Pierwsza wygrana Porsche 919 Hybrid – Mark Webber w szpitalu
Zespół Porsche odniósł największy sukces w swoim debiutanckim sezonie - prototyp 919 Hybrid zwyciężył w finałowym wyścigu Długodystansowych Mistrzostw Świata (WEC) w São Paulo. Na mniej niż pół godziny przed końcem 6-godzinnego wyścigu Mark Webber (Australia) miał ciężki wypadek za kierownicą drugiego egzemplarza 919 Hybrid.
Prototyp Porsche 919 Hybrid, prowadzony przez Romaina Dumasa (Francja), Neela Janiego (Szwajcaria) oraz Marca Lieba (Niemcy), zwyciężył w finałowym wyścigu Długodystansowych Mistrzostw Świata (WEC) w São Paulo. Pierwszej wygranej zespołu Porsche towarzyszyły jednak dramatyczne okoliczności. Na mniej niż pół godziny przed końcem 6-godzinnego wyścigu Mark Webber (Australia) miał ciężki wypadek za kierownicą drugiego egzemplarza 919 Hybrid, który dzielił z Timo Bernhardem (Niemcy) oraz Brendonem Hartleyem (Nowa Zelandia). Na ostatnim, szybkim zakręcie toru Webber mocno uderzył w bariery ochronne. Wcześniej był na szóstej pozycji. Wyścig zakończono za samochodem bezpieczeństwa, a zwycięski bolid poprowadził do mety Neel Jani. Mark Webber spędził noc w szpitalu w São Paulo po wypadku, do którego doszło wczoraj w trakcie 6-godzinnego wyścigu Długodystansowych Mistrzostw Świata (WEC). Kierowca Porsche doznał wstrząśnienia mózgu i stłuczeń. Obecnie znajduje się pod obserwacją lokalnych lekarzy, w towarzystwie kolegów z zespołu. Jego powrót do Wielkiej Brytanii ma nastąpić jeszcze w tygodniu.
„Jestem cały obolały, nieźle posiniaczony, do tego strasznie boli mnie głowa. Nie pamiętam wypadku ani tego, jak do niego doszło. Zespół analizuje przebieg sytuacji, aby poznać więcej szczegółów. Dziękuję ekipie medycznej na torze i tutaj, w szpitalu – zrobiliście świetną robotę, jestem w dobrych rękach” – powiedział Webber dzisiaj rano. „Cieszę się, że chłopaki z bolidu numer 14 dowieźli zwycięstwo do mety. To fantastyczna końcówka sezonu, z niecierpliwością czekam już na kolejne starty”.
Przebieg wyścigu – samochód nr 20
Bernhard ruszył z pole position i miał 12 sekund przewagi, gdy po 38 okrążeniach zdawał bolid Webberowi. Mimo problemów związanych z ruchem na torze Webber utrzymał prowadzenie i przekazał samochód Hartleyowi po 79. okrążeniu. Niestety, marzenia o zwycięstwie szybko minęły – z powodu niezidentyfikowanego problemu silnik Porsche nagle stracił moc. Gdy po 119 „kółkach” miejsce Hartleya zajął
Bernhard, samochód był na trzecim miejscu. Hartley wrócił za kierownicę po wywieszeniu żółtej flagi po 153 okrążeniach. Nim 40 okrążeń później zastąpił go Webber, załoga spadła na szóste miejsce. Po 227. okrążeniu kierowca po raz ostatni zjechał do boksu, a na 239. – niespełna pół godziny przed końcem wyścigu – miał ciężki wypadek na ostatnim, szybkim zakręcie toru.
Przebieg wyścigu – samochód nr 14
Lieb wystartował z drugiej pozycji, ale już na pierwszym okrążeniu został wyprzedzony przez Toyotę. Po zaciętej walce o powrót na poprzednią lokatę i pokonaniu 37 okrążeń przekazał samochód – wciąż trzeci w stawce – Janiemu. Szwajcar kontynuował rywalizację z Toyotą, pojazdy zamieniły się miejscami, ale przy zdawaniu auta Dumasowi po 76 „kółkach” Porsche nadal było trzecie. Dumas
wyprzedził Toyotę na 88. okrążeniu, gdy doszło do jej kontaktu z innym pojazdem. Na 105. okrążeniu musiał zjechać do boksu z uwagi na uszkodzenie prawej tylnej strony bolidu. Wówczas za kierownicę ponownie wsiadł Lieb, który objął prowadzenie 14 „kółek” później, gdy w bliźniaczym aucie wystąpiły problemy. Po 144 okrążeniach z powrotem zdał wóz Dumasowi, a ten – po 183 okrążeniach – Janiemu. Kierowca, jadący początkowo na drugiej pozycji, podczas finałowego pit stopu na 222. okrążeniu nie wysiadł z samochodu. By zaoszczędzić czas, zaryzykował i zrezygnował z wymianu ogumienia. Było warto.
Wyniki 6-godzinnego wyścigu w São Paulo:
1. Dumas/Jani/Lieb (F/CH/D), Porsche 919 Hybrid, 249 okrążeń
2. Davidson/Buemi (GB/CH), Toyota TS040 Hybrid, – 0,170 s
3. Di Grassi/Duval/Kristensen (BRA/F/DK), Audi R18 e-tron quattro, – 1 okrążenie
4. Wurz/Sarrazin/Conway (A/F/GB), Toyota TS040 Hybrid, – 1 okrążenie
5. Fässler/Lotterer/Tréluyer (CH/D/F), Audi R18 e-tron quattro, – 1 okrążenie
Klasyfikacja kierowców po 8 rundach Długodystansowych Mistrzostwach Świata (WEC):
1. Davidson/Buemi (GB/CH), Toyota, 166 (Mistrzowie Świata)
2. Lotterer/Tréluyer/Fässler (D/F/CH), Audi, 127
3. Dumas/Jani/Lieb (F/CH/D), Porsche, 117
4. Di Grassi/Kristensen (BRA/DK), Audi, 117
5. Wurz/Sarrazin (A/F), Toyota, 116
6. Lapierre (F), Toyota, 96
7. Duval (F), Audi, 81
8. Nakajima (J), Toyota, 71
9. Bernhard/Hartley/Webber (D/NZ/AUS), Porsche, 64,5
Klasyfikacja konstruktorów:
1. Toyota, 289 (World Champion)
2. Audi, 244
3. Porsche, 193
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: