Ewa Pertyńska

Test Lancia Thema – ku doskonałości!

Z daleka rozpoznajesz rysy Chryslera 300C. Jak zawsze przez chwilę ulegasz wrażeniu wywołanym gabarytami i elegancją limuzyny. Im bardziej zmniejsza się dystans dzielący cię od samochodu, tym więcej szczegółów dostrzegasz. Migotanie perłowego lakieru, dostojny kształt reflektorów i... logo Lancii.

Monumentalna sylwetka Lancii Thema od razu przywodzi na myśl postacie celebrytów niespiesznie przemierzających ulice na tylnym siedzeniu limuzyny, w ekskluzywnym otoczeniu. Trudno się temu dziwić – mimo że Chrysler 300C, na którym wzorowana jest Thema, zaprezentowany został 11 lat temu, w 2003 roku, auto nie odbiega od innych modeli swojej klasy.

Wszechogarniający luksus
Przestrzeń wnętrza zaskakuje – auto ma ponad 5 metrów długości! Elektrycznie sterowane i podgrzewane siedzenia, lusterka i kierownica zawierają się w standardowym wyposażeniu wielu samochodów, jednak ich obecność jest zawsze mile widziana. Same fotele są miękkie, jednocześnie nie powodują efektu zapadania się w nie. Są szerokie i wygodne. Uchwyty na napoje, umiejscowione między przednimi siedzeniami, są zasuwane. Ponadto każdy z nich może być niezależnie podgrzewany lub chłodzony. Oprócz elementów plastikowych w czarnym kolorze i metalowych listew, oko cieszą wstawki z prawdziwego drewna. Te cechy w połączeniu z beżową i czarną skórą tworzą znakomitą kompozycję. Nad ekranem komputera pokładowego znajduje się klasyczny zegarek tarczowy z logiem Lancii. Samochód jest pięcioosobowy, jednak wyższa osoba siedząca na środku tylnej kanapy może odczuwać pewien dyskomfort, ze względu na dość nisko osadzony dach. Ponadto kanapa samym kształtem daje świadectwo przeznaczenia samochodu – środkowe siedzisko jest właściwie poduszką, której zadaniem jest zmaksymalizowanie wygody osób siedzących po bokach. Limuzyna jednak jest limuzyną i skupienie się na komforcie pasażera jest głównym założeniem powstania auta, nie zaś tworzenie samochodu zdolnego pomieścić i przemieścić większą grupę osób. W tym przypadku, mimo wszystko, pozostawiono taką możliwość, gdyby zaistniała potrzeba wykorzystania Themy jako bagażówki.

Mercedes-Benz eScooter

Elektronika – dobry kumpel
System bezkluczykowy pozwala uruchomić silnik za pomocą guzika. Hamulec postojowy jest zamontowany przy pedałach od strony drzwi jako trzeci. Automatyczna regulacja ustawienia pedałów jest niesamowitym wręcz udogodnieniem, bardzo rzadko obecnie spotykanym.

Deska rozdzielcza nie atakuje kierowcy niepotrzebnymi sygnałami świetlnymi, obrotomierz i prędkościomierz podświetlone są niebieskim, łagodnym kolorem. Komputer pozwala oddać się jeździe bez zbędnego niepokoju, kontrolując ciśnienie powietrza w kołach i stany poszczególnych elementów samochodu. W momencie, gdy choćby ciśnienie w oponach wymaga naszej reakcji, przy zegarach pojawia się ikonka, a na ekranie wyświetla się komunikat wyjaśniający przyczynę. Nawigacja wydaje czytelne i jasne komendy umożliwiające szybkie dotarcie do celu. Zarządzanie funkcjami samochodu odbywa się niemal całkowicie, dzięki systemowi guzików i pokręteł na kierownicy. Dzięki nim możemy sprawdzić wszystkie dane dotyczące bieżącej trasy, zasięg paliwa, odtwarzany utwór bądź stację radiową, czy wykonać połączenie za pośrednictwem podłączonego przez łącze Bluetooth telefonu. System audio umożliwia słuchanie różnych gatunków muzycznych wydobywając dobrej jakości dźwięk.

Pat Moss: kariera w cieniu brata

Z werwą!
Silnik benzynowy o pojemności 3.6 i mocy 286 KM, w który wyposażony był egzemplarz testowy, doskonale radzi sobie napędzając niemal dwutonową limuzynę. Moment obrotowy wartości 340 Nm sprawia, że przy pierwszym mocniejszym naciśnięciu pedału gazu, ta wielka maszyna zbiera się z nieoczekiwaną werwą i w ciągu 7,7 sekundy ma na „szafie” setkę. 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów wyposażona jest w tryb sportowy, który utrzymuje obroty na wyższym poziomie i przyspiesza czas reakcji samochodu na rozkazy kierowcy. Rzut okiem na średnie zużycie paliwa niektórym może zepsuć humor. Nie można się oczywiście spodziewać po samochodzie takich gabarytów oraz o takim układzie napędowym, by był ekonomiczny porównywalnie do typowego małego auta miejskiego. Wartość ok. 14,5 l/100 km przy jeździe w mieście nie jest tragicznym wynikiem. Oznacza to jednak, że zbiornik paliwa o pojemności 72 litrów bardzo szybko „wysycha”, co przy intensywnym użytkowaniu samochodu na co dzień może długodystansowo owocować zawarciem przyjaźni z pracownikami okolicznej stacji benzynowej. W gruncie rzeczy osoba, która kupuje Themę, zwykle nie przykłada zbyt dużej wagi do kwestii finansowych…

Systemy bezpieczeństwa takie jak ABS, ESP, czy monitorowanie martwego pola wokół samochodu podwyższają poziom bezpieczeństwa pasażerów i jednocześnie ich poczucie komfortu. Tryb ECO umożliwia oszczędność paliwa w pewnym zakresie. System kamer i czujników umożliwia bezpieczne manewrowanie ponadpięciometrowym autem bez większych problemów. Jeżeli ktoś ma na względzie zużycie paliwa i niezaspokojone wręcz pragnienie samochodu, może z czystym sercem ruszyć w trasę. Bagażnik o pojemności 460 litrów bez problemów pomieści kilka bagaży, pozwalając spokojnie i wygodnie odbyć podróż.

Na dwoje babka wróżyła
Kilka niedoskonałości jednak rzuca się w oczy. Warto zwrócić uwagę na wspomniany już hamulec postojowy. Jest dość często spotykany w amerykańskich samochodach (a tej narodowości był Chrysler 300C), jednak umiejscowiony jest na tyle nietypowo, że trudno go zlokalizować nie szukając wzrokiem pod stopami. Ma to swoje wady i zalety, bo lokalizacja pedału właściwie wyklucza możliwość bezmyślnego pomylenia go z pedałem sprzęgła, jeśli za kierownicą siedzi osoba nawykła do jazdy z manualną skrzynią biegów. Oczywistą konsekwencją problemów z trafieniem w hamulec jest stwarzanie niebezpieczeństwa, gdy na przykład na światłach tracimy sekundy na poszukiwaniach, przy okazji tamując ruch. Podejrzewam jednak, że użytkując samochód przez dłuższy okres można się przyzwyczaić i pozbyć tego problemu. Kolejną cechą, która nieco zaburza bardzo dobrą opinię ogólną auta jest pewna cecha nawigacji. Cały system jest anglojęzyczny, a nową destynację GPS można zaprogramować jedynie w trakcie postoju. Paradoksalnie wszystkie pozostałe funkcje są dostępne w każdych warunkach, więc ten konkretny przypadek sprawia wrażenie nielogicznego i bezpodstawnego. Oczywiście jakakolwiek ingerencja i rozproszenie uwagi poprzez zajmowanie się komputerem, a nie drogą, jest niepożądana, jednak jeśli producent w pewien sposób próbuje zmusić kierowcę do patrzenia na drogę, to wyłączenie tylko jednej opcji jest niekonsekwencją. Pomijam już kwestię innych możliwości, jak choćby obecność pasażera, który równie dobrze poradziłby sobie z ustawieniem celu podróży, bez konieczności angażowania do tego osoby kierującej. Ostatnim, co można zarzucić Themie, jest efekt uboczny wygody foteli – na zakrętach, przy większych przeciążeniach dają uczucie niestabilności.

Pat Moss: kariera w cieniu brata

Ocena
Reasumując Lancia Thema jest samochodem idealnie odwzorowującym wizję tego, co pojawia się nam w głowie na hasło „limuzyna”. Począwszy od sylwetki, przez pracę silnika aż do luksusowego, komfortowego wnętrza. Zgodnie z tym obrazem nie jest to samochód typowo miejski. Poza paroma mankamentami auto jest bardzo dobre, fantastycznie skomponowane i warte swej ceny.

Koszt Lancii Themy zaczyna się od 226 900 złotych za wersję z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 3.0 i mocy 239 KM oraz 228 200 złotych za silnik benzynowy 3.6 i 286 KM.

Na tak:
– wysoka jakość wykończenia i dbałość o detale
– bardzo dobra praca silnika w stosunku do gabarytów auta
– elektryczna regulacja pedałów
– bardzo wygodne fotele
– udogodnienia takie jak podgrzewanie i chłodzenie napojów w uchwytach

Na nie:
– ograniczone zarządzanie nawigacją w trakcie jazdy
– utrudniony dostęp do hamulca postojowego
– budowa foteli niedająca stuprocentowej stabilności

Dane techniczne Lancia Thema 3.6 l.:
Silnik – benzynowy
Pojemność – 3604 cm3
Moc – 286 KM przy 6000 obr/min
Moment obrotowy – 340 Nm przy 4650 obr/min
Skrzynia biegów – automatyczna, 8-biegowa
Prędkość maksymalna – 240 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h – 7,7 sekundy
Napęd – na 4 koła
Masa – 1800 kg
Pojemność bagażnika – 460 litrów
Długość/szerokość/wysokość – 507/190/149 cm

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze