Abarth świętuje 72. urodziny! Jakie tajemnice skrywa słynny „Skorpion”?
Nie ma chyba marki, której logo lepiej oddawałoby jej charakter niż Abarth. Jego dorobek ponad 10 000 zwycięstw, 10 rekordów świata, 4 mistrzostwa świata w rajdach samochodowych. Skorpion symbolizuje filozofię zespołu wyścigowego, specjalizującego się w „małych, ale zabójczo szybkich" samochodach.
31 marca 1949 roku Carlo Abarth, inżynier o włosko-austriacki korzeniach, założył firmę Abarth & C., tworząc markę, która dzięki bijącym rekordy samochodom, rewolucyjnym zestawom tuningowym i pamiętnym wyścigom, stała się prawdziwą legendą stylu i osiągów. Logo, słynny „Skorpion”, rozpoznawany przez entuzjastów motoryzacji na całym świecie był zainspirowany znakiem zodiaku założyciela firmy. Skorpion doskonale symbolizował też filozofię nowo powstałego zespołu wyścigowego, specjalizującego się w „małych, ale zabójczo szybkich” samochodach.
Historia Abartha i jej logo splatają się z jego zwycięstwami sportowymi. Pierwszym z nich było zwycięstwo w swojej kategorii w słynnym wyścigu górskim „Palermo-Monte Pellegrino” w 1950 roku, gdzie za kierownicą Abartha 204A zasiadł słynny kierowca Tazio Nuvolari, „Latający Mantuańczyk”. W 1954 roku Carlo Abarth postanowił wzbogacić logo o dwukolorową tarczę, symbol zwycięstwa w „sportowej walce”, która stała się tłem dla Skorpiona.
W 1962 roku Abarth 1000 Bialbero zdobył pierwszy z sześciu kolejnych tytułów mistrza świata producentów. Aby uczcić ten ważny tytuł, do logo dodano trzy nowe elementy: czarno-białą flagę w szachownicę, napis czerwonymi drukowanymi literami na żółtym tle „Campione del mondo” („Mistrz Świata”) oraz stylizowany wieniec laurowy.
W 1969 roku pojawiła się odświeżona wersja logo. Największe zmiany dotyczyły skorpiona, symbolu firmy z Turynu, który stał się bardziej wystylizowany, całkowicie czarny i po raz pierwszy z oboma szczypcami skierowanymi ku górze. Zmienił się również napis: teraz biały na niebieskim tle i tylko ze słowem „Abarth”.
W 1971 roku marka Abarth została przejęta przez Fiata, a włoska flaga pojawiła się na logo w tle za słowem „Abarth”, by podkreślić jego włoski charakter.
Przeczytaj też: Fiat 500 Abarth i 300 koni?
Dzisiejsze logo zostało całkowicie przeprojektowane w 2007 roku i przedstawia wszystkie charakterystyczne elementy Skorpiona, ale w zdecydowanie bardziej współczesnej i nowoczesnej odsłonie z jego czarnym kształtem ułożonym po skosie tarczy.
Wszystkie samochody Abartha są ozdobione dodatkowym logo na bokach samochodu, w tylnej części, odzwierciedlającym ważny emblemat, który zdobi samochody wyścigowe Abartha dumnie od lat 60. XX wieku. Logo nawiązuje do charakterystycznej żółto-czerwonej tarczy Abartha otaczającej skorpiona i dodaje do niego błyskawicę w kolorach włoskiej flagi. To prawdziwy hołd dla zaangażowania Abartha w sporty motorowe, które zawsze były postrzegane jako odpowiedni poligon doświadczalny dla innowacyjnych rozwiązań technicznych i innowacji technologicznych dążących do poprawy osiągów i niezawodności samochodów wyścigowych. Wiedza zdobyta na torach i trasach rajdowych przynosi także bezpośrednie korzyści samochodom drogowym marki.
Zaangażowanie w sporty motorowe trwa do dziś, zarówno na torach wyścigowych, jak i na trasach rajdowych. Na torach Abarth jest dostawcą silników na mistrzostwa Włoch i Niemiec Formuły 4 – idealny „poligon” dla przyszłych mistrzów świata Formuły 1. Natomiast Abarth 124 Rally demonstruje swój potencjał w rajdach: samochód zdominował swoją kategorię w FIA-ERC, Rajdowych Mistrzostwach Europy, w ostatnich trzech sezonach.
Bez wątpienia wyścigi, wyzwania sportowe, rywalizacja i ciągłe poszukiwanie osiągów to właśnie wartości, których poszukują klienci Abartha, i znajdują je w modelach seryjnych.
Przeczytaj też: Abarth 595 Hercules – zadziorny tuning za 86 tysięcy złotych?
Z okazji swoich 72. urodzin Abarth przygotował właśnie nową gamę na rok modelowy 2021 obejmującą wersje 595, Turismo, Competizione i Esseesse. Cztery różne propozycje, wszystkie łączą w sobie typowy, sportowy charakter marki. Oferują radość z jazdy, pełne adrenaliny osiągi i niepowtarzalny dźwięk wydechu. W ofercie są teraz nowe kolory i nowe detale, jak na przykład ekskluzywne skórzane fotele. Na przykład nowy matowy lakier w niebieskim kolorze Rally Blue obecnego 595 Competizione jest hołdem dla długiej historii Abartha i wielu rajdowych sukcesów marki: nawiązuje do słynnego Fiata 131 Abarth Rallye z lat 70. XX wieku, a nowe 17-calowe felgi aluminiowe są bezpośrednio inspirowane felgami Lancii Delty Rally Integrale z lat 90. ubiegłego wieku.
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: