6 zasad, o których warto pamiętać zanim wyruszycie w pierwszą podróż kamperem
Wakacje w kamperze to sposób na podróże bez samolotów i możliwość doświadczania wolności podczas pandemii. Polacy coraz częściej przeobrażają auta w mobilne mieszkania i rezygnują z hoteli. Chociaż kempingowanie oferuje nam niezależność, może nieść za sobą wiele zagrożeń.
Uważaj na nocnych włamywaczy.
Okradanie kamperów nocą jest coraz powszechniejszym zjawiskiem, ponieważ włamywacze doskonale radzą sobie z podstawowymi zabezpieczeniami pojazdu. W trosce o swoje bezpieczeństwo, warto zamontować w aucie czujniki oparów chloroformu, którym złodzieje nierzadko usypiają pasażerów. Pomocne będą również dodatkowe zabezpieczenia drzwi specjalnymi, przeznaczonymi do kamperów zamkami. Aby uniknąć włamania, nie należy parkować pojazdu w miejscach nieprzeznaczonych do noclegów: na opuszczonych parkingach, plaży itp.
Pamiętaj, że kamperem nie można stawać wszędzie.
Chociaż podróżowanie kamperem kojarzy się z nieograniczoną wolnością, powszechne przekonanie, że można nim stawać wszędzie, jest niesłuszne. Zaledwie w kilku krajach Europy biwakowanie “na dziko” jest legalne. Przykładami takich państw są Norwegia, Szwecja czy Finlandia. Wyruszając w podróż, należy zapoznać się z umiejscowieniem kempingów i parkować tylko w miejscach do tego przeznaczonych. Szczególnie w sezonie turystycznym, ograniczenia dotyczące postoju są bardziej restrykcyjne. Warto zapłacić za nocleg w odpowiednim miejscu, aby uniknąć wysokiego mandatu.
Bądź ostrożny, kiedy podróżujesz po zalesionych obszarach.
Wyprawa kamperem wiąże się często z jazdą po drogach szybkiego ruchu przebiegających przez tereny zalesione. Wymaga to od kierowcy wzmożonej ostrożności ze względu na okoliczne ekosystemy. Szczególnie w kolizji z tak dużym pojazdem, potrącone zwierzę nie ma szans na przeżycie, a pasażerowie mogą doznać poważnych obrażeń. Chcąc ograniczyć ryzyko wypadku, można sięgnąć po nowe technologie, takie jak urządzenie Siren7. Wykorzystanie dźwięku w zakresie od 1,5 do 3 kHZ pozwala na ostrzeżenie zwierzęcia o zbliżającym się pojeździe. Gadżet ten osiąga głośność nawet 120 decybeli dla ucha dzikich zwierząt, co powoduje, że jego skuteczność jest stuprocentowa.
Potrenuj jeżdżenie dużym pojazdem zanim wyruszysz w długą podróż.
Według badań przeprowadzonych przez Trafikverket, szwedzkie ministerstwo transportu, wraz ze wzrostem popularności kamperów, rośnie także liczba osób, które tracą życie w wypadkach drogowych. Z przeprowadzonych testów zderzeniowych wynika, że najmniej bezpieczne są kampery typu integral, na co wpływa ich nieodporna na uderzenia konstrukcja. Niebezpieczeństwo wynika również z braku ostrożności samych kierowców, którzy nie przywykli do prowadzenia aut o dużych gabarytach. Prowadząc pojazd tego typu należy pamiętać, że jego rozmiar wpływa na drogę hamowania, parkowanie i orientację przestrzenną.
Pilnuj wagi pojazdu i unikaj przeciążeń.
Wybierając się w podróż kamperem zabieramy ze sobą tylko podstawowy bagaż, ale również rowery i inne akcesoria. Większość pojazdów tego typu posiada homologację dla Dopuszczalnej Masy Całkowitej (DMC), która nie przekracza 3,5 tony. Niestety ich ładowność jest mocno ograniczona. Jazda przeciążonym samochodem grozi mandatem i koniecznością doprowadzenia jego wagi do zgodnej z przeznaczeniem pojazdu (co wiąże się z wyrzuceniem nadprogramowego balastu) i generuje ryzyko niebezpiecznego wypadku na drodze. Warto pamiętać, że w przypadku kolizji, kamperów o przekroczonym DMC nie obowiązuje ubezpieczenie.
Wykup odpowiednie ubezpieczenie
Koszty ubezpieczenia zależą od rodzaju kampera, jego wartości oraz destynacji i długości naszej podróży. Ubezpieczenie AC będzie droższe, niż w przypadku klasycznych aut. Należy wskazać przedmioty, które chcemy ubezpieczyć np. w razie kradzieży. Warto wiedzieć, że nie każde towarzystwo ubezpieczeniowe zadba o ubezpieczenie typu Assistance naszego kampera, ze względu na brak odpowiedniej lawety i auta zastępczego o zbliżonych gabarytach.
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!