Karolina Chojnacka

Kobiety, które zmieniły motoryzację. Zawodniczki, pionierki, geniusze inżynierii

Oto 11 kobiet, które na stałe zapisały się w historii motoryzacji. To one zmieniły motoryzacyjną branżę i przetarły szlaki kolejnym pokoleniom kobiet- kierowców.

Odette Siko – pierwsza kobieta, która ścigała się w Le Mans

Legendarny dziś wyścig Le Mans po raz pierwszy odbył się on w 1923 roku, a już 9 lat później pierwsza kobieta odniosła w nim sukces. Odette Siko to Francuzka, która wygrała klasę samochodów z silnikami o pojemności 2 litrów i zajęła czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej.

Jej kariera wyścigowa rozpoczęła się pod koniec lat 20. XX wieku, a od 1933 roku zaczęła bardziej interesować się rajdami. W 1937 roku z kolei wzięła udział w 10-dniowym wyzwaniu, w którym „dowodziła” zespołem czterech kobiet, które w tym czasie przejechały 30 tys. km ze średnią prędkością 140 km/h, wyznaczając 25 nowych rekordów.

Przeczytaj też: Ustanowić 25 rekordów świata – niektórych do tej pory nie pobito. Dokonały tego wspólnie cztery zawodniczki!

Beatrice Shilling – geniusz inżynierii, motocyklistka i bohaterka II wojny światowej

Beatrice Shilling, przez przyjaciół nazywana Tilly, była niezwykle utalentowaną kobietą, którą kiedyś opisywano jako „płonącą odkrywczynię kobiecego libido”. Urodzona w 1909 roku, w latach 30. XX wieku zdobyła złotą gwiazdę za pokonanie toru w Brooklands na swoim motocyklu Norton 500 z prędkością ponad 161 km/h.

Później Beatrice otrzymała tytuł inżyniera na Uniwersytecie w Manchesterze i została zatrudniona jako pracownik naukowy przez Royal Aircraft Establishment (RAE). Podczas swojej kariery w RAE prowadziła badania dotyczące aquaplaningu samolotów podczas startu i lądowania na mokrych pasach startowych. Stanowisko to piastowała aż do przejścia na emeryturę w 1969 roku.

Beatrice na równi z karierą naukową kontynuowała swoją pasję do prędkości, ścigając się Lagonda 1935 na Silverstone. Brała także udział w wyścigach samochodów sportowych w Goodwood w latach pięćdziesiątych, ale na zawsze pozostanie najbardziej znana ze swoich modyfikacji silnika Merlin.

Beatrice Shilling

Przeczytaj też: Jak kobieta uratowała silnik Rolls-Royce’a?

Minnie Palmer – pierwsza kobieta w Anglii, która jeździła własnym samochodem

W 1897 roku Minnie Palmer została swoim własnym szoferem. Jako pierwsza kobieta w Anglii, która jeździła własnym samochodem, urodzona w Ameryce aktorka odebrała dostawę francuskiego samochodu Rougemont. Na Wyspach musiało minąć jeszcze 31 lat, zanim kobiety uzyskały takie same prawa wyborcze jak mężczyźni, ale posunięcie Minnie dowiodło, że za kierownicą obie płcie są równe. To był ważny kamień milowy na drodze do społecznej i politycznej emancypacji kobiet.

Dorothée Pullinger – zaprojektowała samochód dla kobiet, zbudowany przez kobiety

Dorothée Aurélie Marianne Pullinger urodziła się we Francji. Jej ojciec, Thomas Pullinger był konstruktorem samochodów. Wraz z rodziną przeniósł się do Szkocji. Dorothée w latach 20. stała się menadżerem w jego manufakturze aut marki Galloway, która znana była z bardziej troskliwego podejścia do licznych, zatrudnionych tam kobiet. Dorothée prowadziła tam kursy dla młodych kobiet-inżynierów i mechaników. Trwał on krócej niż dla mężczyzn, ponieważ praktyka wykazała, że panie uczą się szybciej niż mężczyźni.

Jej autorski samochód, oparty na Fiacie 501 powstał w 1921 roku i był reklamowany jako auto „dla kobiet, które nie wstydzą się swojej płci”. Co było w nim takiego kobiecego? Galloway był mniejszy i lżejszy niż typowe ówczesne auta. Miejsce kierowcy lepiej dostosowano do mniejszego wzrostu kobiet, dźwignię biegów i hamulca ręcznego umieszczono między przednimi siedzeniami – znaczne ułatwienie, nie tylko podczas jazdy, ale np. podczas wsiadania w długiej spódnicy. Jako jeden z pierwszych na świecie, Galloway miał lusterko wsteczne. Fabryka padła na przełomie lat 20. i 30. Z około 4000 wyprodukowanych aut, do dziś przetrwało zaledwie kilka. Jej samochód uznaje się za jeden z pierwszych na świecie samochodów, stworzonych specjalnie dla kobiet.

Przeczytaj też: Samochód specjalnie dla Niej

Dorothy Levitt – najszybsza kobieta na świecie

Dziennikarka, pisarka, aktywista na rzecz kobiet oraz kierowca wyścigowy, któremu nie straszne było prowadzenie dowolnego pojazdu mechanicznego, zarówno na lądzie jak i na wodzie. Brytyjka Dorothy Levitt przeszła do historii, kilkukrotnie ustanawiając światowe rekordy prędkości. Przykładowo, w 1905 roku zasiadła za kierownicą roadstera, rozpędzając go do 146 km/h. Dzięki swoim umiejętnościom zajęła się samochodami zawodowo. Podobno wśród osób, które uczyła jazdy, była nawet Królowa Aleksandra – żona Edwarda VII. W swojej książce z 1909 roku pt. „Kobieta i samochód” Levitt radziła prowadzącym kobietom, by zawsze miały przy sobie lusterko do spoglądania za siebie w razie potrzeby. Tą poradą autorka zapowiedziała powstanie ważnego wynalazku poprawiającego bezpieczeństwo podczas jazdy. Kilka lat później lusterka wsteczne stały się standardem na wyposażeniu wszystkich aut.

Margaret Wilcox – dzięki niej, nie marzniesz w aucie zimą

Dla pierwszych użytkowników samochodów, jazda przez kilka miesięcy w roku była „przyjemnością” w najbardziej mroźnej formie. 28 listopada 1893 roku Margaret Wilcox znalazła rozwiązanie tego problemu: pierwszy na świecie samochodowy system ogrzewania. Producenci samochodów potrzebowali dziesięcioleci, aby zaakceptować jej pomysł, który był uważany za luksusowy dodatek. Dopiero w 1929 roku Ford Model A stał się pierwszym pojazdem standardowo oferującym ogrzewanie w miejscu produkcji.

Helen Clifford – pierwsza kobieta-mechanik autobusowy w firmie London Transport

Czerwony piętrowy autobus to bez wątpienia jeden z symboli Londynu. Helen Clifford była pierwszą kobietą, która oficjalnie odpowiadała za utrzymanie tych autobusów na drogach. W 1983 roku, w wieku 18 lat, Helen uzyskała kwalifikacje jako pierwsza kobieta-mechanik autobusowy London Transport po ukończeniu kursu w warsztacie West Ham. Helen była również wykwalifikowanym kierowcą autobusu.

Helen Clifford

Mary Anderson – wynalazła wycieraczki samochodowe

Pewnego wietrznego dnia 1902 roku Mary Anderson, farmerka i hodowca winorośli z Alabamy, zwiedzała z córkami Nowy Jork. Gdy jechały taksówką w zacinającym marznącym deszczu, Anderson zwróciła uwagę na kierowcę, który co chwila zatrzymywał się, aby usunąć śnieg i błoto z przedniej szyby. Tak wpadła na pomysł wycieraczek. Po powrocie do Alabamy Anderson zaczęła wspólną pracę z projektantem nad odpowiednim mechanizmem, sterowanym dłonią z wnętrza pojazdu. Opatentowała swój wynalazek, ale nie znalazła wtedy nikogo, kto chciałby go wykorzystać. Po wygaśnięciu patentu wycieraczki zaczęły być montowane jako standardowe wyposażenie większości modeli.

Mary Anderson

Przeczytaj też: Mary Anderson i Charlotte Bridgwood: kobiety, które wynalazły wycieraczki samochodowe

Bertha Benz – pierwsza kobieta w historii, która odbyła samodzielną podróż automobilem

Karl Benz został zapamiętany przez potomnych jako genialny inżynier i pionier motoryzacji, człowiek, który w 1885 roku skonstruował pierwszy samochód. Mało kto jednak wie, że kluczową rolę w tym sukcesie odegrała jego żona, Bertha.

To Bertha Benz, a nie Karl, była osobą, która dostrzegła ogromny potencjał w „Benz Patent-Motorwagon”. Wytrwale zachęcała męża do dalszych prac nad maszyną. Benz był bez wątpienia genialnym inżynierem i wynalazcą, ale brakowało mu odrobiny ambicji i przenikliwości biznesowej. Karl złożył patent na swój trzykołowy pojazd silnikowy i był gotowy do seryjnej produkcji pierwszego samochodu na świecie. Ale potencjalni kupcy nie byli gotowi na taką rewolucję. Ludzie obawiali się tej maszyny, a konstruktor nie otrzymywał żadnych zamówień. Bertha postanowiła to zmienić.

Bertha Benz

Przeczytaj też: Bertha Benz: pierwsza kobieta w historii, która odbyła samodzielną podróż automobilem

Pat Moss – jedna z najbardziej utytułowanych kobiet kierowców rajdowych wszech czasów

Pat Moss była jedną z najbardziej utytułowanych kobiet kierowców rajdowych wszech czasów. Trzy razy zwyciężała i siedem razy stawała na podium w rajdach międzynarodowych. Pięć razy była koronowana mistrzynią Europy w Rajdach Kobiet. Jednak miłośnicy motoryzacji częściej wspominają jej brata Stirlinga niż ją.

Przeczytaj też: Pat Moss: kariera w cieniu brata

Vera Hedges Butler – pierwsza Brytyjka, która zdała egzamin na prawo jazdy

W 1900 roku Vera Hedges Butler została pierwszą Brytyjką, która zdała egzamin na prawo jazdy, ale musiała jechać aż do Paryża, żeby to zrobić. Egzaminator oceniał jej zdolność do ruszania, kierowania pojazdem i zatrzymywania się. Veramusiała również wykazać się wiedzą, co robić w przypadku awarii pojazdu. W Wielkiej Brytanii obowiązkowe egzaminy zostały wprowadzone dopiero 1 czerwca 1935 roku.

 

Źródło: Hagerty, opracowanie własne

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze