Rajd Polski 2014 – dzień drugi (piątek) w skrócie
Kierowcy Volkswagen Motorsport zdominowali walkę na piątkowym etapie LOTOS 71. Rajdu Polski, który w części odbył się na Litwie. Sebastien Ogier i Andreas Mikkelsen wygrali cztery z pięciu rozegranych prób.
Jedna z nich padła łupem Madsa Ostberga (Citroen Total Abu Dhabi World Rally Team). Przed dwoma kolejnymi etapami przewaga aktualnego mistrza świata, Ogiera nad 25-letnim Mikkelsenem wynosi zaledwie 0,9 sekundy. Po wczorajszym dachowaniu z dobrej strony pokazał się Robert Kubica, który awansował na 8. miejsce.
Rajd Polski 2014: – podsumowanie dnia pierwszego (czwartek) – tutaj Zawodniczki w Rajdzie Polski 2014 – tutaj |
Po trzech czwartkowych odcinkach specjalnych, 68 załóg startujących w LOTOS 71. Rajdzie Polski udało się w piątkowy poranek 27. czerwca na Litwę, gdzie po raz pierwszy w historii zawitały Rajdowe Mistrzostwa Świata. Zanim jednak załogi przekroczyły granicę, musiały się one zmierzyć z liczącą 12,89 km próbą Wieliczki, która zlokalizowana była w okolicach Olecka. Na pierwszym oesie piątkowego etapu najlepszy czas uzyskał Andreas Mikkelsen dzięki czemu norweski zawodnik wysunął się na prowadzenie. Tuż za kierowcą Volkswagena Polo R WRC dość niespodziewanie znalazł się jadący Hyundaiem i20 WRC Nowozelandczyk Hayden Paddon. Polscy kibicie szczególnie byli zadowoleni z wyniku Roberta Kubicy, który na sprinterskich Wieliczkach uzyskał trzeci czas, tracąc do Mikkelsena zaledwie 1,1 s. Dzięki temu polski kierowca awansował z 12. na 10. pozycję. Liderujący po czwartkowej części LOTOS 71. Rajdu Polski Sebastien Ogier stracił do zwycięzcy próby ponad 3 sekundy i spadł w klasyfikacji generalnej na 2. miejsce.
fot. Motocaina.pl |
Po wjeździe na Litwę załogi zmierzyły się z dwiema próbami, po czym udały się na zdalny serwis zlokalizowany w malowniczych Druskiennikach. Pierwszy z oesów o nazwie Kapciamiestis na skutek zniszczonej nawierzchni spowodowanej opadami deszczu został skrócony z pierwotnych 26,61 km do 12,92 km. Na tym odcinku najlepszy okazał się Mads Ostberg w Citroenie DS3 WRC, dla którego było to pierwsze oesowe zwycięstwo w LOTOS 71. Rajdzie Polski. Ze względu na miękką nawierzchnię, zawodnicy startujący z przodu mieli ułatwione zadanie i osiągali wyraźnie lepsze czasy. Tym razem Andreas Mikkelsen był wolniejszy od Sebastiena Ogiera. Mistrz świata zdołał zniwelować stratę do swojego kolegi z zespołu do zaledwie 0,1 s. Pechowcem pierwszej litewskiej próby był Michał Sołowow, który zbyt szybko wjechał w jeden z zakrętów i jego samochód dachował. Na skutek tego zdarzenia, które dodatkowo doprowadziło do urwania półosi trzykrotny rajdowy wicemistrz Europy stracił niemal 10 minut i nie wystartował do kolejnej próby. Ostatecznie kierowca Forda Fiest RS WRC wycofał się z rajdu. Na odcinku Margionys po raz kolejny okazało się, że kierowcy z jadący na początku stawki są w uprzywilejowanej sytuacji. Po trzecim oesowym zwycięstwie prowadzenie w LOTOS 71. Rajdzie Polski odzyskał Sebastien Ogier, a Jari-Matti Latvala zanotował trzeci czas, co dało mu awans na 4. pozycję w klasyfikacji generalnej przed wizytą w Druskiennikach.
Drugi przejazd odcinków Kapciamiestis i Margionys został odwołany z powodu zbyt dużej liczby kibiców na trasie a także zniszczonej nawierzchni oraz głębokich kolein powstałych po pierwszym przejeździe tych prób. W tej sytuacji zawodnicy powrócili do Polski, gdzie do rozegrania został drugi przejazd odcinka Wieliczki oraz superoesu Mikołajki Arena. Na Wieliczkach po raz kolejny najszybsi byli kierowcy Volkswagena. Podobnie jak podczas pierwszego przejazdu, najlepszy czas uzyskał Andreas Mikkelsen dzięki czemu młody Norweg po raz kolejny wysunął się na pozycję lidera. Kolejne przetasowanie nastąpiło na pozycjach 8. i 9. Robert Kubica zanotował siódmy czas co dało mu awans do czołowej ósemki. Krakowianin skorzystał na pechu Thierry’ego Neuville’a. Lider zespołu Hyundaia pod koniec próby miał awarię hamulców i stracił niespełna 20 sekund.
Piątkowy etap zakończył drugi przejazd superoesu Mikołajki Arena. Podobnie jak w czwartek, najlepszy czas uzyskał Sebastien Ogier co dało francuskiemu kierowcy ponowne prowadzenie w LOTOS 71. Rajdzie Polski. Na liczącej zaledwie 2,50 km próbie Robert Kubica zanotował trzeci czas.
Zacięta walka trwa również w kategorii WRC 2, gdzie o czołowe pozycję walczą dwaj kierowcy Fordów Fiesta R5. Po piątkowym etapie na czele klasyfikacji znajduje się Estończyk Ott Tanak, który wyprzedza Fina Jariego Ketomę. Z rywalizacji o podium odpadł Karl Kruuda, który na drugim przejeździe odcinka Wieliczki zaliczył dachowanie. W mistrzostwach Junior WRC po piątkowej części LOTOS 71. Rajdu Polski lideruje francuski zawodnik Stephane Lefebvre.
Sobota 28 czerwca będzie najdłuższym dniem w programie LOTOS 71. Rajdu Polski. Zawodnicy pokonają aż dziesięć odcinków specjalnych o łącznej długości 161,58. Kluczowy dla losów rywalizacji może być podwójny przejazd próby Gołdap liczącej aż 35,17 km. Podobnie jak w czwartek i piątek zmagania zakończy superoes Mikołajki Arena.
LOTOS 71. Rajd Polski – klasyfikacja po OS 10:
1. Sébastien Ogier (FRA)/Julien Ingrassia (FRA) Volkswagen Polo R WRC 47min 22.4 s
2. Andreas Mikkelsen (NOR)/Ole Floene (NOR) Volkswagen Polo R WRC 47min 23.3 s
3. Mads Østberg (NOR)/Jonas Andersson (SWE) Citroën DS3 WRC 47min 41.9 s
4. Jari-Matti Latvala (FIN)/Miikka Anttila (FIN) Volkswagen Polo R WRC 47min 54.4 s
5. Kris Meeke (GBR)/Paul Nagle (IRL) Citroën DS3 WRC 48min 02.4 s
6. Juha Hanninen (FIN)/Tomi Tuominen (FIN) Hyundai i20 WRC 48min 09.2 s
7. Mikko Hirvonen (FIN)/Jarmo Lehtinen (FIN) Ford Fiesta RS WRC 48min 29.2 s
8. Robert Kubica (POL)/Maciej Szczepaniak (POL) Ford Fiesta R5 WRC 48min 38.5 s
9. Thierry Neuville (BEL)/Nicolas Gilsoul (BEL) Hyundai i20 WRC 48min 45.2 s
10. Elfyn Evans (GBR)/Daniel Barritt (GBR) Ford Fiesta R5 WRC 48min 43.8 s
Wypowiedzi po OS Wieliczki (1) Długość: 12.89 km
Numer 1. OGIER/INGRASSIA
„Na trasie było wiele luźnego szutru. Odcinek był bardzo szybki. Myślę, że stracę tu sporo czasu.”
Numer 2. LATVALA/ANTTILA
„To był fantastyczny odcinek, identyczny jakie można spotkać w Finlandii. Wreszcie na mojej twarzy pojawił się uśmiech.”
Numer 4. ǾSTBERG/ANDERSSON
„To był naprawdę szybki odcinek. Powinienem jechać szybciej, ale w niektórych partach jechałem zbyt ostrożnie.
Numer 9 MIKKELSEN/FLOENE
„To był dobry odcinek dla nas. Nie popełniliśmy żadnego błędu. W kilku miejscach można było jechać szybciej.”
Numer 5. HIRVONEN/LEHTINEN
„Jest dużo lepiej niż wczoraj. Teraz już wiem dlaczego w czwartek straciłem tak dużo czasu. Po prostu miałem niewłaściwe notatki.”
Numer 6. EVANS/BARRITT
„W niektórych miejscach musiałem czyścić drogę. Było lepiej niż wczoraj, ale nadal nie mogę znaleźć odpowiedniego rytmu. Nadal jest wiele do poprawienia zwłaszcza na szybkich partiach.”
Numer 3. MEEKE/NAGLE
„To był bardzo szybki odcinek. Przy tak dużych prędkościach jest trudno zaufać w 100 procentach notatkom. Nie mniej jednak czerpałem sporą radość z jazdy po tym oesie.”
Numer 7. NEUVILLE/GILSOUL
„Było dobrze, ale na jednym ze skrzyżowań wpadłem do rowu. Miałem sporo szczęścia, że udało mi się z niego wyjechać.”
Numer 21. PROKOP/TOMANEK
„Samchód nadal jest bardzo podsterowny.”
Numer 16. SOLBERG/MINOR
„To był świetny odcinek. Samochód spisuje się lepiej niż wczoraj. Jestem zadowolony ze swojej prędkości.”
Numer 10. KUBICA/SZCZEPANIAK
„Jestem bardzo zadowolony. Wczoraj za bardzo wyszły moje przyzwyczajenia z wyścigów i popełniłem błąd. Teraz jestem dość pewny siebie.”
Numer 8. HANNINEN/TUOMINEN
„Nie jechałem tak dobrze jak wczoraj. Zbyt często hamowałem w miejscach, gdy nie było potrzeby tego robić.”
Numer 20. PADDON/KENNARD
„Mam zbyt wolny opis trasy. Odcinek był świetny. Sporo skorzystałem z faktu, że nie musiałem czyścić trasy.”
Numer 11. SOŁOWOW/BARAN
„Na starcie powiedziano mi, że nie można ciąć zakrętów. Zgasiłem silnik i całkowicie straciłem koncentrację.
Numer 22. HOŁOWCZYC/KURZEJA
„Przed odcinkiem powiedziano nam, że nie można ciąć zakrętów. Byłem nieco zdezorientowany.”
Numer 32. KRUUDA/JARVEOJA
„To był bardzo dobry odcinek. Niestety nie udało się nam do końca usunąć awarii samochodu, którą mieliśmy wczoraj.”
Numer 35. KETOMAA/LIDNSTROM
„Jestem zadowolony z prowadzenia samochodu. Nie jest jeszcze perfekcyjny, ale generalnie jest OK.”
Numer 36. TANAK/MOLDER
„Na tak szybkich odcinkach jest bardzo trudno uzyskać przewagę nad konkurencją. Samochód spisuje się świetnie.”
Wypowiedzi po OS Kapciamiestis (1) Długość: 26.61 km
Odcinek został skrócony do 12,92 km
Numer 1. OGIER/INGRASSIA
„W lesie nie było najgorzej. W innych partach było wiele luźnego szutru i odcinek był dość szybki.”
Numer 2. LATVALA/ANTTILA
„Niestety na odcinku nie było wytyczonej właściwej linii. Generalnie samochód spisuje się dobrze, chociaż nadal można w nim coś poprawić. Nawierzchnia była bardzo piaszczysta i odcinek był dość zdradliwy.”
Numer 4. ǾSTBERG/ANDERSSON
„Na tym odcinku było lepiej niż na Wieliczkach. Byłem szybszy od Ogiera, ale to nadal za mało. W niektórych miejscach nie hamowałem w odpowiednich miejscach i jechałem zbyt szeroko.”
Numer 9 MIKKELSEN/FLOENE
„Wszystko w porządku. Nie było tak szybko jak na poprzednim odcinku, ale ogólnie jest dobrze. W niektórych miejscach pojechałem zbyt ostrożnie.”
Numer 5. HIRVONEN/LEHTINEN
„Na odcinku było sporo kolein. Jadę bardzo wolno, prawdopodobnie dlatego, że podczas zapoznania z trasą warunki były zupełnie inne.
Numer 6. EVANS/BARRITT
„To był zdradliwy odcinek. Samochód nie prowadzi się tak jak powinien. Są problemy z przyczepnością.”
Numer 3. MEEKE/NAGLE
„Tak jak się spodziewałem na odcinku były duże koleiny i nie mogłem jechać z pełną prędkością. Straciłem sporo czasu. Nie wiem co będzie na drugiej pętli.”
Numer 7. NEUVILLE/GILSOUL
„Nie czuję się dobrze z notatkami, które mam. Zbyt dużo zwalniam, zupełnie niepotrzebnie.”
Numer 21. PROKOP/TOMANEK
„Nawierzchnia była bardzo grząska. Nie jestem zadowolony z samochodu. Coś jest nie tak.”
Numer 16. SOLBERG/MINOR
„Samochód jest bardzo dobry. Zmieniliśmy nieco ustawienie zawieszenia i teraz znacznie lepiej się prowadzi.”
Numer 10. KUBICA/SZCZEPANIAK
„Odcinek był dość ciężki, ale najważniejsze, że jestem bardzo zrelaksowany.”
Numer 8. HANNINEN/TUOMINEN
„Straciłem zbyt dużo czasu. Na odcinku były duże koleiny i mogłem się rozpędzić.”
Numer 20. PADDON/KENNARD
„Na koleinach trzeba bardzo mocno trzymać kierownicę, bo wszystko może się wydarzyć.”
Numer 22. HOŁOWCZYC/KURZEJA
„Coś się stało z Michałem Sołowowem, którego minąłem. To musiała być jakaś awaria. Oprócz tego wszystko w porządku.”
Numer 32. KRUUDA/JARVEOJA
„Odcinek był zupełnie inny od tego, jak miało to miejsce podczas zapoznania z trasą. Żałuję, że samochód nie ma takiej mocy, jak bym chciał.”
Numer 35. KETOMAA/LINSTROM
„Nie do końca jestem zadowolony ze swojej jazdy, ale generalnie jest OK. Na trasie w miejscach hamowań są duże koleiny.”
Numer 11. SOŁOWOW/BARAN
„Źle wjechałem w zakręt. Było za szybko. Samochód dachował. Nie wiem jaki jest problem, ale straciliśmy dużo czasu.”
Wypowiedzi po OS Margionys 1 (1) Długość: 17.97 km
Numer 1. OGIER/INGRASSIA
„Wreszcie mam przewagę startując na początku stawku. Odcinek był nieco wilgotny i to mi odpowiadało.”
Numer 2. LATVALA/ANTTILA
„Nie wiem co się dzieje, ale nie mam odpowiedniej motywacji, aby walczyć o zwycięstwo. W tym momencie skupiam się na ukończeniu rajdu w czołowej piątce.”
Numer 4. ǾSTBERG/ANDERSSON
„Nie było źle. Straciłem nieco czasu, ale nic nie mogę na to poradzić.”
Numer 9 MIKKELSEN/FLOENE
„Starałem się bardzo. Jechał tak szybko jak potrafię.”
Numer 5. HIRVONEN/LEHTINEN
„Nie wiem co się dzieje, ale nie mogę jechać tak jak bym chciał. Niektóre fragmenty były błotniste. Nie jestem zbyt pewny siebie.”
Numer 6. EVANS/BARRITT
„Odcinek był bardzo zdradliwy. Od połowy oesu nie mogłem znaleźć odpowiedniego rytmu. Na odcinku są spore koleiny. Podczas serwisu postaramy się podnieść nieco zawieszenie.”
Numer 3. MEEKE/NAGLE
„Niekiedy pierwszy zawodnik ma gorzej z powodu pozycji startowej. Na tym rajdzie jest na odwrót. Być może rozwiązaniem byłoby gdybym przyjechał na ten rajd jako lider mistrzostw. Na odcinku są duże koleiny.”
Numer 7. NEUVILLE/GILSOUL
„Odcinek był koszmarny. Było na nim wiele kolein i było bardzo niebezpiecznie.”
Numer 21. PROKOP/TOMANEK
„Było lepiej niż na poprzednim oesie. Oczywiście jest daleko od ideału. Odcinek był bardzo zniszczony.”
Numer 16. SOLBERG/MINOR
„Koleiny są bardzo głębokie. Mimo to staram się jechać tak szybko jak to tylko możliwe.”
Numer 10. KUBICA/SZCZEPANIAK
„Na pewno nie pomaga nam pozycja startowa. Zawodnicy jadący z przodu mają o wiele lepiej. Odcinki na Litwie bardzo się różnią od tych w Polsce. Te są bardziej grząskie i jedzie się w koleinie, co przy moim ograniczeniach nie jest ułatwieniem.”
Numer 8. HANNINEN/TUOMINEN
„Wydaje mi się, że rozgrywanie tych odcinków po raz drugi nie jest najlepszym rozwiązaniem. Straciłem sporo czasu.”
Odcinek Kapciamiestis 2 i Margionys 2 został odwołany z powodu zbyt dużej liczby kibiców na trasie a także zniszczonej nawierzchni oraz głębokich kolein powstałych po pierwszym przejeździe tej próby.
Wypowiedzi po OS Wieliczki (2) Długość: 12.89 km
Numer 1. OGIER/INGRASSIA
„Ten odcinek był bardzo dobry. Jestem zadowolony. Myślałem, że będzie musiał czyścić drogę, ale nie było takiego problemu. Mamy dobrą pozycję przed jutrzejszym etapem.”
Numer 2. LATVALA/ANTTILA
„To był bardzo dobry odcinek z szybkimi łukami. Przed jutrzejszymi odcinkami dobrze się czuję i odzyskałem pewność siebie.”
Numer 4. ǾSTBERG/ANDERSSON
„Chyba dobrze pojechałem, ale czas nie jest wystarczająco dobry. Nad odcinkiem unosił się kurz i w niektórych miejscach to był problem.”
Numer 9. MIKKELSEN/FLOENE
„To był wspaniały odcinek. Mówiąc szczerze nie wiem czy jeszcze można było jechać szybciej. Najważniejsze, że czerpię ogromną radość z jazdy.”
Numer 5. HIRVONEN/LEHTINEN
„Jest lepiej niż na poprzednim przejeździe. Mam nadzieję, że jutro poprawię swoją formę.”
Numer 3. MEEKE/NAGLE
„Niezbyt wiele mogę już zrobić. Na Litwie straciłem bardzo dużo czasu i to jest frustrujące.”
Numer 7. NEUVILLE/GILSOUL
Problem z tylnymi hamulcami. Kierowca zatrzymał się za PKC w celu oględzin samochodu. Z hamulców wydostał się ogień, załoga użyła gaśnic.
„Pod koniec odcinka zaczęły się problemy z hamulcami. Udało nam się ukończyć odcinek. Liczę, że uda nam się dotrzeć do parku serwisowego.”
Numer 35. KETOMAA/LINSTROM
„To był dobry dzień. Jadę tak szybko jak tylko potrafię. Mam nadzieję, że jutro będzie podobnie.”
Numer 41. FUCHS/MUSSANO
„Na początku odcinka było sporo kurzu.”
Numer 36. TANAK/MOLDER
„To był dobry dzień. Samochód spisywał się dobrze. Na ostatnim odcinku słońce było bardzo nisko co utrudniało jazdę.”
Update: Gorzkie Wieliczki dla Oleksowicza
Po problemach z silnikiem na przedostatnim piątkowym odcinku specjalnym, Maciej Oleksowicz i Michał Kuśnierz byli zmuszeni przedwcześnie zakończyć rywalizację w 71. Rajdzie Polski. W serwisie mechanicy zespołu Inter Cars Castrol TRW sprawdzili czy awaria silnika Forda Fiesty R5 jest możliwa do usunięcia. Jeśli udałoby się naprawić samochód, to dzięki systemowi Rally 2 zobaczylibyśmy Maćka i Michała na odcinkach specjalnych polskiej rundy WRC. Jednak awaria okazała się niemożliwa do naprawienia w warunkach rajdowego serwisu. W związku z tym załoga wycofała się z 71. Rajdu Polski.
Maciek Oleksowicz:
– W serwisie okazało się, że w cylindrze, który nie pracował w ogóle nie ma kompresji, więc jest to dużo bardziej poważna usterka, niż pierwotnie sądziliśmy. To oznacza koniec rajdu dla mnie i dla Michała. Szkoda, bo runda mistrzostw świata w Polsce jest wyjątkowym wydarzeniem i chcieliśmy w nim uczestniczyć do końca. Bardzo żałujemy dzisiejszych odcinków specjalnych, bo zapowiadały się na niesamowicie fajne i emocjonujące. Szczególnie szkoda Chmielewa i najdłuższej w rajdzie Gołdapi. Cieszymy się, że mogliśmy tu wystartować i dostarczyć kibicom trochę emocji. Bardzo dziękujemy wszystkim za wsparcie i ciepłe słowa. Teraz nasi mechanicy wyciągają silnik z samochodu, żeby M-Sport mógł go zabrać do Wielkiej Brytanii na szczegółową inspekcje, która pozwoli wyjaśnić przyczyny tak poważnej awarii.
66 załóg wystartuje do sobotniego etapu LOTOS 71. Rajdu Polski. Z zawodów odpadli też Michał Sołowow i Karl Kruuda.
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: