionapędowe, ma silnik umieszczony poprzecznie.

Samochód był produkowany jako sedan i kombi (Avant). Dostępna jest także podwyższona i uterenowiona wersja kombi, czyli A4 Allroad. Na bazie A4 B8 powstały jeszcze coupe i liftback, ale są one już oznaczone inaczej – A5, A5 Sportback.

Pod względem zabezpieczenia antykorozyjnego A4 B8 to ścisła rynkowa czołówka, ale i tak auto nie jest idealne. Podczas oględzin warto zwrócić uwagę na stan przednich błotników i dokładnie obejrzeć tylną klapę. Właśnie tam mogą się już pojawiać pierwsze oznaki korozji.

Jeśli kupujesz wersję lepiej wyposażoną, zwróć szczególną uwagę na działanie takich elementów jak oświetlenie ksenonowe/LED, aktywny tempomat, czujniki parkowania, czujniki zmierzchu i deszczu. W autach odbudowanych po wypadku te elementy mogą być nadal uszkodzone, a ich naprawa/wymiana okazuje się naprawdę droga – Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny i szef komunikacji w carVertical

Audi A4 – silniki

Najczęściej sprowadzaną wersją silnikową jest dwulitrowy diesel. Występuje w wielu wersjach mocy, ale wszystkie są już na szczęście zasilane układem common rail. To znacznie lepsze jednostki niż starsze 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami. Mimo bardzo dobrych opinii warto sprawdzić stan układu wtryskowego (w filtrze paliwa szukamy opiłków ze zużywającej się pompy wysokiego ciśnienia) oraz profilaktycznie wymienić rozrząd i skontrolować napęd pompy oleju. Inny, popularny silnik to oczywiście bardzo mocny turbodieslel 3.0 TDI V6. Na ogół nikt nie sprzedaje takiego auta zbyt tanio. Jeśli w ogłoszeniach pojawia się jakaś okazja, może mieć zużyty łańcuchowy rozrząd.

Koszt wymiany to zwykle ponad 6 tys. zł, więc może być pretekstem do sprzedaży samochodu i trzeba na to uważać. Obok 3.0 TDI V6 pojawiają się także wersje 2.7 TDI V6. To bardzo podoba konstrukcja, tyle że ma nieco słabsze osiągi.  Wszystkie silniki benzynowe mają bezpośredni wtrysk paliwa. Z jednej strony świadczy to o nowoczesności i wpływa pozytywnie na obniżenie zużycia paliwa, z drugiej – drastycznie zmniejsza opłacalność ewentualnej przeróbki na zasilanie LPG. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że odmiany 4-cylindrowe aż do 2012 roku miały problem z nadmiernym zużyciem oleju silnikowego. Po tej dacie jest znacznie lepiej. Niezłą opinią cieszą się silniki V6 3.0 TFSI oraz 3.2 FSI, ale to oferta niszowa.

Audi A4 B8
Audi A4 B8

Audi A4 B8 – ważne zalecenia

Opisywana generacja B8, podobnie jak wszystkie inne generacje A4 są wyposażone w wielowahaczowe zawieszenie ze stopów lekkich. Zapewnia ono doskonałą trakcję i do minimum redukuje wpływ układu napędowego na kierownicę. Niestety – jeśli się zużyje jest kosztowne w naprawie. Chodzi zwłaszcza o zawieszenie przednie. Koszt kompletu dobrej jakości części zamiennych to ok. 3000 zł.    

Audi A4 B8 – w statystykach

W według szacunków carVertical wśród wszystkich Audi A4 ujętych w bazie średnia wartość „cofnięcia licznika” dla tego modelu to 42 476 km, a udział aut powypadkowych wynosi 50%

Marka/modelProcent aut
 z cofniętym licznikiem
Średnia wartość cofnięcia licznikaProcent aut powypadkowych
Audi A410 %42 47650%

Oto typowe przebiegi Audi A4 w bazie carVertical. Podajemy maksymalne wartości dla poszczególnych roczników oraz wartości średnie. Jak widać nie ma bezpośredniego związku przebiegu z rocznikiem. Bardzo duże przebiegi są równie prawdopodobne w młodszych, jak też w starszych autach.

RocznikPrzebieg maksymalny (w km)Przebieg średni (w km)
1995420 125187 430
1996377 547202 519
1997386 492186 248
1998380 143216 290
1999421 088211 155
2000446 592214 155
2001721 233186 368
2002766 796205 250
2003609 964207 469
2004545 681205 827
2005493 556202 158
2006706 291190 722
2007653 627196 161
2008782 874190 193
2009657 376206 546
2010724 250194 953
2011770 000191 468
2012520 157188 299
2013614 041179 282
2014363 406161 023
2015671 420148 671
2016303 999129 248
2017600 797126 634
2018735 52599 345
2019474 49251 231
2020137 48334 182
202126 3069 675

Zobacz też nasz materiał o Volkswagenie Passacie B5 tutaj.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze