Karolina Chojnacka

Abarth świętuje 72. urodziny! Jakie tajemnice skrywa słynny „Skorpion”?

Nie ma chyba marki, której logo lepiej oddawałoby jej charakter niż Abarth. Jego dorobek ponad 10 000 zwycięstw, 10 rekordów świata, 4 mistrzostwa świata w rajdach samochodowych. Skorpion symbolizuje filozofię zespołu wyścigowego, specjalizującego się w „małych, ale zabójczo szybkich" samochodach.

31 marca 1949 roku Carlo Abarth, inżynier o włosko-austriacki korzeniach, założył firmę Abarth & C., tworząc markę, która dzięki bijącym rekordy samochodom, rewolucyjnym zestawom tuningowym i pamiętnym wyścigom, stała się prawdziwą legendą stylu i osiągów. Logo, słynny „Skorpion”, rozpoznawany przez entuzjastów motoryzacji na całym świecie był zainspirowany znakiem zodiaku założyciela firmy. Skorpion doskonale symbolizował też filozofię nowo powstałego zespołu wyścigowego, specjalizującego się w „małych, ale zabójczo szybkich” samochodach.

Historia Abartha i jej logo splatają się z jego zwycięstwami sportowymi. Pierwszym z nich było zwycięstwo w swojej kategorii w słynnym wyścigu górskim „Palermo-Monte Pellegrino” w 1950 roku, gdzie za kierownicą Abartha 204A zasiadł słynny kierowca Tazio Nuvolari, „Latający Mantuańczyk”. W 1954 roku Carlo Abarth postanowił wzbogacić logo o dwukolorową tarczę, symbol zwycięstwa w „sportowej walce”, która stała się tłem dla Skorpiona.

W 1962 roku Abarth 1000 Bialbero zdobył pierwszy z sześciu kolejnych tytułów mistrza świata producentów. Aby uczcić ten ważny tytuł, do logo dodano trzy nowe elementy: czarno-białą flagę w szachownicę, napis czerwonymi drukowanymi literami na żółtym tle „Campione del mondo” („Mistrz Świata”) oraz stylizowany wieniec laurowy.

W 1969 roku pojawiła się odświeżona wersja logo. Największe zmiany dotyczyły skorpiona, symbolu firmy z Turynu, który stał się bardziej wystylizowany, całkowicie czarny i po raz pierwszy z oboma szczypcami skierowanymi ku górze. Zmienił się również napis: teraz biały na niebieskim tle i tylko ze słowem „Abarth”.

W 1971 roku  marka Abarth została przejęta przez Fiata, a włoska flaga pojawiła się na logo w tle za słowem „Abarth”, by podkreślić jego włoski charakter.

Przeczytaj też: Fiat 500 Abarth i 300 koni?

Dzisiejsze logo zostało całkowicie przeprojektowane w 2007 roku i przedstawia wszystkie charakterystyczne elementy Skorpiona, ale w zdecydowanie bardziej współczesnej i nowoczesnej odsłonie z jego czarnym kształtem ułożonym po skosie tarczy.

Wszystkie samochody Abartha są ozdobione dodatkowym logo na bokach samochodu, w tylnej części, odzwierciedlającym ważny emblemat, który zdobi samochody wyścigowe Abartha dumnie od lat 60. XX wieku. Logo nawiązuje do charakterystycznej  żółto-czerwonej tarczy Abartha otaczającej skorpiona i dodaje do niego błyskawicę w kolorach włoskiej flagi. To prawdziwy hołd dla zaangażowania Abartha w sporty motorowe, które zawsze były postrzegane jako odpowiedni poligon doświadczalny dla innowacyjnych rozwiązań technicznych i innowacji technologicznych dążących do poprawy osiągów i niezawodności samochodów wyścigowych. Wiedza zdobyta na torach i trasach rajdowych przynosi także bezpośrednie korzyści samochodom drogowym marki.

Zaangażowanie w sporty motorowe trwa do dziś, zarówno na torach wyścigowych, jak i na trasach rajdowych. Na torach Abarth jest dostawcą silników na mistrzostwa Włoch i Niemiec Formuły 4 – idealny „poligon” dla przyszłych mistrzów świata Formuły 1. Natomiast Abarth 124 Rally demonstruje swój potencjał w rajdach: samochód zdominował swoją kategorię w FIA-ERC, Rajdowych Mistrzostwach Europy, w ostatnich trzech sezonach.

Bez wątpienia wyścigi, wyzwania sportowe, rywalizacja i ciągłe poszukiwanie osiągów to właśnie wartości, których poszukują klienci Abartha, i znajdują je w modelach seryjnych.

Przeczytaj też: Abarth 595 Hercules – zadziorny tuning za 86 tysięcy złotych?

Z okazji swoich 72. urodzin Abarth przygotował właśnie nową gamę na rok modelowy 2021 obejmującą wersje 595, Turismo, Competizione i Esseesse. Cztery różne propozycje, wszystkie łączą w sobie typowy, sportowy charakter marki. Oferują radość z jazdy, pełne adrenaliny osiągi i niepowtarzalny dźwięk wydechu. W ofercie są teraz nowe kolory i nowe detale, jak na przykład ekskluzywne skórzane fotele. Na przykład nowy matowy lakier w niebieskim kolorze Rally Blue obecnego 595 Competizione jest hołdem dla długiej historii Abartha i wielu rajdowych sukcesów marki: nawiązuje do słynnego Fiata 131 Abarth Rallye z lat 70. XX wieku, a nowe 17-calowe felgi aluminiowe są bezpośrednio inspirowane felgami Lancii Delty Rally Integrale z lat 90. ubiegłego wieku.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze