Co zrobić, gdy nalejemy za dużo oleju silnikowego?
Olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym. Jeżeli chcemy, aby silnik był w dobrej kondycji przez wiele lat, to musimy regularnie kontrolować jego poziom. Kierowcy zazwyczaj wiedzą, że zbyt mała ilość oleju prowadzi do uszkodzenia silnika, ale do uszkodzenia może dojść również, gdy poziom oleju będzie zbyt wysoki. Co zrobić, gdy nalejemy za dużo oleju?
Główną funkcją oleju silnikowego jest zapewnienie prawidłowego smarowania pomiędzy poruszającymi się częściami silnika. Ponadto odpowiada jeszcze za chłodzenie i oczyszczanie jednostki napędowej z popiołu, nagaru i drobin metalu, które powstają podczas pracy silnika. Dlatego bardzo ważne jest kontrolowanie poziomu oleju – powinno się go sprawdzać raz na tydzień lub co 500 kilometrów. Kiedy poziom oleju jest zbyt niski to wystarczy go dolać. A co w przypadku, jeśli nalejemy go za dużo?
Jak sprawdzić poziom oleju silnikowego?
Pierwszą i najważniejszą rzeczą jest ustawienie pojazdu na równej powierzchni i wyłączenie silnika. W dodatku, jeżeli dopiero skończyliśmy użytkować pojazd, to zanim zabierzemy się za sprawdzenie poziomu oleju silnikowego trzeba odczekać kilka minut. W tym czasie olej spłynie ze ścianek do miski olejowej i unikniemy błędnego pomiaru.
Teraz pozostaje nam otworzyć maskę i wyciągnąć wskaźnik poziomu oleju (po jeździe korek może być bardzo gorący, więc lepiej użyć rękawic), wytrzeć go i włożyć z powrotem do samego końca. Następnie wyciągamy go ponownie i mniej więcej na końcu znajduje się podziałka z napisami MIN i MAX. Ślad oleju powinien znajdować się pomiędzy tymi wartościami. Jeżeli znajduje się on poniżej MIN lub powyżej MAX to obydwie sytuacje są niebezpieczne dla silnika. W przypadku zbyt małej ilości płynu wystarczy go dolać. Problem pojawia się, gdy dolejmy go za dużo.
Za dużo oleju silnikowego – czym skutkuje nadmiar?
Mogłoby się wydawać, że im więcej oleju tym lepiej, ale nic bardziej mylnego. Zbyt duża ilość oleju silnikowego jest równie szkodliwa jak zbyt mała jego ilość. Rozgrzany olej zwiększa jeszcze swoją objętość powodując tym samym wzrost ciśnienia, które może doprowadzić do rozszczelnienia silnika i wycieków.
W skrajnych przypadkach w pojazdach z silnikiem diesla może dojść do tzw. rozbiegania silnika. Przejawia się to niekontrolowanym wzrostem obrotów, którego przyczyną jest przedostawanie się oleju do komór spalania. W przypadku pojawienia się takich objawów należy jak najszybciej udać się do mechanika, ponieważ finalnie może dojść do zniszczenia silnika, a nawet pożaru.
W silnikach Diesla wyposażonych w filtr cząstek stałych może dochodzić do przedostawania się do miski olejowej niespalonego paliwa. W ten sposób paliwo wymiesza się z olejem i doprowadzi do utraty jego właściwości. Dalsza jazda z taką mieszanką może powodować nawet zatarcie silnika.
Wlałem za dużo oleju silnikowego – co robić?
Najprostszym i jedynym rozwiązaniem jest odessanie nadmiaru oleju. Wykonuje się to za pomocą gumowego wężyka i strzykawki, która usprawni tę czynność. Pozbycie się nadmiaru oleju powinno nam zająć nie więcej niż kilkanaście minut, ale wszystko zależy od ilości nadmiaru oleju i naszych umiejętności manualnych. Warto to zrobić, aby uniknąć problemów opisanych powyżej.
Najnowsze
-
Porsche 911 GT3 i GT3 z pakietem Touring – specjalne wersje na 25-lecie
Porsche zaprezentowało odświeżone warianty swojego najbardziej rozpoznawalnego samochodu - dziewięćset jedenastki. Porsche 911 GT3 i GT3 Touring, po raz pierwszy wprowadzone do oferty w tym samym momencie, mają być jeszcze bardziej udoskonalone i możliwe do spersonalizowania wedle upodobań każdego klienta. -
BMW Skytop – limitowany luksusowy roadster na specjalne zamówienie
-
Prototyp Renault Twingo zaprezentowany w Paryżu
-
Mini Hatch po kuracji u AC Schnitzer
-
Audi A3 Sportback TFSI e
Zostaw komentarz: