5 powodów, dla których warto zadbać o opony tego lata
Często kierowcom wydaje się, że kwestia opon nie jest priorytetowa. Opony są jednak nadal ważnym czynnikiem bezpieczeństwa na drodze. Używanie opon zimowych latem można łatwo uznać za mniejszy kłopot niż ich zmianę na letnie. Jednak dzięki letnim oponom w dobrym stanie podróżować będzie znacznie bezpieczniej. Wyjaśniamy, dlaczego warto zajrzeć, co się kręci pod samochodem.
5 powodów, dla których warto zadbać o opony tego lata:
Opony letnie zatrzymują się szybciej na mokrej nawierzchni
Nowoczesne opony zimowe są przeznaczone do bezpiecznej jazdy po śniegu, lodzie, błocie pośniegowym i w umiarkowanym deszczu, ale w przypadku letniej ulewy znacznie lepsze są opony letnie. Droga hamowania w przypadku zużytej opony zimowej na mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/h jest o ponad 12 metrów dłuższa niż w przypadku opony letniej w dobrym stanie. To ponad dwie długości samochodu, czyli duża różnica, kiedy trzeba zatrzymać się nagle, by nie uderzyć w przeszkodę na drodze.
Opony letnie zapobiegają aquaplaningowi
Aquaplaning to zjawisko polegające na tym, że opona traci kontakt z drogą, kiedy między nawierzchnią a bieżnikiem zgromadzi się za dużo wody. Skutkuje to niekontrolowanym poślizgiem, podczas którego kierowcy pozostaje tylko mieć nadzieję, że wszystko dobrze się skończy. Opony zimowe mogą znakomicie sobie radzić ze slushplaningiem, czyli analogicznym zjawiskiem na błocie pośniegowym, ale nie mogą się równać z oponami letnimi po wjechaniu w głęboką wodę. Opona letnia poradzi sobie z szybkością ponad 80 km/h na mokrej drodze przed wpadnięciem w aquaplaning, podczas gdy zużyta opona zimowa wpadnie w niekontrolowany poślizg już przy 60 km/h.
Opony letnie zwiększają wygodę i precyzję jazdy
Opony zarówno letnie, jak i zimowe wydają się podobnymi czarnymi kółkami, ale to tylko wrażenie. Opony letnie i zimowe różnią się zasadniczo. Wszystkie elementy opon zimowych: od wzoru bieżnika po miększą mieszankę gumową opracowano z myślą o bezpiecznej jeździe w chłodniejszych warunkach. Nie tylko nie sprawdzają się one dobrze w lecie, ale też niszczą się szybciej od nagrzanej nawierzchni i tracą bezpieczne właściwości na kolejną zimę.
Martin Dražík, menedżer produktu na Europę w Nokian Tyres, wyjaśnia co charakteryzuje letnie opony:
Z kolei opony letnie powstają z myślą o bezpieczeństwie i komforcie jazdy latem. Ciepłe ulice w miastach i gorące autostrady, które niszczą opony zimowe, stanowią środowisko naturalne dla opon letnich. Umożliwiają one łatwą jazdę, precyzyjne kierowanie i szybką reakcję na każdy ruch kierownicą. Dzięki temu jazda jest nie tylko bardziej komfortowa, ale też bezpieczniejsza, kiedy trzeba wykonać błyskawiczny manewr w celu ominięcia czegoś na drodze.
Stan i jakość opon to ważne czynniki bezpieczeństwa
Jeżeli chodzi o zmianę opon, to wrzucanie pod samochód byle czego nie gwarantuje bezpiecznej jazdy. Przed zmianą opon na letnie trzeba sprawdzić ich stan. Jeżeli głębokość bieżnika jest mniejsza niż 4 mm, warto rozważyć zakup nowych opon, bo te nie będą już bezpieczne na mokrej nawierzchni. Przed wyruszeniem w drogę warto też sprawdzić opony pod kątem nierównomiernego zużycia i nacięć lub rozdarć. Nie wolno używać żadnych opon wyglądających na uszkodzone. Nie należy też stosować opon mających ponad 10 lat lub używanych od ponad 6 lat.
Sprzedawcy opon są dobrze przygotowani do obsługi klientów
Sprzedawcy opon dbają o to, by klienci mogli bezpiecznie odwiedzać ich sklepy. Wiele sieci ma zaawansowane programy dezynfekcji i zapewnienia odpowiedniej, bezpiecznej odległości między personelem a klientami. Warto też pamiętać, że wielu sprzedawców prowadzi sklepy internetowe, w których można zamówić i opłacić produkty oraz usługi, a także skontaktować się z pracownikami w razie pytań lub by uzyskać pomoc.
Źródło informacji: Nokian Tyres, opracowanie własne
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”