Koniec lata, początkiem dla motocyklistów z kat. B
Już od 24 sierpnia kierowcy mający od 3 lat prawo jazdy kategorii B, będą mogli poruszać się jednośladami o poj. 125 cm3.
Nowelizacja „Ustawy o kierujących pojazdami” trafiła do Dziennika Ustaw 24 lipca i już 30 dni od tej daty zacznie obowiązywać. A dokładniej, pozwoli kierowcy posiadającemu prawo jazdy kat. B minimum 3 lata, poruszać się pojazdem o pojemności 125 cm3 – o ile moc silnika nie przekroczy 11 kW, a stosunek mocy do masy własnej nie przekroczy 0,1 kW/kg. Przypominamy, że każdy motocykl lub skuter w swoim dowodzie rejestracyjnym ma rubryki określające jego masę (pole G), moc w kilowatach (P.2) oraz stosunek mocy do masy (Q).
Modele nowych motocykli i skuterów, które są dostępne na rynku i spełniają wymogi ustawy wymieniłyśmy tutaj.
Prawie wszystkie motocykle używane o pojemności do 125 cm3 spełniają wymogi ustawy, jednak czujność należy wykazać przy modelach lekkich i/lub dwusuwowych (2T), bo najczęściej w nich stosunek mocy do masy może przekroczyć wskazaną w ustawie wartość. Warto wtedy zajrzeć do danych technicznych modelu i obliczyć ostatnią wartość.
Kierowcy kat. B z pewnością znają przepisy drogowe i wiedzą także, jak zmienia się biegi i do czego służy sprzęgło. Jednak radzimy zachować dużą dozę rozsądku przy przesiadaniu się na motocykl. Na kursie prawa jazdy kat. A instruktor wyjeżdża na miasto z kursantem po minimum 5 godzinach jazdy po placu. Kursant powinien umieć dobrze panować nad równowagą, zmieniać biegi, sprawnie hamować i przyspieszać. Te same wytyczne powinny się tyczyć każdego kierowcy kat. B, który zamierza wyjechać na drogę, a niewiele miał wcześniej do czynienia z jednośladami.
Warto wykupić kilka godzin nauki jazdy, bądź poprosić o pomoc w nauce znajomego motocyklistę. Dobrze jest też przejrzeć materiały w sieci o nauce jazdy jednośladem czy książkę o technice jazdy (np. „Motocyklista Doskonały”) i dowiedzieć się, jak działa przeciwskręt, jak płynnie wykonywać manewry, wchodzić w zakręty, czy skutecznie hamować awaryjnie.
Lektury „motocyklowe” |
Motocykl w niewprawnych rękach może przynieś więcej szkody niż pożytku – ustawa, która daje większą swobodę, może niejednego wpędzić w duże kłopoty. Apelujemy więc o rozsądek, prędkości dostosowane do umiejętności i naukę jazdy w bezpiecznych (dla siebie i innych) warunkach.
Życzymy wielu niezapomnianych wrażeń z pierwszych przejażdżek motocyklowych!
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: