Ocena stanu technicznego samochodu przed zakupem. Co warto sprawdzić?
Kupno samochodu z rynku wtórnego, takiego które miałoby spełnić nasze oczekiwania jest dużym wyzwaniem. Bez odpowiedniej wiedzy trudno jest jednak ocenić faktyczny stan pojazdu, dlatego szukamy pomocy ekspertów.
Rynek samochód używanych w Polsce ma się dobrze i jak informuje Instytut Samar w ubiegłym roku właścicieli zmieniło ponad 1,8 mln aut, co odpowiada aż 60% wszystkich rejestracji. 26% przypadło na pierwsze rejestracje pojazdów sprowadzanych z zagranicy, a tylko 14% na nowe. Pomimo tak dużej oferty rynkowej, kupno używanego samochodu nie jest prostą sprawą.
Badanie opinii publicznej zrealizowane przez Centrum Badań Rynkowych i Społecznych na zlecenie DEKRA, pokazało, że aż 73% respondentów, właścicieli aut osobowych wyprodukowanych w latach 2008-2020 deklaruje chęć zbadania stanu technicznego auta przez rzeczoznawcę przed jego zakupem.
Czemu przez rzeczoznawcę? Ponieważ do sprzedawców nie mamy zbyt wielkiego zaufania. Przez wiele lat byliśmy przyzwyczajani do zapewnień, że każdy z nich oferuje jedyną taką na rynku okazję – „Stan igła. Starsza pani jeździła nim tylko do kościoła”.
Niestety powszechnym procederem było i ciągle jest, pomimo prawnych regulacji znaczne zaniżanie przebiegu. Często spotykamy się również z tym, że oferowane auto przy pierwszym kontakcie wygląda na faktycznie zadbane, sprawne technicznie, a w rzeczywistości jest złożone z dwóch, trzech powypadkowych pojazdów. Nawet jeśli taki zabieg jest wykonany przy zastosowaniu specjalistycznych narzędzi i z dużą starannością, to eksploatacja może być bardzo niebezpieczna, ponieważ bardzo trudno jest przy takich operacjach zachować techniczne parametry samochodu.
Przeczytaj też: Eco Driving, czyli jak jeździć ekologicznie? Siedem rad, które warto stosować
Oprócz złych intencji sprzedającego, zdarzają się też sytuacje, że ten zwyczajnie może nie wiedzieć i nie zdawać sobie sprawy, że pojazd ma usterki, ukryte wady, które niebawem ujawnią się w trakcie zwykłego użytkowania. Często okazuje się, że niestety ich usunięcie wiąże się z dodatkowymi kosztami. Znaczącymi dodatkowymi kosztami.
W większości przypadków szukamy w takich sytuacjach pomocy kogoś, kto uchodzi w naszych oczach za „specjalistę” i dokona weryfikacji samochodu, jednak bez faktycznej, eksperckiej wiedzy i doświadczenia ocena taka może być zwyczajnie powierzchowna i niewystarczająca.
Co warto sprawdzić?
Z listy rekomendowanych 10 czynności jakie powinny być objęte badaniami stanu technicznego pojazdu przez zakupem, ankietowani Polacy w badaniu opinii przeprowadzonym przez Centrum Badań Rynkowych i Społecznych jednogłośnie stwierdzili, że wszystkie z nich powinny zostać włączone do usługi diagnostycznej. Są nimi:
- przebieg faktyczny auta,
- stan bezwypadkowości,
- połączenie układu kierowniczego oraz jałowego ruchu koła kierownicy,
- skuteczność i równomierność siły hamowania,
- geometria kół,
- toksyczność spalin,
- oryginalność kompletu szyb,
- szczelność miski olejowej oraz obudowy skrzyni biegów,
- raport historii serwisowej auta w systemie CARFAX,
- dokumentacja fotograficzna oględzin pojazdu.
Przeczytaj też: Pamiętaj o oponach, ale z wymianą poczekaj na przełom pogody!
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
Zostaw komentarz: