Jak jeździć nocą?
Jazda w nocy poza obszarem zabudowanym jest bardziej niebezpieczna i trudniejsza niż za dnia. Podstawowym powodem jest ograniczony zasięg widzenia drogi, przeszkód oraz innych uczestników ruchu drogowego. W takich warunkach widoczność zależy głównie od sprawnego oświetlenia zewnętrznego pojazdu, od czystości reflektorów oraz od czystości przedniej szyby.
Kierowca nie może wyjeżdżać na ulicę autem, które ma niesprawne oświetlenie zewnętrzne, bez względu na porę dnia czy nocy. Zabrudzone reflektory i szyby mogą w nocy radykalnie ograniczyć widoczność. Warto w czasie długiej nocnej podróży kilkakrotnie starannie na stacji benzynowej umyć reflektory, tylne światła i szyby.
Aby w nocy określić ewentualną obecność przeszkód na drodze, kierowcy mogą wykorzystywać światła innych pojazdów. Jeśli ktoś jedzie kilkaset metrów przed nami, jego tylne światła pozycyjne i błyskające od czasu do czasu światła stopu mogą nas informować na przykład o przeszkodach na drodze. Jeśli światła lub poświata auta nadjeżdżającego z naprzeciwka nagle znikają, oznacza to, że najprawdopodobniej znalazł się on za pagórkiem. Nie wolno wtedy rozpoczynać wyprzedzania, gdyż za chwilę pojazd ten pojawi się przed nami.
fot. Renault |
Ocena odległości i prędkości w nocy na podstawie świateł jest bardzo utrudniona. Ewentualne błędy
w ocenie mogą wynikać z nietypowo usytuowanych świateł. Na przykład wąsko ustawione reflektory przeciwmgielne stwarzają złudzenie, że samochód wydaje się być dalej niż jest w rzeczywistości.
Ważnym elementem bezpiecznej jazdy nocą są prawidłowo ustawione reflektory. Niewłaściwie ustawione oświetlenie zewnętrzne pojazdów oślepia kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka i powoduje chwilową utratę zdolności widzenia.
Zagrożenie stanowią również niemający świateł odblaskowych inni użytkownicy dróg – piesi bądź rowerzyści. Piesi ze względów bezpieczeństwa nie powinni poruszać się nocą poboczem. Jeśli jest taka konieczność powinni posiadać elementy odblaskowe i najlepiej ubranie w jasnych, odbijających światło kolorach.
Źródło: Szkoła Jazdy Renault
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: