Rajd Polski 2014 – dzień trzeci (sobota) w skrócie
Sebastien Ogier z zespołu Volkswagen Motorsport pewnie zmierza po swoje 5. w sezonie i 21. w karierze zwycięstwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Aktualny mistrz świata o minutę wyprzedza swojego zespołowego kolegę Andreasa Mikkelsena liderując w LOTOS 71. Rajdzie Polski.
Przed czterema niedzielnymi oesami trwa zacięta walka o najniższy stopień podium. Nadal mają niego szanse: Thierry Neuville, Mikko Hirvonen, Juho Hanninen i Jari-Matti Latvala, który po uszkodzeniu zawieszenia na pierwszej pętli stracił półtorej minuty. LOTOS 71. Rajd Polski nie układa się szczęśliwie dla polskich załóg jadących samochodami WRC. Po wczorajszym odpadnięciu z walki Michała Sołowowa, w sobotę rywalizację przedwcześnie zakończyli Krzysztof Hołowczyc i Robert Kubica.
Rajd Polski 2014: – podsumowanie dnia pierwszego (czwartek) – tutaj – podsumowanie dnia drugiego (piątek) – tutaj Zawodniczki w Rajdzie Polski 2014 – tutaj |
Walkę na najdłuższym w LOTOS 71. Rajdzie Polski etapie rozpoczął liczący zaledwie 6,75 km odcinek Chmielewo, który był rozgrywany również w 2009 roku, gdy polski klasyk po raz ostatni stanowił rundę Rajdowych Mistrzostw Świata. Zgodnie z przewidywaniami ton rywalizacji nadali kierowcy Volkswagen Motorsport. Tym razem najszybszy był Andreas Mikkelsen, który do 0,4 s zniwelował swoją stratę do liderującego Sebastiena Ogiera. Trzeci czas uzyskał kierowca Citroena DS3 WRC Mads Ostberg, dzięki czemu umocnił się on na trzeciej pozycji. Chmielewo to odcinek dobrze znany Robertowi Kubicy. To właśnie na nim w 2013 podczas testów przed LOTOS 70. Rajdem Polski krakowianin zaliczył dachowanie. Tym razem obyło się bez błędów i Kubica ze Szczepaniakiem uzyskali 7. czas nadal utrzymując swoją 8. pozycję w klasyfikacji generalnej.
Na pierwszym przejeździe liczącego 14,41 km odcinka Stare Juhy wielu kierowców popełniło błąd na śliskiej partii wytyczonej po kostce. Jednym z niewielu zawodników, który ustrzegł się błędu w tym miejscu był Mads Ostberg. Dzięki temu Norweg odniósł swoje drugie oesowe zwycięstwo w LOTOS 71. Rajdzie Polski. Największym pechowcem tej próby był Andreas Mikkelsen, który już na samym początku obrócił swojego Volkswagena Polo R WRC i stracił niespełna 13 sekund. To pozwoliło Ogierowi na powiększenie swojej przewagi nad swoim kolegą z zespołu do 10,1 sekundy. Po relatywnie słabym początku rajdu, pewność siebie odzyskał Thierry Neuville (Hyundai i20 WRC), który na 0,6 sekundy zbliżył się do zajmującego 8. miejsce Roberta Kubicy.
Rajd Polski 2014 – OS Chmielewo – Sebastien Ogier z Volkswagen Motorsport |
fot. Motocaina.pl |
Trzynasty odcinek specjalny nie był szczęśliwy dla trzykrotnego zwycięzcy Rajdu Polski, Krzysztofa Hołowczyca. Na liczącej 15,76 km próbie Babki kierowca Forda Fiesty RS WRC zaliczył dachowanie i wycofał się z rywalizacji. Po raz kolejny dobry czas zanotował Thierry Neuville, który wyprzedził Roberta Kubicę i awansował na 8. pozycję. Po błędzie na poprzedniej próbie, tym razem bezbłędny przejazd zaliczył Sebastien Ogier sięgając po piąte oesowe zwycięstwo w LOTOS 71. Rajdzie Polski. Jego największy rywal i zarazem kolega z zespołu Volkswagen Motorsport, Andreas Mikkelsen nie mógł odnaleźć właściwego rytmu tracąc do obecnego mistrza świata 4,1 sekundy. Na skutek wypadku cypryjsko-austriackiej załogi Panikos Polykarpou/Gerald Winter (Citroen DS3 R3) odcinek został przerwany. Kolejnym zawodnikom nadano czas Zbigniewa Staniszewskiego (8:27,2 s).
Czternasta próba to najdłuższy w rajdzie oes Gołdap liczący aż 35,17 km. Zgodnie z przewidywaniami to właśnie na tym odcinku doszło do największych dramatów w czołówce. Pierwszym pechowcem był Elfyn Evans, który zatrzymał się tuż przed metą z uszkodzonym przednim zawieszeniem. Walijczyk został zmuszony do skorzystania z systemu Rally2. Kris Meeke przebił oponę i stracił ponad 2 minuty spadając z 5. na 11 miejsce. Na tej samej próbie jego kolega z fabrycznej ekipy Citroena, Mads Ostberg uderzył w kamień, dachował i urwał lewe przednie koło. W samochodzie Norwega doszło również do uszkodzenia klatki bezpieczeństwa i nie było mowy o skorzystaniu z systemu Rallu2. Jari-Matti Latvala miał podobną przygodę. Po uderzeniu w głaz Fin ukończył oes z uszkodzonym lewym przednim amortyzatorem, który przebił maskę. Stojący w poprzek drogi samochód Ostberga w dużym stopniu zwolnił Sebastiena Ogiera, który stracił ponad 18 sekund do Mikkelsena. Całej sprawie przyjrzał się jednak dyrektor zawodów, który po analizie międzyczasów Ogiera postanowił nadać mu czas 17 min 21,7 s co oznaczało, że mistrz świata podniósł do sześciu liczbę oesowych zwycięstw w LOTOS 71. Rajdzie Polski. Podobnie było na kończącej pierwszą sobotnią pętle odcinku Baranowo. Ogier ponownie uzyskał najlepszy czas powiększając przewagę nad Andreasem Mikkelsenem. Na tej samej próbie niespełna półtorej minuty stracił Jari-Matti Latvala. Fin nie zdołał naprawić uszkodzonego zawieszenia i spadł na 7. pozycję za Roberta Kubicę.
Popołudniowa sobotnia pętla rozpoczęła się od kolejnego zwycięstwa Sebastiena Ogiera, który powiększył przewagę nad Mikkelsenem. Na drugim przejeździe próby Stare Juchy swoją jazdę zakończyli Robert Kubica z Maciejem Szczepaniakiem. Nieco ponad 3 km po starcie Polacy urwali prawe tylne koło w swoim Fordzie Fiesta RS WRC. Tym razem najlepszy czas uzyskał Thierry Neuville, który znacznie przybliżył się do swojego kolegi z zespołu Hyundaia Juho Hanninena zajmującego najniższy stopień podium. Na dwóch kolejnych próbach padał deszcz, jednak zawodnicy nie zgłaszali problemów z przyczepnością. Na obu oesach najszybszy okazał się Jari-Matti Latvala i po problemach z zawieszeniem, Fin ponownie włączył się do walki o najniższy stopień podium. Na drugim przejeździe najdłuższego w rajdzie odcinka Gołdap awarię hamulców miał Andreas Mikkelsen. 25-letni Norweg stracił ponad 40 s do Ogiera i przestał się liczyć w walce o końcowe zwycięstwo. Po kończącym sobotni etap LOTOS 71. Rajdu Polski superoesem Mikołajki Arena, na którym Ogier wygrał po raz trzeci przewaga mistrza świata nad zespołowym kolegą wynosiła już ponad minutę.
W WRC 2 nadal prowadzi Ott Tanak, który wypracował sporą przewagę nad innym kierowcą Forda Fiesty R5 Jari Ketomą. W Junior WRC przed niedzielnym etapem lideruje Stephane Lefebvre z ponada dwuminutową przewagą nad Alaistairem Fischerem.
Po trzech dniach rywalizacji przed zawodnikami jest już tylko niedzielny etap LOTOS 71. Rajdu Polski składający się z czterech odcinków specjalnych o łącznej długości niespełna 50 km. Najważniejszy z nich z pewnością będzie drugi przejazd oesu Baranowo, który będzie stanowił tzw. Power Stage i to na nim zawodnicy będą mogli zdobywać dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw. Zwycięzca LOTOS 71. Rajdu Polski pojawi się na mecie imprezy równo o godz. 14.00.
LOTOS 71. Rajd Polski – klasyfikacja po OS 20:
1. Sébastien Ogier (FRA)/Julien Ingrassia (FRA) Volkswagen Polo R WRC 2: 08min 47.3 s
2. Andreas Mikkelsen (NOR)/Ole Floene (NOR) Volkswagen Polo R WRC 2: 09min 49.1 s
3. Thierry Neuville (BEL)/Nicolas Gilsoul (BEL) Hyundai i20 WRC 2: 11min 07.8 s
4. Mikko Hirvonen (FIN)/Jarmo Lehtinen (FIN) Ford Fiesta RS WRC 2: 11min 18.5 s
5. Juha Hänninen (FIN)/Tomi Tuominen (FIN) Hyundai i20 WRC 2: 11min 32.5 s
6. Jari-Matti Latvala (FIN)/Miikka Anttila (FIN) Volkswagen Polo R WRC 2: 11min 32.9 s
7. Hayden Paddon (NZL)/John Kennard (NZL) Hyundai i20 WRC 2: 12min 57.6 s
8. Henning Solberg (NOR)/Ilka Minor (AUT) Ford Fiesta R5 WRC 2: 13min 16.8 s
9. Kris Meeke (GBR)/Paul Nagle (IRL) Citroën DS3 WRC 2: 13min 20.3 s
10. Martin Prokop (CZE)/Jan Tomanek (CZE) Ford Fiesta R5 WRC 2:14min 05.9 s
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: