Edyta Klim

Darmowe siłownie dla kierowców – rozmowa z Iwoną „Trucking girl” Blecharczyk

Kierowcy zawodowi w związku z siedzącym trybem pracy są narażeni na wiele schorzeń. Fundacja Truckers Life dba o szerzenie dobrych nawyków wśród kierowców, buduje dla nich siłownie i zapewnia pomoc medyczną w nagłych przypadkach.

Siłownie zewnętrzne dla kierowców zlokalizowane na parkingach przy największych stacjach paliwowych i jest to pierwszy tego typu projekt w Europie:

– Postanowiliśmy pomóc kierowców w zmianie ich dotychczasowych nawyków i podniesieniu jakości życia. Tak powstał pomysł na zewnętrzne siłownie w miejscach odpoczynku kierowców. Nasze parki treningowe pomagają kierowcom w rozruszaniu kości, mięśni i stawów, zastałych po wielogodzinnej jeździe ciężarówką, służą zwiększeniu wydolności serca i płuc, poprawie koordynacji ruchowej, a także pozwalają na odpoczynek w aktywny sposób – mówi Grzegorz Haładus Managing Director Truckers Life.

Gdzie są siłownie?

Nowy Bentley Bentayga ze sportowym układem wydechowym Akrapovič i specjalną kolekcją akcesoriów

– W tej chwili w całej Polsce mamy 13 czynnych i dostępnych bezpłatnie obiektów treningowych dla kierowców. Są one zlokalizowane na stacjach benzynowych przy drogach krajowych, ekspresowych i autostradach. Siłownie składają się z 4 urządzeń do ćwiczeń, na których w jednym czasie może ćwiczyć 7 kierowców. W ramach siłowni znajdują się m.in. takie urządzenia jak Orbitrek, Drabinka do ćwiczeń, Ławeczka, Krzesło do wyciskania, czy Biegacz. Urządzenia pozwalają na wykonanie kompletnego treningu wzmacniającego i rozluźniającego. Wszystkie siłownie są dostępne bezpłatnie i ćwiczyć na nich może każdy podróżny, który po prostu zatrzyma się na jednym z obiektów – bez względu na to czy jest kierowcą ciężarówki czy osobówki.

Opiekunami i sponsorami obiektów są znane i cenione marki z branży transportowej, m.in. Mercedes-Benz, Europart Polska, Grupa Citronex, czy właściciel Systemu Trans.eu. Obecnie mamy zakontraktowanych jeszcze 8 dodatkowych siłowni, które powstaną wczesną wiosną tego roku. Nowe obiekty pojawią się na atrakcyjnych, uczęszczanych i popularnych wśród kierowców lokalizacjach. W tym roku planujemy zbudować jeszcze kilkadziesiąt podobnych obiektów, bo jak pokazuje nasza sieć – polscy kierowcy pokochali outdoorowe siłownie! Cały czas szukamy osób i firm, które pomogą nam w realizacji tej idei – dodaje Grzegorz Haładus.

A trener Paweł Zaremba z krakowskiej Paweł Zaremba Academy specjalnie dla kierowców opracował zestawy ćwiczeń, które można wykonywać na siłowniach fundacji, a także we własnej kabinie (można je np. wykorzystać podczas długiej podróży samochodem osobowym). Prezentuje je ambasadorka kampanii Iwona Blecharczyk na stronie: http://www.truckerslife.eu/zestawy-cwiczen-dla-kierowcow

Ćwiczenia mają przede wszystkim zapobiegać chorobom zawodowym kierowców, które w 70% dotyczą układu kostno-stawowego, 40% sercowo-naczyniowego, 32 % pokarmowego, a w 18 % są to choroby związane z psychiką kierowcy. Są one spowodowane głównie: siedzącym trybem życia, biernym wypoczynkiem, niewłaściwą dietą, stresem i paleniem papierosów.

Ale Fundacja nie tylko uczy zapobiegać chorobom, ale i pomaga je leczyć! Dodatkowo w ramach inicjatywy DocStop powstaje europejska sieć szpitali i placówek medycznych, w których kierowcy otrzymują błyskawiczną pomoc medyczną w razie złego samopoczucia. Warto o tym myśleć, ponieważ przyczyną ok. 10-15% wszystkich wypadków drogowych z udziałem ciężarówek jest zły stan zdrowia kierowców!

– DocStop od wielu lat z powodzeniem funkcjonuje na pozostałych europejskich rynkach m.in. w Niemczech, Danii czy Austrii. Idea działania projektu jest prosta: kierowca, który w trakcie prowadzenia ciężarówki źle się poczuje, dzwoni na specjalną infolinię ADAC Truck Serwis i podaje swoją aktualną pozycję oraz kierunek jazdy. W odpowiedzi otrzymuje adres i kontakt najbliższej placówki medycznej, współpracującej w ramach inicjatywy DocStop, w której otrzyma pomoc. Kierowca otrzymuje także namiary stacji, na której może zostawić swój pojazd na czas wizyty w placówce medycznej. Do placówki medycznej kierowca dostaje się taksówką, a w przypadku poważnego stanu, obsługa stacji jest zobowiązana do jej wezwania. Współpracujące w ramach naszej sieci placówki mają podpisane kontrakty z NFZ, co oznacza, że ubezpieczonemu kierowcy pomoc medyczna jest świadczona bezpłatnie. To samo dotyczy kierowców z innych krajów UE (w przypadku tych kierowców konieczne jest okazanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego EKUZ). W tej chwili w Polsce funkcjonują 2 punkty medyczne: w Przychodni Kama w Kątach Wrocławskich (niedaleko autostrady A4), a także w Nowym Szpitalu w Świebodzinie. Ponad 700 podobnych punktów funkcjonuje w Niemczech. W tym roku chcemy uruchomić 20 dodatkowych punktów medycznych w ramach sieci DocStop – mówi Grzegorz Haładus.

Ambasadorką kampanii Truckers Life jest Iwona Blecharczyk, która jest od kilku lat kierowcą zawodowym. Opowiedziała nam, jak dba o swoją kondycję w i po pracy:

Czy długi czas w jednej pozycji podczas pracy za kierownicą stwarza problemy zdrowotne?

Oj tak, to jest dla mnie spory problem. O ile mam szczęście, że nie przytyłam, tak mój kręgosłup bardzo ciężko znosi pracę za kierownicą. Dlatego też zawsze jeżdżę w działach, gdzie dużo pracuje się fizycznie. Przez pewien okres jeździłam chłodnią i była to praca wymarzona. Czas idealnie rozplanowany przez dyspozytorów i zero pośpiechu, brak pracy fizycznej, i trasy po całej Europie. Ale po trzech miesiącach takiej pracy, jedynie za kierownicą, mój kręgosłup bolał tak bardzo, że właściwie już nic nie mogłam robić – siedzieć, chodzić czy leżeć. Dlatego zrezygnowałam z tamtej pracy i wróciłam do swojej „firanki” i pasów. Z tego powodu też, bardzo promuję projekt fundacji Truckers Life, która buduje zewnętrzne siłownie na często uczęszczanych parkingach. Kierowca może tam porozciągać się i trochę poćwiczyć. Czasem tylko 15 min. ćwiczeń dziennie – może zrobić różnicę. Gdy nie mam dużo pracy fizycznej, ani siłowni pod ręką, to staram się poćwiczyć w ciężarówce. Są kierowcy, którzy po 20 latach takiej pracy nie mają żadnych problemów ze zdrowiem, to są z reguły Ci, którzy uprawiali jakąś formę ruchu. Spotkałam też takich, którzy po 10 latach jeździli już w pasach dla ciężarowców. Wszystko zależy od organizmu.

Co Ty sama robisz by utrzymać dobrą kondycję? Jaka jest Twoja ulubiona forma aktywności i kiedy masz na nią czas?

Przede wszystkim pracuje fizycznie. Każdy załadunek czy rozładunek – to kilka godzin pracy przy zabezpieczeniu ładunku ciężkimi łańcuchami, pasami transportowymi czy plandeką. A gdy mam dzień samej jazdy, to przed snem poświęcam ok. 15 min. na ćwiczenia. Weekendy zwykle poświęcam na odpoczynek, ponieważ po tygodniu pracy jestem fizycznie bardzo zmęczona. Ale mimo wszystko staram się, chociaż w jeden dzień „poćwiczyć z Chodakowską” (śmiech).

 

11 samochodów przyszłości od Peugeota - całkowicie wyposażone i gotowe do jazdy. Znacie wszystkie?

Trudno jest utrzymać figurę pracując za kierownicą? Jak wygląda u Ciebie regularność i jakość posiłków?

Ja mam to szczęście, że nie mam problemu z tyciem. Ale myślę, że poza „dobrymi genami” pomaga mi też to, że myślę o tym – co i ile jem. Przede wszystkim staram się słuchać swojego ciała i dawać mu to, na co ma ochotę. W trasie jem przeważnie ryby, sałatki, jajka, sery, jogurty i owoce. Raczej nie jem mięsa, bo nie mam na nie ochoty. Tak samo jest z chlebem. A do tego dużo wody z cytryną. Czasami nie jem słodyczy przez kilka tygodniu, by potem zjeść czekoladę w godzinę (śmiech). Jeżeli chodzi o regularność posiłków, to jest jeden wielki chaos! Raz pracuje w dzień, potem w nocy i już sama nie wiem, czy jem śniadanie czy obiad? Dlatego tak ważne jest dla mnie słuchanie swojego organizmu. On sam wie najlepiej, czego mu potrzeba.

Jaka jest Twoim zdaniem recepta na zapobieganie chorobom zawodowym kierowców?

Według mnie, bardzo ważną kwestią w tym zawodzie jest żywienie i ruch. Najlepiej jest samemu coś przygotowywać codziennie do zjedzenia lub mieć zapasy z domu. Najgorszą opcją jest fast food, czy też życie na kanapkach lub (o zgrozo) zupkach chińskich. No i do tego ruch. Część kierowców ma go w pakiecie (śmiech) – przy załadunkach i rozładunkach. Inni powinni codziennie znaleźć 15 min. na rozciąganie, a w weekendy basen lub długi spacer.

Sieć siłowni, a także sieć punktów medycznych jest na bieżąco aktualizowana na stronie http://www.truckerslife.eu

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

śliczna dziewczyna i bardzo sympatyczna 🙂

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze